Άρθρα

ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ, βιβλία ραψωδιών με επιμέλεια Νίκου Φ. Καμπάνη: ΜΑΚΗΣ ΛΥΚΟΥΔΗΣ, Πρόεδρος ΚΕΜΙΠΟ Νέας Ιωνίας.
  • 629
  • 0
Ραψωδία δ', Η ΕΝΕΔΡΑ ΤΩΝ ΜΝΗΣΤΗΡΩΝ ΣΤΗΝ ΑΣΤΕΡΙΔΑ Του Μάκη Λυκούδη Οδύσσεια δ΄ 671: ... μες στον πορθμό Ιθάκης μα και Σάμης της ΑΠΟΚΡΗΜΝΗΣ, ... Οδύσσεια δ' 844-847: «... Ἔστι δέ τις νῆσος μέσσῃ ἁλὶ πετρήεσσα μεσσηγὺς Ἰθάκης τε Σάμοιό τε παιπαλοέσσης, Ἀστερίς, οὐ μεγάλη· λιμένες δ’ ἔνι ναύλοχοι αὐτῇ ἀμφίδυμοι· τῇ τόν γε μένον λοχόωντες Ἀχαιοί. ...» ... Είναι δε κάποια νήσος μεσοπέλαγα βραχώδης ανάμεσα Ιθάκης μα και Σάμης της απόκρημνης, όχι μεγάλη, η Αστερίς· κι ενώπιον αυτής λιμένες ναύλοχοι...
Συνεχίστε...
ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΠΑΡΤΗ ΤΟΥ ΜΕΝΕΛΑΟΥ ΣΤΗ ΣΠΑΡΤΗ ΤΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑ
  • 1.685
  • 0
ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΠΑΡΤΗ ΤΟΥ ΜΕΝΕΛΑΟΥ ΣΤΗ ΣΠΑΡΤΗ ΤΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑ Η σχεδόν αναίμακτη μετάβαση της Λακεδαίμονος από τους Αχαιούς στους Δωριείς. Είκοσι πέντε χρόνια μελετάω τη Γεωγραφία της Οδύσσειας και για κάθε αναφερόμενη τοποθεσία από τον Όμηρο αναζητώ συνεργάτες από την κάθε περιοχή. Έτσι κάποτε έφτασα και στη Λακωνία, όπου ανακάλυψα ότι τρεις περιοχές διεκδικούσαν τον Μενέλαο, η Πελλάνα, το Ξηροκάμπι και οι Αμύκλες! Δεν χρειάστηκε όμως να πάρω το μέρος κανενός γιατί εύκολα διαπίστωσα ότι και...
Συνεχίστε...
Σαράντος Ι. Καργάκος: Η Σπάρτη κατά τους μυκηναϊκούς χρόνους – Η περίπτωση της Πελλάνας
  • 1.154
  • 0
Σαράντος Ι. Καργάκος ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΣΠΑΡΤΗΣ, Τόμος Α΄ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟ-ΔΩΡΙΚΗ ΣΠΑΡΤΗ ΕΩΣ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΟΠΕΡΣΙΚΟ ΠΟΛΕΜΟ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΛΑΚΩΝΙΑΣ - GUTENBERG, Σελίδες 136 - 147 Η Σπάρτη κατά τους μυκηναϊκούς χρόνους – Η περίπτωση της Πελλάνας « Η ΓΝΩΣΗ ΜΑΣ γύρω από τη σπαρτιατική τέχνη και αρχαιολογία, όπως και την αρχαιολογική εξέλιξη τους, είναι εξαιρετικά ατελής », παρατηρεί ένας από τούς σημαντικώτερους μελετητές της αρχαίας Σπάρτης, σε μια πρόσφατη εργασία του.1 Όταν, κατά τον...
Συνεχίστε...
ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ, βιβλία ραψωδιών με επιμέλεια Νίκου Φ. Καμπάνη: ΜΠΑΜΠΗΣ ΚΑΤΣΙΜΠΑΣ Κροκύλειο Φωκίδας-Αθήνα και ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Εύβοια.
  • 630
  • 0
Μπάμπης Κατσίμπας: Ραψωδία λ' - ΑΔΗΣ Τρία ποτάμια ρέουν στην περιοχή ρου Άδη, σύμφωνα με τον Όμηρο. Ο Αχέρων, ο Πυριφλεγέθων και ο Κωκυτός. Και τα τρία έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ονομασίες. Ετυμολογικά, ο ποταμός «Αχέρων» έχει εκτιμηθεί ότι προέρχεται από τη λέξη «άχος» = λύπη, δηλαδή, Αχέρων = χωρίς χαρά, ποταμός της λύπης. Είναι από τους πιο διάσημους ποταμούς παγκοσμίως λόγω του μεταφυσικού περιεχομένου των μυθολογικών πληροφοριών που κουβαλάει στα νερά του. Εξάλλου η ίδια η λέξη...
Συνεχίστε...
ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ, βιβλία ραψωδιών με επιμέλεια Νίκου Φ. Καμπάνη: ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ Ξάνθη.
  • 1.168
  • 0
Ο Λογοτέχνης – Φιλόλογος ΑΠΘ – Συγγραφέας – Ομηριστής Θανάσης Μουσόπουλος από την Ξάνθη έχει τις περισσότερες συμμετοχές στα βιβλία μας αναλύσεων των ραψωδιών της Οδύσσειας με οκτώ συμμετοχές ως συγγραφέας άρθρου. Στις ίδιες ραψωδίες είχε και τη φιλολογική επιμέλεια, όπως και σε κάποιες άλλες. Οι δημοσιεύσεις του αυτές έχουν ως εξής: Ραψωδία θ' - Ο Δημόδοκος και η Πανδαισία Τέχνης και Πολιτισμού Αφιερωμένο στον Δ. Ν. Μαρωνίτη (1929 - 2016) Ο φίλος Νίκος Φρ. Καμπάνης, με το μεράκι και τη...
Συνεχίστε...
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ στη ραψωδία ψ’ της Οδύσσειας.
  • 932
  • 0
Η Αθηνά στην Οδύσσεια εμφανίζεται ως Α-θήν-η (Α-σύγκριτ-η) και ως Αθηναίη. Δεν είναι το ίδιο. Με το μεν Αθήνη υποδηλώνεται η απλή φυσική της παρουσία στο παρόν της Οδύσσειας και στο παρελθόν ως προγενέστερη δράση. Δείτε και διαβάστε με εράσμια προφορά το Α θην α ί α, ακούγεται σαν Αθηναγία ! ...Και πράγματι, όταν εφαρμόζεται η θεϊκή της ιδιότητα ως εκπορευόμενη εκ του πατρός ως ΑΘΗΝΑΙΗ είναι Αγία και κάνει και θαύματα... Κάποιες μεμονωμένες παρουσίες εντός του έπους της Οδύσσειας έχουμε για...
Συνεχίστε...
Πόσο μεγάλος είναι ο Ωκεανός που περιγράφεται στα Ομηρικά Έπη;
  • 1.039
  • 0
... Ωκεανός στα αρχαία χρόνια, λένε τα λεξικά, ήταν ένα πλατύ ποτάμι που έζωνε τη γη και από ‘κει ανέτειλε η Ηώς.Στα έπη του Ομήρου αναφέρεται ελάχιστες φορές, ούτε δέκα, μέσα σε 28.000 στίχους και μάλιστα τις μισές από αυτές είναι ποταμός, ενώ τις υπόλοιπες γενικά κάτι ασαφές, μεταφυσικό και μεγάλο, σχετιζόμενο με το πέρας και άλλους κόσμους απ’ όπου πνέουν άνεμοι αναψυχής (δ’ 568), γαλήνης και ρέουν ύδατα για πεθαμένους.Διαφαίνεται λοιπόν ότι επειδή τα όρια επικρατειών και κρατών έφταναν...
Συνεχίστε...
TO ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΙΘΑΚΗΣ...
  • 716
  • 0
Η λέξη ΙΘΑΚΗ στη ραψωδία ω΄ υπάρχει πολλές φορές, διότι με το τέλος της Οδύσσειας δίνεται λύση σε ένα μακροχρόνιο πρόβλημα της ίδιας της Ιθάκης: Ο σφετερισμός της εξουσίας, η τριετής τυραννία των μνηστήρων και η τιμωρία τους. Ας δούμε λοιπόν που και πως εμφανίζονται στη ραψωδία ω' οι λέξεις "Ιθάκη" και "Ιθακήσιοι": ω΄ 104 «... ξεῖνος γάρ οἱ ἔην Ἰθάκῃ ἔνι οἰκία ναίων. ...» 259 «... εἰ ἐτεόν γ᾿ Ἰθάκην τήνδ᾿ ἱκόμεθ᾿, ὥς μοι ἔειπεν ...» Ἰθάκην τήνδε = Ετούτη την Ιθάκη. Τελικά, μήπως...
Συνεχίστε...
Ήταν ο Τρωικός εμφύλιος πόλεμος;
  • 1.158
  • 0
«... Οὐδέ κεν Ἀργείη Ἑλένη, Διὸς ἐκγεγαυῖα, ἀνδρὶ παρ’ ἀλλοδαπῷ ἐμίγη φιλότητι καὶ εὐνῇ, ...» Ομήρου Οδύσσεια, ραψωδία ψ' 218-219 Μεγάλη συζήτηση τα τελευταία χρόνια σχετικά με το αν ο Τρωικός ήταν εμφύλιος πόλεμος.Ακόμα και αφού οι ανασκαφές στην Τροία αναδεικνύουν μεικτά αποτελέσματα, ακόμα κι αν εκεί λατρεύαν δυο βασικούς θεούς, τον Απαλιούνας -και είναι μια βάση για το γεγονός ότι ο Απόλλων υποστήριζε τους Τρώες- και έναν άλλον θεό των υπογείων υδάτων και των πηγών και έχοντα μικρή σχέση...
Συνεχίστε...
Ραψωδία ξ': Ο βίαιος θάνατος του Ραμσή ΙΙΙ, νικητή των ΛΑΩΝ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ.
  • 676
  • 0
Όταν η προδοσία προέρχεται από τους πιο κοντινούς ανθρώπους και το τέλος της[/B] Δεν ξέρω 😥🥺 Στην πραγματικότητα συνέβη σε έναν από τους πιο διάσημους βασιλιάδες στην αρχαία ΑίγυπτοΘα πάμε πίσω στο χρόνο, πριν από 3000 χρόνια στη βασιλεία του βασιλιά Ραμσή Γ '.Και βλέπουμε τις συνωμοσίες των γυναικών με έναν μεγάλο βασιλιά που κυβέρνησε την Αίγυπτο και κανόνισαν να τον σκοτώσουν. Η ιστορία που γνώρισα με την μούμια που ούρλιαζε ήταν μια αινιγματική και παράξενη μούμια από συνηθισμένες...
Συνεχίστε...
Μπλουζα Κάτω μέρος