… Και άλλα τινά περί σφραγιδολίθων.
Το πρωί της 31 Αυγούστου 2024 ο Μάκης Μεταξάς κοινοποίησε την εξής ανακοίνωση:
Είναι ο μνημειώδης ηγεμονικός θολωτός τάφος των Τζαννάτων στην Ν.Α Κεφαλληνία ο τάφος του Οδυσσέα;
Με αφορμή τον καταιγισμό των ερωτημάτων που μας έχουν σταλεί προς απάντηση και ιδιαιτέρως ύστερα από την δημοσιοποίηση του ντοκιμαντέρ ODYSSEUS RETOURNS για το εάν δηλαδή ο μνημειώδης θολωτός τάφος των Τζαννάτων θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι ο τάφος του Οδυσσέα σας κοινοποιούμε σχετική ανάρτηση από το δικό μας blog που επιχειρεί να δώσει τις δικές μας απαντήσεις.
Homer's Ithaca
Ακολούθησαν διάφορα σχόλια, ανάμεσα στα οποία είναι και ο εξής διάλογος:
Νικόλαος Καμπάνης: Του οίκου του Οδυσσέα αποκλείεται να ήταν αρχικά γιατί εκεί βρέθηκε σφραγιδόλιθος όπου απεικονίζεται λιοντάρι να κατασπαράσσει "ποικίλον ελόν", δηλαδή ζαρκάδι παρδαλό. Από τη ραψωδία τ' όμως μαθαίνουμε ότι στη στολή του ο Οδυσσέας είχε το ίδιο στόλισμα αλλά με σκυλί που έκανε το ίδιο ακριβώς, δηλαδή κατασπάραζε ποικίλον ελόν. Γι’αυτό καταλήξαμε ότι στο οικόσημο του Οδυσσέα υπήρχε κύνας και γι’αυτό οι λευκοί ιχνηλάτες σκύλοι στην Οδύσσεια παίζουν τόσο σημαντικό ρόλο, όπως ο Άργος παραδείγματος χάριν.
Εμάς δεν μας ενδιαφέρει ποιανού ήταν ο τάφος παλιά, αλλά ότι εκεί έχει ενταφιαστεί ο Οδυσσέας και γι’αυτό, όταν τον βρήκατε διαπιστώσατε ότι είχαν απομακρυνθεί τα οστά των προηγούμενων για να ταφεί τελικά ο δικός μας άνακτας Οδυσσέας.
Makis Metaxas: Αγαπητέ Νίκο το αρχικό κείμενο έλεγε ΛΕΩΝ και όχι ΚΥΩΝ και αυτό είναι το σωστό. Για τον λόγο αυτό ο ζωγράφος του κύλικα ξέροντας τον πραγματικό στίχο όταν προσπαθεί να ζωγραφίσει - αποδώσει - γύρω στο 490 π.Χ. το οικόσημο του Οδυσσέα λιοντάρι ζωγραφίζει να επιτίθεται στο ελάφι και να το κατασπαράσσει και όχι σκύλο που παρεμπιπτόντως δεν είναι και το πλέον φυσιολογικό λόγω μεγέθους. Αργότερα και επειδή ο σκύλος του Οδυσσέα ο Άργος είχε τον δικό του ρόλο στο έπος "τιμής ένεκεν" αντικατέστησαν την λέξη ΛΕΩΝ με την λέξη ΚΥΩΝ που έχει ακριβώς την ίδια μετρική αξία. Αυτές οι παρατηρήσεις περιέχονται σε αδημοσίευτη επιστημονική μελέτη που ο συγγραφέας της με έκανε κοινωνό και θα δημοσιευτούν στην ώρα τους. Για την επιβεβαίωση αυτών των ερευνών μιλά στο φιλμ ODYSSEUS RETOURNS η καθηγήτρια της κλασικής φιλολογίας του πανεπιστημίου της Οξφόρδης Έμα Γκρίνσμιθ η οποία και τοποθετείται σχετικά.
Νικόλαος Καμπάνης: Makis Metaxas κι εσύ που έμαθες να διορθώνεις το κείμενο του Ομήρου; τι σχέση με λιοντάρια έχει ο οίκος του Οδυσσέα;
Οι δύο μόνες αναφορές σε λιοντάρια είναι από τον Μενέλαο της ραψωδίας δ' και στην Κίρκη της ραψωδίας κ'.
Αντίθετα η παρουσία των άργων κυνών στην Οδύσσεια είναι διαρκής και πριν συνεχίσεις αυτή την ανώφελη συζήτηση σε παρακαλώ να επισκεφτείς το μουσείο των Μυκηνών, όπου ο εκεί άναξ είχε αντίγραφα όλων των βασιλικών σφραγιδόλιθων, ώστε να δεις πως ήταν και ο αντίστοιχος του πράγματι υπαρκτού βασιλικού οίκου του Οδυσσέα.
https://homericithaca.com/threads/175/Ας δούμε λοιπόν, μια-μια τις θεωρίες για την Ομηρική Ιθάκη, πού κάνουν λάθος, τι παραβλέπουν, τί αγνοούν και ίσως πόσα από αυτά και συσκοτίζουν και δεν θα ήθελαν να γνωρίζουν οι οπαδοί τους.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ κατά της ΛΕΥΚΑΔΑΣ ως Ομηρική Ιθάκη
Οι θεωρίες της Λευκάδας είναι πιο πλήρεις από τις άλλες, γιατί θυμίζει στο σχήμα την Παλική και έτσι μπορεί να αφομοιώσει Ομηρικές ιδιότητες. Όμως επειδή δεν είναι στο κέντρο της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα και ασφαλώς δεν θα μπορούσε εκεί να είναι η κοιτίδα των Κεφαλλήνων, καθώς και η ταύτιση της ίδιας της Παλικής με πολλά άλλα, την εξουδετερώνει, ως υποψήφια Ομηρική Ιθάκη. Αναλυτικά:
1. Η Ιθάκη πρέπει να είναι στο κεντρικό Ιόνιο πέλαγος και να είναι μέρος της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, του οποίου ο λαός είναι Κεφαλλήνες. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/21/ και https://homericithaca.com/threads/29/.
2. Οι Ιθακήσιοι κατοικούν στο πιο δυτικό σημείο της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, ο τόπος τους είναι χαμηλός και έχει όμορφα δειλινά. Αυτό, για να το ταιριάξει ο Νταίρπφελντ, γύριζε τον χάρτη λοξά, όπως δείχνει το πάρα πάνω σκίτσο. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/111/, https://homericithaca.com/threads/32/ και https://homericithaca.com/threads/189/.
3. Από το δήμο Κεφαλλήνων στο δήμο Ιθάκης περνάς με σχεδία, μαζί με αρνιά, κατσίκια και βόδια. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/28/ και https://homericithaca.com/threads/29/.
4. Οι Φαίακες φέρνουν τον Οδυσσέα σε παραλία με συμπαγή άμμο, δηλαδή βόρεια, που τη γνώριζαν από πριν κατευθείαν, και το πλοίο, με τη φόρα των κωπηλατών, βγαίνει το μισό στη στεριά (Οδ. ν΄ 114-115). Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/43/.
5. Η Ιθάκη πρέπει να έχει ευθύγραμμες ακτογραμμές, διότι η λέξη Ιθάκη προέρχεται από το ιθύς = ευθύς. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/34/, https://homericithaca.com/threads/35/ και https://homericithaca.com/threads/36/.
6. Οι Ομηρικές θεωρίες της Λευκάδας δεν δέχονται ως Σχερία των Φαιάκων την Κέρκυρα, επειδή τις συμφέρει να βγάζουν τον Οδυσσέα σε νότιες παραλίες. Βλέπε και πάλι:
https://homericithaca.com/threads/43/.
7. Η Αθηνά όταν υποστηρίζει σκανδαλωδώς Οδυσσέα, Τηλέμαχο και Πηνελόπη έχει το επίθετο Παλ-λάς, λέξη που θυμίζει Παλική και Κουνό-πετρα. Για τις θεωρίες της Λευκάδας αυτά είναι άγνωστα θέματα, όπως και ανύπαρκτα τα εκεί ευρήματα με παραστάσεις της Αθηνάς, όπου και λατρευόταν στην Κλασσική Αρχαιότητα ο Απόλλων στον Λευκάτα. Για την Αθηνά βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/17/, https://homericithaca.com/threads/18/ και https://homericithaca.com/threads/19/.
8. Η μετάβαση στην Πύλο από την Ιθάκη διαρκεί μια νύχτα. Η επιστροφή από την Πύλο στην Ιθάκη διαρκεί μισή μέρα συν μια νύχτα. Άρα λαβαίνουν χώρα σε διαφορετικά λιμάνια που απέχουν μεταξύ τους μεγάλη απόσταση. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/25/ και https://homericithaca.com/threads/24/.
9. Οι Τάφιοι είναι γείτονες με τους Ιθακησίους στο ίδιο νησί, αφού από εκεί πας πεζός στην Ιθάκη (Οδ. α΄ 173). Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/42/.
10. Η πεζή μετάβαση στην Ιθάκη γίνεται από δύσβατα ορεινά μονοπάτια, διότι η Ιθάκη είναι τόπος σαν χερσόνησος που επικοινωνεί με μεγάλη στεριά από την οποία μπορείς να περάσεις εκεί πεζός με μεγάλη δυσκολία (Οδ. ξ΄ 190. π΄ 59 και π΄ 224). Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/26/ και https://homericithaca.com/threads/148/.
11. Το καρτέρι των μνηστήρων για να σκοτώσουν τον Τηλέμαχο, όπως γυρίζει από την Πύλο στην Ιθάκη, γίνεται σε λιμάνια πίσω από τη βραχονησίδα Αστερίδα μέσα σε ΠΟΡΘΜΟ, ο οποίος βρίσκεται ανάμεσα σε Ομηρική Ιθάκη και Ομηρική Σάμη. Η βραχονησίδα πρέπει να είναι προς το μέρος της Ομηρικής Ιθάκης, ανάμεσά τους και εγγύς σε αυτήν, μεσσηγύς (Οδ. δ΄ 671 & 844-847). Βλέπε:
. https://homericithaca.com/threads/115/.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ κατά της σημερινής Ιθάκης ή Θιάκι και παλιότερα Val De Compare ως Ομηρική Ιθάκη
Όσο και να προσπαθεί κανείς χρόνια να ταιριάξει πάνω στη σημερινή Ιθάκη την Ομηρική, έχει μόνο να απογοητεύεται. Σαν Κεφαλλονίτικο ανέκδοτο, που κάποιοι, θέλοντας να αποφύγουν ξένους να ψάχνουν στα χωράφια τους για αρχαία και τον Οδυσσέα, ονόμασαν άτεχνα ένα μικρό, άνυδρο και απόκρημνο νησί Ιθάκη, έτσι που εύκολα και ο τελευταίος αναγνώστης της Οδύσσειας να το καταλαβαίνει. Αναλυτικά:
1. Οι Ιθακήσιοι κατοικούν στο πιο δυτικό σημείο της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, ο τόπος τους είναι χαμηλός και έχει όμορφα δειλινά. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/12/, https://homericithaca.com/threads/14/, https://homericithaca.com/threads/13/, https://homericithaca.com/threads/93/ και
https://homericithaca.com/threads/111/.
2. Τα υπόλοιπα νησιά του Οδυσσέα είναι πιο ανατολικά και βλέπουν προς τον ήλιο. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/15/.
3. Το σκυλί του Οδυσσέα ο Άργος κινείται σε μεγάλο χώρο και κυνηγά εκτός από λαγούς, αίγαγρους και ζαρκάδια. Η ΙΘΑΚΗ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΟ ΝΗΣΙ. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/39/.
4. Από το δήμο Κεφαλλήνων στο δήμο Ιθάκης περνάς με σχεδία, μαζί με αρνιά, κατσίκια και βόδια. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/28/ και https://homericithaca.com/threads/29/.
5. Οι Φαίακες φέρνουν τον Οδυσσέα σε παραλία με συμπαγή άμμο, δηλαδή βόρεια, που τη γνώριζαν από πριν κατευθείαν, και το πλοίο, με τη φόρα των κωπηλατών, βγαίνει το μισό στη στεριά (Οδ. ν΄ 114-115). Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/43/.
6. Η απόσταση μεταξύ χοιρόμαντρας και παλατιού είναι 4 ώρες από μονοπάτι και 2,5 ώρες από τον κανονικό δρόμο. Η Ιθάκη πρέπει να είναι μεγάλη γιατί το ίδιο δρομολόγιο με πλοίο διαρκεί από το πρωί μέχρι το απομεσήμερο. Η ΙΘΑΚΗ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΟ ΝΗΣΙ. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/25/.
7. Η Ιθάκη πρέπει να έχει ευθύγραμμες ακτογραμμές, διότι η λέξη Ιθάκη προέρχεται από το ιθύς = ευθύς. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/34/, https://homericithaca.com/threads/35/ και https://homericithaca.com/threads/36/.
8. Η Αθηνά όταν υποστηρίζει σκανδαλωδώς Οδυσσέα, Τηλέμαχο και Πηνελόπη έχει το επίθετο Παλ-λάς, λέξη που θυμίζει Παλική και Κουνό-πετρα. Για τις θεωρίες της νέας Ιθάκης αυτά είναι άγνωστα θέματα, όπως και ανύπαρκτα τα εκεί ευρήματα με παραστάσεις της Αθηνάς. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/17/, https://homericithaca.com/threads/18/ και https://homericithaca.com/threads/19/.
9. Η μετάβαση στην Πύλο από την Ιθάκη διαρκεί μια νύχτα. Η επιστροφή από την Πύλο στην Ιθάκη διαρκεί μισή μέρα συν μια νύχτα. Άρα λαβαίνουν χώρα σε διαφορετικά λιμάνια που απέχουν μεταξύ τους μεγάλη απόσταση. Η ΙΘΑΚΗ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΟ ΝΗΣΙ. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/24/.
10. Οι Τάφιοι είναι γείτονες με τους Ιθακησίους στο ίδιο νησί, αφού από εκεί πας πεζός στην Ιθάκη (Οδ. α΄ 173). Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/42/.
11. Επειδή την Ιθάκη ο Όμηρος την έχει τοποθετήσει σε μεγάλο νησί, το νησί αυτό της Οδύσσειας έχει πλούσιο υδροφόρο ορίζοντα, μεγάλη υδροφορία και τα ρυάκια της ρέουν όλο το χρόνο (Οδ. ν΄ 247). Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/40/.
12. Αν η Ιθάκη ήταν το μικρό νησί δίπλα στην Κεφαλονιά, τί ανταλλάγματα έδινε ο Οδυσσέας στους εκεί Κεφαλλήνες για να εξασφαλίσει συνεχή εφοδιασμό σε είδη πρώτης ανάγκης και νερό; Αν πάλι τα εξασφάλιζε λόγω εξουσίας και ισχύος, πού κατάφερνε επάρκεια στρατού σε αυτό το άγονο νησί;
13. Η Ιθάκη είναι τόπος σαν χερσόνησος που επικοινωνεί με μεγάλη στεριά από την οποία μπορείς να περάσεις εκεί πεζός με μεγάλη δυσκολία (Οδ. ξ΄ 190. π΄ 59 και π΄ 224). Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/26/ και https://homericithaca.com/threads/148/.
14. Για να πραγματοποιηθεί ο αγώνας του τόξου με τα πελέκια (άθλος), χρειάζεται μεγάλος χώρος. Το μέλαθρο του Οδυσσέα πρέπει να είχε διαστάσεις palais de sports. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/47/.
15. Η ονομασία ‘’Ιθάκη’’ είχε χρησιμοποιηθεί για το Θιάκι ελάχιστες φορές στο παρελθόν. Βλέπε:
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ κατά της ΕΡΥΣΣΟΥ Κεφαλληνίας ως Ομηρική Ιθάκη
Τον καιρό που ο Σλήμαν με τον Νταίρπφελντ εγκατέλειψαν απογοητευμένοι την έρευνα για τον Οδυσσέα στην Ιθάκη, οι μεν συνέχισαν σε Τροία και Λευκάδα, ο δε Χούκοπ άρχισε να ερευνά, για το ίδιο θέμα, στην Κεφαλονιά, θέλοντας να τη σαρώσει από άκρου εις άκρον. Κι έτσι ξεκίνησε από την Έρυσσο…
Απόγονοι συνεργατών του και άλλοι τοπικιστές ελπίζουν ακόμα, διότι εκεί βρίσκεται η μόνη σωστή Αστερίδα (η βραχονησίδα όπου από πίσω της παραμόνευαν οι μνηστήρες να σκοτώσουν τον Τηλέμαχο στην επιστροφή από την Πύλο) των θεωριών για την Ομηρική Ιθάκη: Το Δασκαλιό, εντός του πορθμού που χωρίζει σήμερα Κεφαλονιά και Ιθάκη, δηλαδή αντίστοιχα Ιθάκη και Σάμη της Ομηρικής εποχής.
Η ίδια όμως η Έρυσσος, δεν μπορεί να είναι Ιθάκη γιατί είναι άνυδρη και για κάποιους άλλους λόγους. Αναλυτικά:
1. Το νησί της Ιθάκης έχει πλούσιο υδροφόρο ορίζοντα, μεγάλη υδροφορία και τα ρυάκια της ρέουν όλο το χρόνο (Οδ. ν΄ 247). Αποκλείονται έτσι η άνυδρη Έρυσσος και το Θιάκι. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/40/.
2. Από το δήμο Κεφαλλήνων στο δήμο Ιθάκης περνάς με σχεδία, μαζί με αρνιά, κατσίκια και βόδια, ενώ η Έρυσσος ευρίσκεται η ίδια επί της Κεφαλληνίας. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/28/ και https://homericithaca.com/threads/29/.
3. Οι Ιθακήσιοι κατοικούν στο πιο δυτικό σημείο της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, ο τόπος τους είναι χαμηλός και έχει όμορφα δειλινά. Αντίθετα η Έρυσσος είναι απόκρημνη, ευρίσκεται βόρεια, αν και έχει όμορφα δειλινά. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/12/, https://homericithaca.com/threads/14/, https://homericithaca.com/threads/13/, https://homericithaca.com/threads/93/ και
https://homericithaca.com/threads/111/.
4. Η απόσταση μεταξύ χοιρόμαντρας και παλατιού είναι 4 ώρες από μονοπάτι και 2,5 ώρες από τον κανονικό δρόμο. Η απόσταση όμως μεταξύ Άσσου και Φισκάρδου είναι πολύ μικρότερη. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/25/.
5. Η Ιθάκη πρέπει να έχει ευθύγραμμες ακτογραμμές, διότι η λέξη Ιθάκη προέρχεται από το ιθύς = ευθύς. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/34/, https://homericithaca.com/threads/35/ και https://homericithaca.com/threads/36/.
6. Η Αθηνά όταν υποστηρίζει σκανδαλωδώς Οδυσσέα, Τηλέμαχο και Πηνελόπη έχει το επίθετο Παλ-λάς, λέξη που θυμίζει Παλική και Κουνό-πετρα. Για τις θεωρίες της Ερύσσου αυτά είναι άγνωστα θέματα, όπως και ανύπαρκτα τα εκεί ευρήματα με παραστάσεις της Αθηνάς. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/17/, https://homericithaca.com/threads/18/ και https://homericithaca.com/threads/19/.
7. Το δρομολόγιο, μεταξύ Άσσου και Φισκάρδου με πλοίο δεν είναι δυνατόν να διαρκεί από το πρωί μέχρι το απομεσήμερο. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/24/.
Παρ’ όλα αυτά, η Έρυσσος μπορεί και πρέπει να ενταχθεί σε θεωρία της δυτικής Κεφαλονιάς, διότι εκείνη, η κάποια θεωρία, για να ευσταθεί θα πρέπει να έχει Αστερίδα (η βραχονησίδα για το καρτέρι των μνηστήρων) σε ΠΟΡΘΜΟ. Και ο μόνος πορθμός στο κεντρικό Ιόνιο ευρίσκεται ανάμεσα στην Ιθάκη και στην Κεφαλονιά πριν το Φισκάρδο, όπου και το Δασκαλιό, σημερινή ονομασία της Ομηρικής Αστερίδας. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/115/.1. Δήμος Ομηρικής Ιθάκης (Το Άστυ της Ιθάκης είναι τα πέριξ του Λιβαδιού. Η Νήσος Ιθάκη είναι όλη η Κεφαλλονιά.)
2. Δήμος Κεφαλλήνων 3. Η διείσδυση του Δουλιχίου της Οδύσσειας επί της Κεφαλληνίας 4. Ομηρική Σάμη
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ κατά των βρετανών της Παλικής ως Ομηρική Ιθάκη και όσων υποστηρίζουν ότι η Παλική ήταν ξεχωριστό νησί
… Δεν τους ενδιέφερε να προβάλουν την Παλική για κάτι μοναδικό στον κόσμο όπως η Παλλάς Αθηνά, αγνόησαν και την απλή λογική που βλέπει όταν περνάει από τη Θηνιά και στρίβει για Ληξούρι ότι δεξιά υπάρχει ένα φράγμα συμπαγούς ορεινού όγκου που συνδέει την οροσειρά της Κεφαλονιάς, από Αίνο ως Φισκάρδο, με τη χαμηλότερη ορεινή ενότητα της βόρειας Παλικής ως τον Αθέρα. Το μόνο που τους ενδιέφερε ήταν να φέρουν αγγλικά συμφέροντα για γεωφυσικές διασκοπήσεις στην ευρύτερη Θηναία.
Υποψιάζομαι μάλιστα ότι η περιοχή του ισθμού της Θηναίας, πριν από 3000 χρόνια, ήταν περισσότερο ανυψωμένη και η οποία, όσο η σύγκρουση των λιθοσφαιρικών πλακών ανεβάζει τη βόρεια Παλική, τα ρήγματα στο λεπτό σημείο που περνάμε από Παλική στην κυρίως Κεφαλονιά υποδεικνύουν ότι ο ίδιος αυτός ισθμός βυθίζεται διαρκώς, ίσως και 10 μέτρα από την εποχή του Οδυσσέα.
Πού χωλαίνει αναλυτικά η θεωρία αυτή:
1. Η Ιθάκη είναι τόπος σαν χερσόνησος που επικοινωνεί με μεγάλη στεριά από την οποία μπορείς να περάσεις εκεί πεζός με μεγάλη δυσκολία (Οδ. ξ΄ 190. π΄ 59 και π΄ 224). Αν λοιπόν αποκόψουμε την Παλική από την υπόλοιπη Κεφαλονιά ερχόμαστε σε αντίθεση με το Ομηρικό κείμενο. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/26/ και https://homericithaca.com/threads/148/.
2. Η Ιθάκη ονομάστηκε έτσι από την ευθυγράμμιση των ακτών της Παλικής, πράγμα που η θεωρία αυτή το αγνοεί. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/34/, https://homericithaca.com/threads/35/ και https://homericithaca.com/threads/36/.
3. Το επίθετο Παλλάς της Αθηνάς και η Παλική έχουνε άμεση σχέση. Η θεωρία αυτή το αγνοεί. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/17/, https://homericithaca.com/threads/18/ και https://homericithaca.com/threads/19/.
4. Το καρτέρι των μνηστήρων για να σκοτώσουν τον Τηλέμαχο επιστρέφοντα από Πύλο, πραγματοποιείται στη βραχονησίδα Αστερίδα, σήμερα Δασκαλιό, η οποία ευρίσκεται εντός πορθμού (και όχι στο Φανάρι των Αγίων Θεοδώρων). Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/115/.
5. Η υποδεικνυόμενη θέση ‘’Καστέλι’’, ως χώρος ύπαρξης των ανακτόρων του Οδυσσέα, δεν πληροί τις προϋποθέσεις του έπους, διότι είναι σε άμεση γειτνίαση με τον δήμο Κεφαλλήνων, απόμακρο σε σχέση με τον υπόλοιπο δήμο Ιθάκης και πίσω από τους Βάλτους.
6. Κατά την επιστροφή του Τηλεμάχου από την Πύλο, ο Robert Beatlestone εισηγείται διέλευση ανοιχτά από τη Ζάκυνθο και προς τη δύση. Στη ραψωδία ο’ όμως, ο Όμηρος περιγράφει ότι έστριψε το πλοίο προς τις Εχινάδες, ανατολικά. Επίσης η παραλία της Ιθάκης, στην οποία επιστρέφουν τόσο ο Οδυσσέας όσο και ο Τηλέμαχος, είναι η ίδια και η αυτή, γιατί το συμβάν με τα πτηνά αποδεικνύει ότι και η παραλία που βγήκε ο Τηλέμαχος κοιτούσε βόρεια και άρα ήταν επίσης το Porto του Αθέρα. Εκεί κοντά είναι η χοιρόμαντρα του Εύμαιου, όπου θα γίνει η συνάντηση και αναγνώρισή τους. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/25/ και https://homericithaca.com/threads/24/.
7. Στο πιο στενό σημείο του ισθμού της Θηναίας υπάρχει γεώτρηση, που παρέχει στην περιοχή νερό εξαιρετικής ποιότητας. Αν υπήρχαν υπολείμματα θαλασσίου διαύλου, ήδη η γεώτρηση αυτή θα είχε αντλήσει νερό γλυφό έως υφάλμυρο. Για τη σχέση Θηναίας και Αθηνάς βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/27/.
8. Ο ισθμός και το λεπτό σημείο που περιγράφει ο Στράβων ευρίσκεται σε άλλη θέση. Βλέπε:
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ κατά του ΠΟΡΟΥ Κεφαλληνίας ως Ομηρική Ιθάκη
Και τελειώνουμε από εκεί που ξεκινήσαμε, με τον σφραγιδόλιθο που βρέθηκε στον Τάφο του Οδυσσέα. Φαίνεται λοιπόν, ότι η αναζωπύρωση αυτής της θεωρίας τελευταία και ενώ από καιρό έχουν πάψει να ασχολούνται όλοι πλην Καμπάνη με τον Τάφο του Οδυσσέα, ότι μάλλον αποτελεί το κύκνειο άσμα του Μάκη Μεταξά χωρίς να πείθει όμως στα Ομηρικά της επιχειρήματα, μια που η περιοχή του Πόρου και γενικά των Πρόννων είναι μακριά σε σχέση με τα υπόλοιπα Μυκηναϊκά ταφικά συμπλέγματα της Κεφαλληνίας, πέριξ του μεγάλου κόλπου του Λιβαδιού, Παρισσάτα, Κοντογεννάδα, Μαζαρακάτα, Λακήθρα και άλλα μεμονωμένα σε Κουβαλάτα, Μινυές, καθώς και την Κράνη.
Ας δούμε λοιπόν αναλυτικά τα αδύνατα σημεία της θεωρίας του Πόρου ως Ομηρική Ιθάκη:
1. Οι Ιθακήσιοι κατοικούν στο πιο δυτικό σημείο της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, ο τόπος τους είναι χαμηλός και έχει όμορφα δειλινά. Αντίθετα ο Πόρος ευρίσκεται ανατολικά. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/12/, https://homericithaca.com/threads/14/, https://homericithaca.com/threads/13/, https://homericithaca.com/threads/93/ και
https://homericithaca.com/threads/111/.
2. Τα υπόλοιπα νησιά του Οδυσσέα είναι πιο ανατολικά, βλέπουνε προς τον ήλιο και τοποθετούνται μεταξύ Ομηρικής Ιθάκης και Ηλείας. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/15/.
3. Από το δήμο Κεφαλλήνων στο δήμο Ιθάκης περνάς με σχεδία, μαζί με αρνιά, κατσίκια και βόδια. Ο Πόρος ο ίδιος ευρίσκεται επί της Κεφαλληνίας, πώς από ‘κει θα περάσεις με σχεδία και πού; Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/28/.
4. Από τη Σχερία-Κέρκυρα οι Φαίακες φέρνουν τον Οδυσσέα σε παραλία με συμπαγή άμμο, δηλαδή βόρεια, που τη γνώριζαν από πριν κατευθείαν, και το πλοίο, με τη φόρα των κωπηλατών, βγαίνει το μισό στη στεριά (Οδ. ν΄ 114-115). Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/43/.
5. Η παραλία της Ιθάκης, στην οποία επιστρέφουν τόσο ο Οδυσσέας όσο και ο Τηλέμαχος, είναι η ίδια και η αυτή, γιατί εκεί κοντά είναι η χοιρόμαντρα του Εύμαιου, όπου θα γίνει η συνάντηση και αναγνώρισή τους. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/24/.
6. Η Ιθάκη πρέπει να έχει ευθύγραμμες ακτογραμμές, διότι η λέξη Ιθάκη προέρχεται από το ιθύς = ευθύς. Ο Πόρος δεν διαθέτει ευθύγραμμες ακτογραμμές. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/34/, https://homericithaca.com/threads/35/ και https://homericithaca.com/threads/36/.
7. Η Αθηνά όταν υποστηρίζει σκανδαλωδώς Οδυσσέα, Τηλέμαχο και Πηνελόπη έχει το επίθετο Παλ-λάς, λέξη που θυμίζει Παλική και Κουνό-πετρα. Για τη θεωρία του Πόρου αυτά είναι άγνωστα θέματα, όπως και ανύπαρκτα τα εκεί ευρήματα με παραστάσεις της Αθηνάς. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/17/, https://homericithaca.com/threads/18/ και https://homericithaca.com/threads/19/.
8. Το λιμάνι επιστροφής του Τηλεμάχου από την Πύλο πρέπει να είναι μισή μέρα πιο μακριά από το λιμάνι της πόλης και όχι πιο κοντά προς την Πύλο. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/25/ και https://homericithaca.com/threads/24/.
9. Το καρτέρι των μνηστήρων για να σκοτώσουν τον Τηλέμαχο επιστρέφοντα από Πύλο, πραγματοποιείται στη βραχονησίδα Αστερίδα, σήμερα Δασκαλιό, η οποία ευρίσκεται εντός πορθμού (και όχι κάπου μεσοπέλαγα, όπως οι Οξιές). Βλέπε:
. https://homericithaca.com/threads/115/.
10. Το σπήλαιο των Νυμφών, που άφησε ο Οδυσσέας με την Αθηνά τα δώρα των Φαιάκων, είναι κοντά στη χοιρόμαντρα του Εύμαιου και όχι στην άλλη άκρη του νησιού. Η Μελισσάνη με τον Πόρο δεν έχουν καμία σχέση στην Ομηρική Γεωγραφία. Η Μελισσάνη έχει σχέση, ως σπήλαιο των Νυμφών, μόνο με τη θεωρία του Γεράσιμου Γ.Π. Αποστολάτου, περί της Σάμης ως Ομηρική Ιθάκη.
11. Για να πραγματοποιηθεί ο αγώνας του τόξου με τα πελέκια (άθλος), χρειάζεται μεγάλος χώρος. Το μέλαθρο του Οδυσσέα πρέπει να είχε διαστάσεις palais de sports. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/47/.
12. Και τελειώνουμε από εκεί που ξεκινήσαμε, με τον σφραγιδόλιθο που βρέθηκε στον Τάφο του Οδυσσέα. Με βάση τις ραψωδίες λ’, τ’ και ψ’ της Οδύσσειας, ο Οδυσσέας έχει θαφτεί μακριά από την πατρίδα. Ο τάφος λοιπόν στα Τζαννάτα καλύπτει άλλη θεωρία της Κεφαλονιάς, ας πούμε από την ενιαία θεωρία Λιβαδά-Καμπάνη-Λυκούδη την εισήγηση Καμπάνη και χωρίς οι άλλοι να συμφωνούν. Ο τάφος αυτός ανήκει σε οίκο που είχε οικόσημο τον λέοντα, ενώ το οικόσημο του Οδυσσέα είχε σύμβολο το σκυλί -τους Άργους Κύνες- . Την εποχή της επέλασης των Δωριέων και της οπισθοχώρησης των Αχαιών, φαίνεται ότι οι Ιθακήσιοι του Τηλεμάχου κατέλαβαν την περιοχή, απεμάκρυναν προηγούμενη ταφή και απέθεσαν εκεί τα οστά του Οδυσσέα, όπως επίσης και κάποιου απογόνου άλλου, παιδικής ηλικίας, για τον οποίο ο Όμηρος ή δεν κάνει λόγο ή τον εντάσσει, ποιητική αδεία, στα της καταστροφής της Τροίας και στο τέλος του Αστυάνακτα. Βλέπε: