Ένα άρθρο την ημέρα: Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ.

1591736072670.png

Ακαδημία Αθηνών, το άγαλμα της Αθηνάς
Το επίθετο που χρησιμοποιεί ο Όμηρος για την Αθηνά σε στιγμές που υποστηρίζει σκανδαλωδώς, ας πούμε σαν συντοπίτης, τους Οδυσσέα, Τηλέμαχο και Πηνελόπη, είναι το Παλλάς και γι' αυτόν ακόμα τον λόγο, Ομηρική Ιθάκη είναι η Παλική Κεφαλληνίας.​
1591736190019.png


Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΘΕΑΣ ΑΘΗΝΑΣ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΜΕ ΤΟ ΕΠΙΘΕΤΟ ΠΑΛΛΑΣ
Περιλαμβάνονται δύο εισαγωγικά σημειώματα από το βιβλίο ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΘΕΙΕΣ σχετικά με την Αθηνά σελίδες 288 έως 291 και 293 έως 297,
καθώς και Η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ.​

Και καλά την Ιθάκη,… την Αθηνά γιατί; Μήπως για να έχουμε την ευλογία Της; Μήπως γιατί ήταν γαλανομάτα; Ή μήπως επειδή καθοδηγεί τον Οδυσσέα, ακολουθώντας και εμείς τα βήματά τους ίσως ακούσουμε καμιά, μεταξύ τους, συζήτηση και διαπιστώσουμε τελικά ότι τον υποστηρίζει σαν τοπική θεά της ιδιαίτερης του πατρίδας;
...Και επειδή η χερσόνησος ΠΑΛΛΗ (πιθανόν ακόμα και αν έχει ένα λάμδα) και η ΠΑΛΛΑΣ έχουν ακριβώς την ίδια προέλευση, φέρουμε τελικά την ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ μέσω ΠΑΛΛΑΔΑΣ στην ΠΑΛΙΚΗ!

Είχα λοιπόν καταγράψει όλες τις παρουσίες της Αθηνάς στην Οδύσσεια –12109 στίχοι- και καθόμουν «ΑΝΑΥΔΟΣ» μην ξέροντας από πού ν’ αρχίσω…​
…Σαν κι αυτόν που έχει ανακαλύψει το θησαυρό! Πήγε στο τροπικό νησί με το χάρτη απ’ το γέρο πειρατή… Πάλευε με τα κύματα πέντε μήνες… Έσκαψε κάτω απ’ τη φοινικιά και όταν σήκωσε το μπαούλο, αφού το άνοιξε, απόμεινε να κοιτάζει προς τη λάμψη σαν χαζός.​
Η λάμψη εδώ ήταν και απ’ την ακτινοβόλο σοφία της Αθηνάς και από τις συμπτώσεις των αριθμών:​
Η λάμψη εδώ ήταν και απ’ την ακτινοβόλο σοφία της Αθηνάς και από τις συμπτώσεις των αριθμών:​
26 Παλλάς Αθήνη​
51 Γλαυκώπις Αθήνη​
Άλλες δύο σκέτο Γλαυκώπιδι ή Γλαυκώπιδος. Έχουμε κάτι στο διπλάσιο!​
Προσθέτουμε τα χρόνια της απουσίας του Οδυσσέα (20):​
72 Αθηνά χωρίς επίθετο​
Άλλες δύο Μεγάθυμο Αθήνη αφιερωμένο στους ΜΕΓΑΘΥΜΟΥΣ ΚΕΦΑΛΛΗΝΕΣ!​
Προσθέστε τέλος και δύο τοποθεσίες αφιερωμένες στην Αθηνά:​
Το άλσος στη Σχερία, και​
Την πόλη Αθήνα, αυτήν κοντά στο Μαραθώνα, με τους πλατιούς δρόμους ...Έτσι λέει μέσα! Στο η 80…​
…Και συγκινούμαι, όχι τόσο για την Αθήνα της Ολυμπιάδας του 1896 ή του 2004, την Πρωτεύουσα, γνωστή και στον Όμηρο…​
Δεν συγκινούμαι γιατί αυτή η πόλη, ακόμα και τώρα φιλοξενεί ό,τι έχει απομείνει απ’ το διασημότερο ναό της Αθηνάς…​
…Ούτε γιατί στην πόλη αυτή, κάπου κι εγώ γράφω όλα τούτα…​
…Συγκινούμαι γιατί ο Όμηρος γράφει εκατοντάδες χρόνια πριν, αντάμα, δύο ονόματα που όταν ακούγονται μαζί θυμίζουν τη λαμπρότερη σελίδα στην Ιστορία της Αθήνας.
«ἵκετο δ᾿ ἐς Μαραθῶνα καὶ εὐρυάγυιαν Ἀθήνην,»
Η θεά ΑΘΗΝΑ
Και έφτανε στο Μαραθώνα και στην πλατύδρομη Αθήνα!
Οδύσσεια η 80​
Λες και οι Αθηναίοι επτά αιώνες αργότερα, αυτοί που κατέβαιναν από τους λόφους του Μαραθώνα ΑΛΛΑΛΑΖΟΝΤΕΣ και ΑΜΠΕΠΑΛΟΝΤΕΣ για να τσακίσουν τους ΧΡΥΣΟΦΟΡΟΥΣ ΜΗΔΟΥΣ, ήθελαν να αφιερώσουν τη νίκη τους στην ΠΑΛΛΑΔΑ.

Όταν ολοκλήρωσα την καταγραφή των εμφανίσεων της θεάς, το πρώτο πράγμα που πρόσεξα είναι ότι, στις ας πούμε φανταστικές περιγραφές, η Αθηνά σχεδόν απουσιάζει! Μακριά από τον τόπο σου ξεχνάς και τους θεούς σου;
Η θεά εμφανίζεται κυρίως με δύο επίθετα Γλαυκώπις και Παλλάς, τα οποία και θέλουν να σηματοδοτήσουν δύο ιδιότητες:
Το πρώτο αυτήν της γυναικείας θεάς, όπου σαγηνεύει, ελκύει, εντυπωσιάζει, μαγεύει, απαλύνει τον πόνο, αποκοιμίζει. ...Ο,τιδήποτε θα μπορούσε να κάνει με την επιβλητική, «το δέμας», γυναικεία της παρουσία, ΦΥΣΙΚΗ και ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ. Όλα αυτά σαν ΓΛΑΥΚΩΠΙΣ.​
Στο τέλος-τέλος είναι αυτή που σταματάει ακόμα και τη νύχτα, μέχρι ο Οδυσσέας και η Πηνελόπη χαρούν την ηδονή, το κρεβάτι και τον ύπνο.​
Και πάλι σαν Γλαυκώπις αφήνει τελικά να έλθει το ξημέρωμα. Και τότε σίγουρα ο Αίσωπος, ας πούμε, δεν θα μπορούσε να σκαρώνει ανέκδοτα για ξανθές!​
Η Γλαυκώπις έχει μάλλον πάνω της συγκεντρώσει όλα τα χαρακτηριστικά της παλιάς ΜΗΤΡΙΑΡΧΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ.​
Τα ευρήματα της εποχής των Αχαιών «μιλούν» για γυναικεία πολεμική θεότητα!​
Ίσως και γι’ αυτό δεν εμφανίζεται ως Γλαυκώπις στο «φανταστικό» γιατί μάλλον δεν θέλει να έχει επαφές με άλλες μητριαρχικές δομές.

Η ΠΑΛΛΑΔΑ υποστηρίζουμε ότι είναι ονομασία που αφορά τοπικά θέματα της ΠΑΛΙΚΗΣ και παρεμβάσεις για το καλό δικών της ανθρώπων. Μη βιαστούμε όμως να εκφράσουμε άποψη, γιατί αυτό θα αποδειχθεί στο τέλος αυτής της μελέτης μας!​
Επειδή όμως η Αθηνά είναι και «κούρη Διός Αιγιόχοιο», αναφέρεται για ο,τιδήποτε άλλο απλά Αθήνη ή Αθηναίη.​
Στις περισσότερες ραψωδίες εμφανίζεται η Αθηνά και με τους τρεις τρόπους.​
Όταν όμως ξεκινά από την Καλυψώ ο Οδυσσέας για να καταλήξει στους Φαίακες, εκεί δεν είναι Παλλάδα (ραψωδία ε), γιατί πάει σε λάθος κατεύθυνση.​
Όταν ετοιμάζεται να φύγει από τους Φαίακες ο Οδυσσέας, το μόνο που δεν πρέπει να έχει στο μυαλό του είναι η γυναικεία σαγηνευτική ομορφιά, γιατί ήδη ο Αλκίνοος του έχει προτείνει να τον παντρέψει με τη Ναυσικάα. Ούτε βέβαια η Αθηνά χρησιμοποιεί αυτά της τα όπλα. Εδώ δεν είναι Γλαυκώπις (ραψωδία θ).​
Στις περιγραφές του παρελθόντος, επειδή ο Οδυσσέας βρίσκεται σε αλλότριους κόσμους, η Αθηνά γενικά απουσιάζει. Ο Οδυσσέας την ξέχασε ή η ίδια αυτόν;​
Την επικαλείται σε στιγμή ύψιστου κινδύνου στη σπηλιά του Κύκλωπα αλλά σαν Αθηνά (ραψωδία ι).​
Στον Κάτω Κόσμο γίνεται αναφορά για τη σκανδαλώδη προς τον Οδυσσέα υποστήριξη στην Τροία από την Παλλάδα (ραψωδία λ),...​
...Καθώς επίσης ότι ο Ηρακλής εξαιτίας του Ερμή και της Αθηνάς βρίσκεται εκεί. Γνωρίζουμε την ιστορία και επιβεβαιώνεται το γυναικείο τέχνασμα, από το γεγονός ότι εδώ η Αθηνά είναι Γλαυκώπις (ραψωδία λ).​
Κατά τα άλλα, η Αθηνά απουσιάζει από το Φανταστικό της Οδύσσειας, δηλαδή τις ραψωδίες ι, κ, λ και μ.​
Στον Εύμαιο και ίσως σε όλες τις ψεύτικες ιστορίες που ακούγονται, η Αθηνά μόλις και μετά βίας είναι απλά «ΑΘΗΝΗ».​
Το παλάτι είναι στο Άστυ του Δήμου Ιθάκης στην Παλική. Δεν χρειάζεται να το θυμίζουμε. Γι’ αυτό η Αθηνά δεν εμφανίζεται στις ραψωδίες ρ και σ. Ούτε είναι Γλαυκώπις στη ρ αφού όλα τα προκλητικά γεγονότα απλά ως Αθηνά τα παρακολουθεί.​
Οδεύοντας προς τη μνηστηροφονία θα χρειαστεί η γυναικεία ευρηματικότητα, και γι’ αυτό στη ραψωδία φ η Αθηνά είναι μόνο Γλαυκώπις.​
Τέλος, στα βάρβαρα γεγονότα της μνηστηροφονίας, που περιγράφονται στη ραψωδία χ η Αθηνά είναι απλά η κόρη του Διός με την αποφασιστικότητά της.​
Ούτε μια φορά Γλαυκώπις, ούτε μια φορά Παλλάδα! Και όλοι θυμόμαστε ότι ο Μέντωρ και η Αθηνά ήταν τότε το ίδιο πρόσωπο που έπαιξε μάλιστα καταλυτικό ρόλο!​
Εντύπωση μου έκανε στο τέλος της Οδύσσειας, ότι χανόταν δύο φορές το «Αθήνη» αφήνοντας μόνο το «γλαυκώπιδος» ή το «γλαυκώπιδι» σαν να ήθελε να πει ότι η θεά στο μέλλον εγκατέλειψε τους Ιθακήσιους, γι’ αυτό και μέχρι τώρα ψάχνουν το νησί τους !

1591735278481.png

Αθηνά: Προστάτιδα όλων των πλευρών της ζωής, που είχαν σχέση με το πνεύμα και την ανάπτυξη του πολιτισμού.
Το ενδιαφέρον της για την τύχη του Οδυσσέα υπήρξε μεγάλο και φρόντισε για την επιστροφή του στην Ιθάκη
Έργο σε ακουαρέλα 60Χ80 του Παναγή Γερ. Λιβαδά και λόγια του Νίκου Λιβαδά.

Η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ

1591735629840.png

1591735690759.png
Στο τέλος της η ΟΔΥΣΣΕΙΑ παρουσιάζει την ΑΘΗΝΑ σαν από μηχανής θεό. Εκεί κυριολεκτικά λύνει και δένει. Σε 182 στίχους αναφέρεται 14 φορές από τις οποίες 12 στους 77 τελευταίους! Μαζί με τις ιδιαίτερες ερμηνείες των δύο «Παλλάς Αθήνη», που θα περιγράψουμε σε λίγο, έχουμε αναλυτικά:
Στο ω 368 η Αθηνά, ανανεώνει τον Λαέρτη, ο οποίος αμέσως μετά προσεύχεται και στην ίδια την Αθηνά (ω 376).
Στον Όλυμπο παρακολουθούμε την τελευταία σύσκεψη των θεών (ω 472), μετά την οποία ο Δίας παροτρύνει την Αθηνά (ω 487) να ΕΛΘΕΙ (ω 502) στην Ιθάκη για να επέμβει συμφιλιωτικά.
Είναι Γλαυκώπις μόνο για τους εξής λόγους, στα ω 516 και 518 για να 'ανεβάσει' τον Λαέρτη και στα ω 540 και 541 για να 'κατευνάσει' τον Οδυσσέα.
Σαν σκέτη Αθηνά βάζει τις φωνές (ω 529) τρομάζει τους συγγενείς των μνηστήρων (ω 533) πείθει τον Οδυσσέα (ω 545)
Δίνοντας οδηγίες στο Λαέρτη -ΑΜΠΕΠΑΛΩΝ (ω 519)- πώς να ρίξει το δόρυ, εκείνος την υπακούει πάλι ΑΜΠΕΠΑΛΩΝ (ω 522) και εμάς μας κάνει να καταλάβουμε πού συναντάμε σήμερα αυτό το - Π Α Λ - και συγχρόνως να δούμε ανάμεσα στα δύο «αμπεπαλών», όχι τα αμπέλια της Παλικής αλλά, την ΠΑΛΛΑΔΑ στο ω 520, να μας κοιτά με την απορία τού αν καταλάβαμε τίποτα και σένα φίλε αναγνώστη αν τα κατάλαβες όλα.

Τώρα που η Οδύσσεια τελειώνει, η Παλλάδα (ω 547) σαν Μέντορας (ω 548) μας αποχαιρετά ευχαριστημένη που την απολαύσαμε και μας περιμένει να καθοδηγήσει τα βήματά μας ΚΑΡΠΑΛΙΜΩΣ στην επόμενη επίσκεψή μας στην Παλική της Κεφαλλονιάς...​
...Απ’ άκρου εις άκρον, από τον ΥΠΗΝΕΜΟ ΑΘΕΡΑ μέχρι την ΚΟΥΝΟΠΕΤΡΑ
...ΔΙΑΜΠΕΡΕΣ!

1591734466623.png

Αναθηματικό Ανάγλυφο Η ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΗ ΑΘΗΝΑ, από την Ακρόπολη Αθηνών. 460-450 π.Χ.
Μάρμαρο. 0.54x0.30μ. Μουσείο Ακροπόλεως αρ. 695 Κωδικός Καταλόγου : 063


Συνεχίζεται στα δημοσιεύματα : https://homericithaca.com/threads/18/ και https://homericithaca.com/threads/19/
Άλλα σχετικά: https://homericithaca.com/threads/27/.​
 
Τελευταία επεξεργασία:
Μπλουζα Κάτω μέρος