Ένα άρθρο την ημέρα: Η Παλλάς Αθηνά έως το τέλος της Οδύσσειας.

1591917205628.png

Βιέννη, λεπτομέρεια από το άγαλμα της Αθηνάς έξω από το Αυστριακό Κοινοβούλιο

«΄Ὡς δ᾿ὅτε τις χρυσὸν περιχεύεται ἀργύρῳ ἀνήρ
ἴδρις, ὅν Ἥφαιστος δέδαεν καὶ ΠΑΛΛΑΣ Ἀθήνη
τέχνην παντοίην, χαρίεντα δὲ ἔργα τελείει,
ὧς ἄρα τῷ κατέχευε χάριν κεφαλῇ τε καὶ ὤμοις.»
11. Η λάμψη και η καλλιέργεια του Οδυσσέα φανερώνει σπουδαίο τόπο καταγωγής
Και όπως όταν τον χρυσό στολίζει κάποιος με ασήμι
επιστήμων, που Ήφαιστος τον δίδαξε κι η Αθηνά ΠΑΛΛΑΔΑ
μ’ όλη την τέχνη, κι έργα που όμορφα εκτελεί,
έτσι κι αυτόν μια χάρη τού έριχνε στην κεφαλή, του έριχνε στους ώμους
Οδύσσεια ζ 232-235
Ενώπιον της Ναυσικάας, αφού πλύθηκε, δείχνει ο Οδυσσέας σαν έργο τέχνης. Φανερώνει δε την καλλιέργεια που είχε λάβει στον τόπο καταγωγής του.​
Η παρομοίωση: χρυσός εσωτερικά - ασήμι στη μορφή εξωτερικά.​
«Κλῦθί μευ, αἰγιόχοιο Διὸς τέκος, ἀτρυτώνη·
νῦν δή πέρ μευ ἄκουσον, ἐπεὶ πάρος οὔ ποτ’ ἄκουσας
ῥαιομένου, ὅτε μ᾿ ἔρραιε κλυτός ἐννοσίγαιος.
Δός μ᾿ ἐς Φαίηκας φίλον ἐλθεῖν ἠδ᾿ ἐλεεινόν».
Ὧς ἔφατ᾿ ευχόμενος, τοῦ δ᾿ ἔκλυε ΠΑΛΛΑΣ Ἀθήνη.
12. Ο Οδυσσέας προσεύχεται στο άλσος της Αθηνάς στη Σχερία των Φαιάκων
«Άκου με ακατάβλητη, τέκνο Διός γαλουχημένου απ’ την αίγα·
τώρα επί τέλους θά ’πρεπε έμέ να με ακούς, μια που δεν εισακούστηκα
ποτέ στο παρελθόν όταν εκλιπαρούσα, όταν ο εννοσίγαιος με είχε διαλύσει.
Δος μου στους Φαίακες να ’ρθώ σα φίλος… εγώ ελεεινός που έλεος ζητώ».
Σαν είπε προσευχόμενος τον άκουσε η ΠΑΛΛΑΔΑ.
Οδύσσεια ζ 324-328
Προσευχήθηκε στο Άλσος της Αθηνάς στη Σχερία ο Οδυσσέας και αυτή τον άκουσε γιατί ήταν και ΠΑΛΛΑΔΑ!​
«΄Ὧς ἄρα φωνήσασ᾿ ἡγήσατο ΠΑΛΛΑΣ Ἀθήνη
καρπαλίμως· ὁ δ’ ἔπειτα μετ’ ἴχνια βαῖνε θεοῖο.»
13. Ο Οδυσσέας ακολουθεί κατά πόδας την Αθηνά κατηφορίζοντας προς το παλάτι του Αλκίνοου.
Καθώς λοιπόν του φώναξε η Αθηνά ΠΑΛΛΑΔΑ προηγείτο
με ορμή· κι εκείνος στο κατόπι της θεάς ακολουθούσε.
Οδύσσεια η 37-38
Καθοδηγεί και τον Οδυσσέα (όπως τον Τηλέμαχο στα β 406 και γ 29) σαν έναν συμπατριώτη που συναντά στην ξενιτειά γιατί γνωρίζει τα κατατόπια. Και γιατί έτσι θα φύγει μια ώρα αρχύτερα για τον τόπο του.​

«Ἐλθόντες δὲ καθῖζον ἐπὶ ξεστοῖσι λίθοισιν
πλησίον. Ἡ δ᾿ ἀνὰ ἄστυ μετῴχετο ΠΑΛΛΑΣ Ἀθήνη
εἰδομένη κήρυκι δαΐφρονος Ἀλκινόοιο,
νόστον Ὀδυσσῆι μεγαλήτορι μητιόωσσα,»
14. Στη Σχερία η Αθηνά διαλαλεί και διαφημίζει τον Οδυσσέα
Κι ερχόμενοι καθίσανε σε πέτρες λαξευτές
πλησίον. Η δε ΠΑΛΛΑΔΑ Αθηνά περιόδευε στην πόλη
μοιάζοντας μ’ ένα κήρυκα Αλκίνοου του σοφού,
προπαγανδίζοντας το γυρισμό του μεγαλόκαρδου Οδυσσέα,
Οδύσσεια θ 6-9
Η Αθηνά μεταμορφώνεται σε κήρυκα για να προπαγανδίσει στους Φαίακες την επιστροφή του Οδυσσέα στον τόπο του.​
«Οἴη δ᾿ Αἴαντος ψυχὴ Τελαμωνιάδαο
νόσφιν ἀφεστήκει, κεχολωμένη εἵνεκα νίκης,
τήν μιν ἐγὼ νίκησα δικαζόμενος παρὰ νηυσὶν
τεύχεσιν ἀμφ᾿ Ἀχιλῆος· ἔθηκε δὲ πότνια μήτηρ.
Παῖδες δὲ Τρώων δίκασαν καὶ ΠΑΛΛΑΣ Ἀθήνη.»
15. Ο Οδυσσέας στην Τροία κέρδισε σκανδαλωδώς σε διαγωνισμό τον Αίαντα χάρη στη Αθηνά !
Μόνη του Αίαντα η ψυχή του γιου του Τελαμώνα
πίσω στεκόταν μακριά ένεκα χολωμένη απ’ τη νίκη,
εκείνη που την κέρδισα εγώ κοντά στα πλοία
για τ’ Αχιλλέα τ’ άρματα· τα οποία αθλοθέτησε η σεβαστή μητέρα.
…Των Τρώων επεδίκασαν οι παίδες και η ΠΑΛΛΑΔΑ Αθηνά
Οδύσσεια λ 543-547
Είναι άραγε σκανδαλώδης η διαιτησία της Αθηνάς υπέρ του Οδυσσέα; Παλλάς!​
«Ὧς οἱ μέν ῥ᾿ εὔχοντο Ποσειδάωνι ἄνακτι
δήμου Φαιήκων ἡγήτορες ἠδὲ μέδοντες
ἑστεώτες περὶ βωμόν· ὁ δ᾿ ἔγρετο δῖος Ὀδυσσεὺς
εὕδων ἐν γαίῃ πατρωίῃ, οὐδὲ μιν ἔγνω
ἤδη δὴν ἀπεών· περὶ γὰρ θεός ἠέρα χεῦεν
ΠΑΛΛΑΣ Ἀθηναίη, κούρη Διός, ὄφρα μιν αὐτόν
ἄγνωστον τεύξειεν ἕκαστά τε μυθήσαιτο,
μή μιν πρὶν ἄλοχος γνοίη ἀστοί τε φίλοι τε,
πρὶν πᾶσαν μνηστῆρας ὑπερβασίην ἀποτῖσαι·»
16. Η πρώτη ενέργεια της Αθηνάς όταν φτάνει ο Οδυσσέας στον τόπο του πραγματοποιείται με το επίθετο Παλλάς !
Κι ως μεν αυτοί στον άνακτα προσεύχονταν τον Ποσειδώνα
του δήμου των Φαιάκων ηγέτες μα και ευγενείς
στημένοι γύρω στο βωμό· κι εγέρθηκε ευλογημένος ο Οδυσσεύς
κοιμώμενος στη γη την πατρική, και που δεν γνώρισε αυτήν
απέχοντας καιρό· διότι γύρω ένας θεός κατέχευεν ομίχλη
ΠΑΛΛΑΔΑ Αθηνά, κόρη Διός, ώστε κι αυτόν τον ίδιο
άγνωστο να τον κάνει και τα καθέκαστα να πει,
μην τον γνωρίσει πριν η σύζυγος κι οι φίλοι κι οι πολίτες
προτού κάθε υπέρβαση πληρώσει των μνηστήρων·
Οδύσσεια ν 185-193
Η πρώτη ενέργεια της Αθηνάς για τον Οδυσσέα μετά την άφιξή του στον τόπο του, στην Ιθάκη, είναι η ομίχλη. Η Παλλάδα ασφαλώς! Και σε όλες τις άλλες ομίχλες ήταν απλά «Αθήνη»!!...

«΄Ὧς φάτο, γήθησεν δὲ πολύτλας δῖος Ὀδυσσεύς
χαίρων ᾗ γαίῃ πατρωίῃ, ὥς οἱ ἔειπεν
ΠΑΛΛΑΣ Ἀθηναίη κούρη Διὸς αἰγιόχοιο.»
17. Και Παλλάς και Αθηναίη την ώρα που του παρουσιάζει την πατρίδα του
Σαν είπε αναγάλλιασε ο Οδυσσέας σα θεός πολλά πού ’χε τραβήξει
χαρούμενος γι’ αυτή τη γη την πατρική, όπως εκείνη τού ’πε
ΠΑΛΛΑΔΑ Αθηνά κόρη Διός που απ’ την αίγα γαλουχήθη.
Οδύσσεια ν 250-252
Δηλαδή τώρα με την αναγνώριση της πατρικής γης η Αθηνά δεν θα ήταν σίγουρα ΠΑΛΛΑΔΑ; Και μάλιστα με τις τελευταίες πληροφορίες που συλλέξαμε, το όλο σκηνικό αποκτά ιερή σημασία. (Νά 'τες και οι αίγες που γαλουχούν σκληραγωγημένους Ιθακήσιους!)

«Ἀλλ᾿ ἄγε μηκέτι ταῦτα λεγώμεθα, εἰδότες ἄμφω
κέρδε᾿, ἐπεὶ σὺ μὲν ἐσσι βροτῶν ὄχ᾿ ἄριστος ἀπάντων
βουλῇ καὶ μύθοισιν, εγώ δ᾿ ἐν πᾶσι θεοῖσιν
μήτι τε κλέομαι και κέρδεσιν. Οὐδέ σύ γ᾿ ἔγνως
ΠΑΛΛΑΔ᾿ Ἀθηναίην, κούρην Διός, ἥ τέ τοι αἰεί
ΕΝ ΠΑΝΤΕΣΣΙ ΠΟΝΟΙΣΙ ΠΑΡΙΣΤΑΜΑΙ ΗΔΕ ΦΥΛΑΣΣΩ,»
18. Η ΑΘΗΝΑ εξηγεί στον ΟΔΥΣΣΕΑ το πόσο μοιάζουν και με ποιον τρόπο τον προστατεύει
Αλλ’ άντε να μη λέμ’ αυτά, εμείς να γνωριστούμε
πιο καλό, γιατί συ μεν μες σ’ όλους τους θνητούς ο άριστος
σε γνώμη και σε μύθους, εγώ δε σ’ όλους τους θεούς
στη σκέψη και δοξάζομαι και σ’ όλα τα καλά. Βέβαια ούτε γνώρισες εσύ
την Αθηνά ΠΑΛΛΑΔΑ, κόρη Διός, που πάντα και για σέναν-ε
παρίσταμαι... σ' όλα σου τα προβλήματα... αυτή που σε φυλώ,
Οδύσσεια ν 296-301
Το «ὄχ᾿ ἄριστος» ερμηνεύεται ανάλογα πώς τ’ ακούει ο ακροατής: Ο χαρισματικός, ο «καλύτερος» άριστος ακόμα και ο αχάριστος:​
Έχουμε εδώ και μια, ας πούμε, ταυτοπροσωπία μεταξύ Οδυσσέα και Αθηνάς. ΠΡΟΣΟΧΗ:​
ΟΔΥΣΣΕΑΣ - ΑΘΗΝΑ
Βροτών όχ’ άριστος απάντων - Πάσι θεοίσιν κλέομαι
Βουλήν - Μήτιν
Μύθοισιν - Κέρδεσιν
Η απόφαση εκπορεύεται από τη σκέψη και από την προσδοκώμενη ωφέλεια τα παραμύθια! Ευρισκόμαστε στον πυρήνα της σχέσης Αθηνάς και Οδυσσέα.​
Εδώ η ίδια είναι ΠΑΛΛΑΔΑ Αθηναίη (ιερή υπόθεση δηλαδή) και επεξηγεί, σε μας και στους προγόνους μας τη «λειτουργία» αυτού του διπόλου...​
...Του διασημότερου «ΔΙΔΥΜΟΥ» στην παγκόσμια ιστορία των επών!​
«Καὶ τὰ μέν εὖ κατέθηκε, λίθον δ᾿ ἐπέθηκε θύρῃσιν
ΠΑΛΛΑΣ Ἀθηναίη, κούρη Διὸς ΑΙΓΙΟΧΟΙΟ.»
19. Τα δώρα των Φαιάκων φροντίζει η Αθηνά η ίδια πως θα κρυφτούν !
Και κάτω μεν τα έβαλε καλά, λίθο δε πάνω τοποθέτησε στην πόρτα
η Αθηνά ΠΑΛΛΑΔΑ, κόρη Διός που γαλουχήθηκε από αίγα.
Οδύσσεια ν 370-371
Σε έναν τόπο που η Αθηνά γνωρίζει σε «βάθος σπηλαίων» έκρυψε η ίδια τα δώρα με ασφάλεια, όπως με ασφάλεια ήταν κρυμμένος κι ο πατέρας της σε σπηλιά τότε που τον γαλούχησε η αίγα! Είναι συμβολική και ιερή πράξη.

«Ἡ δ᾿ εἰς εὐρύχορον Λακεδαίμονα ΠΑΛΛΑΣ Ἀθήνη
ᾤχετ᾿ Ὀδυσσῆος ΜΕΓΑΘΥΜΟΥ ΦΑΙΔΙΜΟΝ υἱὸν
νόστου ὑπομνήσουσα καὶ ὀτρυνέουσα νέεσθαι.»
20. Η Αθηνά ως Παλλάς, για το καλό του τόπου και γενικά της Κεφαλλονιάς, πάει στη Σπάρτη να φέρει πίσω τον Τηλέμαχο
Κι αυτή στη Λακεδαίμονα (μετά) απ’ το μεγάλο γλέντι η ΠΑΛΛΑΔΑ Αθηνά
μετακινήθηκε στου ψυχωμένου (Κεφαλλήνα) Οδυσσέα τον υιό τον εκλεκτό
το γυρισμό να υπενθυμίσει κι αφού τον παροτρύνει να κινήσει.
Οδύσσεια ο 1-3
Η Αθηνά είναι σε «ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΕΚΤΟΣ ΕΔΡΑΣ» για κάποια ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ προβλήματα των ΜΕΓΑΘΥΜΩΝ ΚΕΦΑΛΛΗΝΩΝ.​
Τον ΦΑΙΔΙΜΟ ΩΜΟ συναντάμε στο σημαντικότατο θέμα του τάφου του Οδυσσέα.​
Συμπέρασμα: Είναι μια αποστολή για μια ΙΕΡΗ ΥΠΟΘΕΣΗ!​
«Νῶιν δ᾿ οἴοισιν δύο φάσγανα καὶ δύο δοῦρε
καλλιπέειν καὶ δοιὰ βοάγρια χερσὶν ἑλέσθαι,
ὡς ἄν ἐπιθύσαντες ἑλοίμεθα· τοὺς δέ κ᾿ ἔπειτα
ΠΑΛΛΑΣ Ἀθηναίη θέλξει καὶ μητίετα Ζεύς.»
21. Ο Οδυσσέας δίνει οδηγίες στον Τηλέμαχο μαζί με την εγγύηση ότι μαζί τους η Αθηνά θα βοηθήσει εκτελώντας ιερό χρέος
Κι έχε στο νου ν’ αφήσεις μονάχα δυο σπαθιά και δυό κοντάρια
καιδέρματα βοδιών διπλά (που σαν ασπίδα) με τα χέρια να τραβάμε,
όταν επιτιθέμενοι (αυτοί) τα πάρουμε· έπειτα δε αυτούς
ΠΑΛΛΑΣ Αθήνη θα μαγέψει και με τη σκέψη την περίσσια ο Ζευς.
Οδύσσεια π 295-298
Επειδή οι περισσότεροι μνηστήρες δεν είναι από τον τόπο αυτό, θα τους αναλάβει βάσει σχεδίου η Αθηνά που θα τους παρασύρει και ο Ζευς θα τους πάρει τα μυαλά με άλλες σκέψεις.
Δεν θα μπορέσουν να συγκεντρωθούν σ’ αυτήν την υπόθεση, η οποία για την Παλλάδα είναι ΙΕΡΗ.​
Να και «δοιά βοάγρια» οι ασπίδες, και ο Δίας πουθενά δεν ήταν βοάγριος = ασπιδοφόρος, αλλά αιγιόχοιο με τελείως άλλη σημασία...​
...Και δεν είναι ασπιδοφόρος ο αιγιόχοιο γιατί ήδη η λέξη ασπίδα, όπως βλέπουμε αμέσως μετά, υπάρχει:

«Τὼ δ’ ἄρ᾿ ἀναΐξαντ᾿ Ὀδυσεὺς καὶ φαίδιμος υἱὸς
ἐσφόρεον κόρυθάς τε καὶ ἀσπίδας ὀμφαλοέσσας
ἔγχεά τ᾿ ὀξυόεντα· πάροιθε δέ ΠΑΛΛΑΣ Ἀθήνη,
χρύσεον λύχνον ἔχουσα φάος περικαλλὲς ἐποίειν.»
22. Φυσικό φαινόμενο του τόπου με την ανταύγεια του ουρανού να βλέπεις μες στη νύχτα
Εκεί τα πήγαν πάνω ο Οδυσσεύς και ο σεβάσμιος υιός
και τά ’φεραν εντός κράνη κι ασπίδες μ’ ομφαλό
και δόρατα αιχμηρά· κι η Αθηνά ΠΑΛΛΑΔΑ μπρος στην πόρτα,
λυχνάρι έχουσα χρυσό να δίνει ένα φως λαμπρό.
Οδύσσεια τ 31-34​
Η ΠΑΛΛΑΔΑ τονίζει κάτι ξεχωριστό με την παρουσία της επιΤΟΠΟΥ για μια ΙΕΡΗ υπόθεση (φαίδιμος), όπως το να κρύψουν τα όπλα. Άλλωστε γνωρίζει τα κατατόπια και διευκολύνει τη μνηστηροφονία!


1591916316642.png

Λεπτομέρεια από το Άγαλμα της Αθηνάς του Πειραιά

Ο λόγος παρουσίας της ΠΑΛΛΑΔΑΣ στην Οδύσσεια
..1. α 125 Πρωτοεμφανίζεται πηγαίνοντας στο παλάτι κοντά στον Τηλέμαχο...
..2. α 252 Αγανακτεί με όσα βλέπει και ακούει να της περιγράφει...
..3. α 327 Εμπνέει τον Φήμιο τον τοπικό αοιδό όταν άδει...
..4. β 405 Οδηγεί τα βήματα του Τηλέμαχου προς το πλοίο...
..5. γ 029 Οδηγεί τον Τηλέμαχο ενώπιον του Νέστορα στην Πύλο...
..6. γ 042 Ο Νέστωρ τιμά ο ίδιος την Παλλάδα...
..7. γ 222 ΝΕΣΤΩΡ: «Η Παλλάδα υποστήριζε, Τηλέμαχε, τον πατέρα σου στην Τροία»...
..8. γ 385 Μεταμορφώνεται σε ΦΗΝΗ, φεύγει αλλά ακούει την προσευχή του Νέστορα...
..9. δ 289 ΜΕΝΕΛΑΟΣ: «Η Παλλάδα υποστήριζε, Τηλέμαχε, τον πατέρα σου στην Τροία»..
10. δ 828 ΙΦΘΙΜΗ: «Πηνελόπη μη φοβάσαι, θα σε βοηθήσει ΔΥΝΑΤΑΙ ΓΑΡ, ΠΑΛΛΑΣ ΑΘΗΝΑΙΗ»...
11. ζ 233 H Παλλάς συμβάλει στην ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και καλλιέργεια του Οδυσσέα που είχε λάβει από μικρός στην τόπο του
12. ζ 328 Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ του Οδυσσέα στο άλσος της Αθηνάς των Φαιάκων...
13. η 037 ΟΔΗΓΕΙ τον Οδυσσέα κοντά στον Αλκίνοο και την Αρήτη...
14. θ 007 «ΔΙΑΦΗΜΙΖΕΙ» -ΑΝΑΓΓΕΛΛΕΙ τον Οδυσσέα στο λαό των Φαιάκων...
15. λ 547 ΕΠΙΔΙΚΑΖΕΙ ΣΚΑΝΔΑΛΩΔΩΣ στην Τροία υπέρ του Οδυσσέα...
16. ν 190 Τον ΥΠΟΔΕΧΕΤΑΙ –με την ομίχλη- ΣΤΗΝ ΙΘΑΚΗ...
17. ν 252 ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ, ο Οδυσσέας, κοντά της την ΠΑΤΡΙΔΑ...
18. ν 300 ΑΝΑΛΥΕΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΟΝ ΟΔΥΣΣΕΑ...
19. ν 371 ΚΡΥΒΕΙ τα δώρα...
20. ο 001 Πάει να «ΜΑΖΕΨΕΙ» απ’ τη Λακεδαίμονα τον Τηλέμαχο...


Δεν θα μάθω ποτέ αν ο αναγνώστης (αν εσύ φίλε μου αγαπημένε, που τη στιγμή αυτή με υπομένεις) θα μου υπογράψει το πιστοποιητικό απόλυτης ερμηνείας της​
ΠΑΛΛΑΔΑΣ και στα 26 ερωτήματα!
Όμως καθώς τελειώνουμε, ο ΟΜΗΡΟΣ, ειδικά όσον αφορά το ΠΑΛΛΑΣ εισέρχεται σ’ ένα ξέφρενο κρεσέντο, συμπαρασύροντας τα πάντα στο πέρασμά του...​
...Και να είσαι σίγουρος φίλε, εσύ που λάτρεψες αυτόν τον αξεπέραστο ποιητή, ότι και μετά 3000 χρόνια αν ζούσε και συνέθετε ΜΟΥΣΙΚΗ, όλοι οι μεγάλοι -ακόμα​
κι ένας Mozart- αυτόν θα παραδέχονταν σαν το μεγάλο Δάσκαλο!

...Εισερχόμενος ο Όμηρος λοιπόν, στην «τελική ευθεία» της Οδύσσειας παρουσιάζει την ΠΑΛΛΑΔΑ, η οποία:​
21 π 298 Προγραμματίζει τον ΑΠΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ των μνηστήρων...
22 τ 033 Σαν ΠΑΡΑΣΤΑΤΗΣ - ΑΓΑΛΜΑ κρατά το λύχνο...
23 υ 345 Παρεμβαίνει στο συμπόσιο ΑΛΛΑΖΟΝΤΑΣ τα ΛΟΓΙΑ του Τηλέμαχου...


Ενώ μετά τη μνηστηροφονία αρχίζει να χάνεται στα βάθη του παρελθόντος!​
24 ψ 160 Ξαναπαρουσιάζει ότι η Παλλάς συμβάλει στην ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και καλλιέργεια του Οδυσσέα που είχε λάβει από μικρός στην τόπο του...
25 ω 520 Βοηθάει το ΛΑΕΡΤΗ (προηγούμενη γενιά) ΑΜΠΕΠΑΛΩΝ να ρίξει το δόρυ και τέλος...
26 ω 547 Ολοκληρώνει το ΕΠΟΣ με την ΠΑΛΛΑΔΑ να μας αποχαιρετά έχουσα τη μορφή του ΜΕΝΤΟΡΑ...

...πιθανού ηγέτη των ΤΑΦΙΩΝ δηλαδή, ώστε η προσέγγιση του παρελθόντος να φτάσει στις ρίζες της φυλής του Οδυσσέα.​
Τὸν δ᾿ αὗ Τηλέμαχος πεπνυμένος ἀντίον ηὔδα·
«Οὐ μὰ Ζῆν᾿, Ἀγέλαε, καὶ ἄλγεα πατρὸς ἐμοῖο,
ὅς που τῆλ᾿ Ἰθάκης ἢ ἔφθιται ἢ ἀλάληται,
οὔ τι διατρίβω μητρὸς γάμον, ἀλλὰ κελεύω
γήμασθ᾿, ᾧ κ᾿ ἐθέλῃ, ποτὶ δ᾿ ἄσπετα δῶρα δίδωμι·
αἰδέομαι δ᾿ ἀέκουσαν ἀπὸ μεγάροιο δίεσθαι
μύθῳ αναγκαίῳ· μὴ τοῦτο θεὸς τελέσειεν.»
Ὧς φάτο Τηλέμαχος, μνηστῆρσι δε ΠΑΛΛΑΣ Ἀθήνη
ἄσβεστον γέλω ὦρσε, παρέπλαγξεν δὲ νόημα.
23. Ο «Γάμος» της ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ όπως τον προτείνει ο Τηλέμαχος για να μπερδέψει τα λόγια του η Παλλάς και να προκαλέσει γέλια
Τότε σ’ αυτόν Τηλέμαχος συγκινημένος απαντά·
«Μη μα το Δι’ Αγέλαε, και πάθη του πατρός μου,
που απ’ την Ιθάκη μακριά ή χάθηκε ή πλανάται,
της μάνας γάμο δεν αργώ, αλλά εγώ προστάζω
να παντρευτεί, όποιον κι αν θε’, τ’ ανθρώπου δίνω προίκα·
ντρέπομαι δε χωρίς να θέλει να τη διώξω απ’ το παλάτι
με λόγια εξαναγκασμού· θεός να μην το δώσει».
Σαν τό ’πε ο Τηλέμαχος, ΠΑΛΛΑΔΑ στους μνηστήρες
σήκωσε γέλια ακράτητα, πως είχε μπερδευτεί.
Οδύσσεια υ 338-346
Ο Τηλέμαχος πιεζόμενος από τους μνηστήρες να δώσει λύση σχετικά με το γάμο της μητέρας του, δηλαδή για μια περίπλοκη υπόθεση του τόπου, έρχεται σε​
δύσκολη θέση και συγχρόνως η ΠΑΛΛΑΔΑ τον κάνει να μπερδέψει τα λόγια του και να τα πει ανάποδα.
Ο Όμηρος εδώ χρησιμοποιεί υπερβολικά το τηλέ = μακριά. Αυτό σημαίνει ότι η λύση του τοπικού προβλήματος θα έλθει από μακριά. (Όπως και της λύσης​
του ζητήματος της ΠΑΛΙΚΗΣ ως ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ: Εμείς όλοι -Ν. Λιβαδάς, Ν. Καμπάνης, Jil Le Noan, R. Bittlestone, Μάκης Λυκούδης- έχουμε έλθει από μακριά!)
Παράλογη ερμηνεία:
ΖΗΝΑ ΓΕΛΑΕ = η Ζήνα-Αθηνά γέλαγε!
ΟΣ ΠΟΥ ...ΕΦΘΙΤΑΙ = αυτός που χάθηκε!
ΚΕΛΕΥΩ ΓΗΜΑΣΘΑΙ = τη διατάζω να παντρευτεί!!
ΑΣΠΕΤΑ ΔΩΡΑ ΔΙΔΩΜΙ = δίνω πλούσια προίκα!!! (όπως περίπου μετά από 3000 χρόνια).

«Αὐτὰρ Ὀδυσσῆα μεγαλήτορα ᾧ ἐνὶ οἴκῳ
Εὐρυνόμη ταμίη λοῦσεν καὶ χρῖσεν ἐλαίῳ,
ἀμφί δέ μιν φᾶρος καλὸν βάλεν ἠδὲ χιτῶνα·
αὐτὰρ κὰκ κεφαλῆς χεῦεν πολὺ κάλλος Ἀθήνη,
μείζονά τ᾿ εἰσιδέειν καὶ πάσσονα· κὰδ δὲ κάρητος
οὔλας ἧκε κόμας, ὑακινθίνῳ ἄνθει ὁμοίας.
Ὡς δ᾿ ὅτε τις χρυσὸν περιχεύεται ἀργύρῳ ἀνὴρ
ἴδρις, ὅν Ἤφαιστος δέδαεν καὶ ΠΑΛΛΑΣ Ἀθήνη
τέχνην παντοίην, χαρίεντα δὲ ἔργα τελείει,
ὧς μὲν τῷ περίχευε χάριν κεφαλῇ τε καὶ ὤμοις.
Ἐκ δ' ἀσαμίνθου βῆ δέμας ἀθανάτοισιν ὁμοῖος.»
24. Ξαναπαρουσιάζει ότι η Παλλάς έχει συμβάλει στην ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και καλλιέργεια του Οδυσσέα που είχε λάβει από μικρός στην τόπο του.
Τότε το μεγαλόκαρδο Δυσσέα πια στο σπίτι
η Ευρυνόμη έλουσε η οικονόμος και έτριψε με λάδι,
ώσπου με ρούχο όμορφο τύλιξε με χιτώνα·
τότ’ έριχνε η Αθηνά μεγάλη ομορφιά να πέφτει στο κεφάλι,
και ευμεγέθης να φανεί κι αρχοντικός· πέφταν’ απ’ το κεφάλι του
μαλλιά που ’χανε μπούκλες, όμοιες με άνθη ζουμπουλιού.
Πώς όταν κάποιος το χρυσό στολίζει με ασήμι επιστήμων
που Ήφαιστος τον δίδαξε κι η Αθηνά ΠΑΛΛΑΔΑ
μ’ όλη την τέχνη, που όμορφα έργα τελειοποιεί,
έτσι κι αυτόν μια χάρη του άπλωνε στην κεφαλή του άπλωνε στους ώμους.
Απ’ το λουτρό βγήκε μορφή μ’ αθάνατους παρόμοιος.
Οδύσσεια ψ 153-163
Όταν περιποιήθηκε η Ευρυνόμη τον Οδυσσέα στο σπίτι του τώρα πια (βλέπε ζ 232-235, οι ίδιοι στίχοι παλαιότερα ενώπιον της Ναυσικάς), εκείνος αστραποβολούσε και αποκάλυπτε γύρω του το μεγαλείο και την καλλιέργειά του. Δηλαδή αναδείκνυε τη μόρφωση και την παιδεία που είχε λάβει από μικρός στον τόπο του.
Κάπου είδα και τη σημασία: ΑΝΗΡ ΙΔΡΙΣ = Πρωτοπόρος (εφευρέτης, σπουδαίος κ.λπ.)​
Εδώ βγαίνει απ’ το μπάνιο του αργά-αργά· ήρεμος πια, χαλαρά. Όχι "Ἐκ ρ' ἀσαμίνθου", αλλά "Ἐκ δ' ἀσαμίνθου"!​
«Ὦ Ἀρκεισιάδη, πάντων πολὺ φίλταθ᾿ ἑταίρων,
εὐξάμενος κούρῃ γλαυκώπιδι καὶ Διὶ πατρί,
αἶψα μάλ᾿ΑΜΠΕΠΑΛΩΝ προΐει δολιχόσκιον ἔγχος.»
Ὧς φάτο, καί ῥ᾿ ἔμπνευσε μένος μέγα ΠΑΛΛΑΣ Ἀθήνη·
25. Η Παλλάς βοηθάει τον ΛΑΕΡΤΗ (προηγούμενη γενιά) ΑΜΠΕΠΑΛΩΝ να ρίξει το δόρυ.
«Γιε του Αρκείσιου, απ’ όλους τους συντρόφους ο πιο αγαπητός,
ευχόμενος σε κόρη γαλανή και σε πατέρα Δία,
γοργά ΖΥΓΙΖΟΝΤΑΣ καλά στείλε το δόρυ το μακρύ».
Τού ’πε και τού ενέπνευσε μεγάλη δύναμη η ΠΑΛΛΑΔΑ·
Οδύσσεια ω 517-520​
ΑΜΠΕΠΑΛΩΝ = αφού το κουνήσεις καλά πέρα-δώθε (αφού πάλλεις)
.............ΠΑΛΛΩ = ΣΕΙΩ, ουσιαστικό παλμός
....................ΛΑΣ = ΛΙΘΟΣ, παράγωγο λατομείο
................ΠΑΛΗ = Εκεί που πάλλονται οι λίθοι, η ΣΕΙΣΜΟΓΕΝΗΣ
...........ΠΑΛΛΑΣ = Η τοπική θεά;
Ίσως τα παλιά χρόνια πολεμούσαν και με πετροπόλεμο (αν ήταν ΠΑΛΛΗ), αφού τις «αμπέπαλον» σαν πελταστές...​
...Ίσως όμως και οι λίθοι να κινούνται μόνοι τους: ΚΟΥΝΟΠΕΤΡΑ.​
«Ὧς φάτ᾿ Ἀθηναίη, ὁ δ᾿ ἐπείθετο, χαῖρε δὲ θυμῷ.
Ὄρκια δ᾿ αὖ κατόπισθε μετ᾿ ἀμφοτέροισιν ἔθηκεν
ΠΑΛΛΑΣ Ἀθηναίη, κούρη Διὸς αἰγιόχοιο,
ΜΕΝΤΟΡΙ ΕΙΔΟΜΕΝΗ ἠμὲν δέμας ἠδὲ καὶ αὐδήν.»
26. Ολοκληρώνει το ΕΠΟΣ με την ΠΑΛΛΑΔΑ να μας αποχαιρετά έχουσα τη μορφή του ΜΕΝΤΟΡΑ...
Σαν το ’πε η Αθηνά, επείθετο αυτός και χάρηκε η ψυχή του.
Όρκους ανάμεσά τους ...εθέσπισε από δω και μπρος
η Αθηνά ΠΑΛΛΑΔΑ, η κόρη του Διός που απ’ την αίγα γαλουχήθη,
ΜΟΙΑΖΟΝΤΑΣ με τον ΜΕΝΤΟΡΑ στην όψη, στη φωνή.
Οδύσσεια ω 545-548

Έτσι τελειώνει η Οδύσσεια…
Η θεά Αθηνά εμπνέει...​
...Ο Οδυσσέας την ακολουθεί με την ψυχή και την καρδιά του...​
...Συμφιλιώνεται ο λαός της ΠΑΛΛΑΔΑΣ...​
...που είναι γαλουχημένος με κατσικίσιο γάλα - βλέπε Φιλοίτιος αλλά και Μελάνθιος...​
...Αυτός ο λαός που δεν έχει αλλάξει σε τίποτα από την εποχή των Ταφιών σε εμφάνιση και ομιλία...​
...ΕΚΕΙ ΣΤΗΝ ΠΑΛΛΙΚΗ ή ΠΑΛΙΚΗ (όπως σας αρέσει)...​
1591957249246.png

Ακαδημία Αθηνών, το άγαλμα της Αθηνάς​
 
Τελευταία επεξεργασία:

Σχόλια

Μπλουζα Κάτω μέρος