Η ραψωδία ξ’ της Οδύσσειας είναι εντυπωσιακή για τρεις λόγους:
1. Με την άφιξη του Οδυσσέα στον Εύμαιο μας δίνεται η δυνατότητα να αποτυπώσουμε τον τόπο της χοιρόμαντρας και της χοιροσπηλιάς στην περιοχή του Αθέρα Παλικής Κεφαλληνίας και να διαπιστώσουμε την αφθονία νερού για τις ανάγκες εκείνων των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων της προϊστορικής εποχής. ΟΛΑ ΤΑΥΤΙΖΟΝΤΑΙ.
2. Από τις περιγραφές του Οδυσσέα μαθαίνουμε για εχθροπραξίες και πολέμους ανάμεσα σε Αχαιούς και Αιγυπτίους, δηλαδή ανάμεσα σε ΛΑΟΥΣ της ΘΑΛΑΣΣΑΣ και Αιγυπτίους, που όντως έλαβαν χώρα κατά τη μεγάλη επιδρομή στο ΔΕΛΤΑ του ΝΕΙΛΟΥ το 1185 πΧ.
3. Από τις περιγραφές αυτές αποδεικνύεται η ΙΣΤΟΡΙΚΟΤΗΤΑ του ΟΜΗΡΟΥ και θριαμβεύει η υπομονή, η φιλομάθεια και πεποίθηση των συνεργατών μας για ένα τέτοιο συμπέρασμα επί του θέματος αυτού.
Λίγες ραψωδίες έχω μεταφράσει σε λιγότερο από ενάμιση μήνα και μια τέτοια είναι η ξ΄.
Ξεκίνησα στις 20 Φεβρουαρίου και τελείωσα στις 28 Μαρτίου του 2008. Για τα σχόλια και τις συμπληρωματικές εργασίες ασχοληθήκαμε εγώ και οι συνεργάτες μου, το αντίστοιχο διάστημα του 2017 μέχρι το Πάσχα.
Η επιτόπια μελέτη σχετικά με τη χοιρόμαντρα και τη χοιροσπηλιά του Εύμαιου στον Αθέρα Παλλικής Κεφαλληνίας, πραγματοποιήθηκε υπό την καθοδήγηση του Σπύρου Λουκάκη συνεργάτη του Νίκου Λιβαδά και με φωτογράφο τον Κωνσταντίνο Καμπάνη.
048-113 Υποδοχή, φιλοξενία, ενημερωτικός μονόλογος του Εύμαιου.
114-182 Ο Εύμαιος και ο Οδυσσέας συζητούν. Απογοητευμένος μεν ο Εύμαιος, αισιόδοξος δε ο ‘‘ζητιάνος’’ για την επιστροφή του Οδυσσέα. Αγωνία Εύμαιου και για τον Τηλέμαχο.
183-245 Ο Εύμαιος επιθυμεί να μάθει ποιον έχει ενώπιόν του και στη συνέχεια ο Οδυσσέας αποκαλύπτει ψεύτικη ταυτότητα Κρητικού πρίγκιπα με περιπέτειες:
246-294 α)...Στην Αίγυπτο και στη Φοινίκη μετά την επιστροφή από τον Τρωικό πόλεμο.
295-359 β)...Στην αναχώρηση από Φοινίκη, στο εμπορικό ταξίδι στα παράλια της Μικράς Ασίας, ναυάγιο, Θεσπρωτία, πορεία προς Δουλίχι, απαγωγή, απόδραση.
360-409 Ο Εύμαιος είναι δύσπιστος, αλλά ο ‘‘ζητιάνος’’ στοιχηματίζει τον εαυτό του με ποινή θανάτου εφόσον δεν επιστρέψει ο Οδυσσέας. Απόρριψη από τον Εύμαιο παρόλο ότι παραμένει δύσπιστος.
410-456 Συμπόσιο με λοιπούς χοιροβοσκούς.
457-533 Δεύτερη φανταστική ιστορία του ‘‘ζητιάνου’’ - Οδυσσέα από Τροία με σκοπό να δανειστεί ρούχα για την ψυχρή νυχτιά. Ο Εύμαιος παραχωρεί το κρεβάτι του και αποχωρεί με κατεύθυνση το απάγκιο του βοριά των αρσενικών χοίρων.
- Η εικόνα του Αθέρα, σύμβολο της θεωρίας του Νίκου Λιβαδά.
- Το καραβάκι σύμβολο της θεωρίας του Νίκου Λιβαδά.
- Χάρτης της δυτικής Κεφαλονιάς από την υδρογραφική υπηρεσία, όπου επισημαίνονται οι διαδρομές του Οδυσσέα προς τον Εύμαιο, πραγματική και φανταστική.
- Δορυφορική φωτογραφία του ευρύτερου Αθέρα από το χωριό έως το ακρωτήριο όπου επισημαίνονται:
1) Η Κόρακος Πέτρα και η πηγή Αρέθουσα.
2) Η πλούσια υδροφορία.
3) Η χοιροσπηλιά - απάγκιο του βοριά (βλ. δεξιά φωτογραφία με επισήμανση της θέσης του ΒΟΡΡΑ).
4) Η θέση του χοιροστασίου και της καλύβας του Εύμαιου, στη Φακιμιά του Αθέρα.
5) Η θέση των συφεών όπου φιλοξενούσε ο Εύμαιος τους θηλυκούς χοίρους.
ΕΙΚΟΝΕΣ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟΥ
- Ραμσής ΙΙΙ. Φωτογραφίες από το Medinet Habu με στιγμιότυπα από τη ζωή και τη δράση του.
- Πως διατηρήθηκε μετά θάνατον. Στην κορυφή, η μεταθανάτια κρίση στον Όσιρη, στην Ίσιδα και στον Ώρο.
- Ραμσής ΙΙΙ, ένας από τους διασημότερους Φαραώ της Αιγύπτου. Το 1186 αντιμετώπισε με επιτυχία τους Λαούς της Θάλασσας. Βασίλεψε από το 1194 έως το 1155, οπότε και δολοφονήθηκε από μία εκ των συζύγων του και τον αντίστοιχο διάδοχο.
- Περιλαμβάνονται επίσης: Κίονας με παρουσία του Ραμσή ΙΙΙ ενώπιον του Ώρου, τοιχογραφία του Ραμσή ΙΙΙ ενώπιον της Ίσιδας, πομπή αφρικανών πολεμιστών και κάποια μάχη.
Εικόνα από τη σελίδα 56: ...Σαν να θέλει να πει ότι για περισσότερες πληροφορίες παρακαλείστε όπως διέλθετε αυτό το κατώφλι!
Ραψωδία ξ': Αρχαίο κείμενο - Νεοελληνική απόδοση: https://homericithaca.com/threads/125/,
Ως ισχυρά επιχειρήματα για τη θεωρία μας, εντός της ραψωδίας ξ': https://homericithaca.com/threads/66/.
Για τους ΛΑΟΥΣ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ: https://homericithaca.com/threads/176/ και
https://homericithaca.com/threads/62/, https://homericithaca.com/threads/63/,
Άλλα Αιγυπτιακά θέματα: https://homericithaca.com/threads/98/, https://homericithaca.com/threads/175/.
Ραψωδία θ' - Το ιστορικό πλαίσιο από όπου άντλησε πληροφορίες ο Όμηρος για να συνθέσει τα έπη: https://homericithaca.com/threads/161/.