ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΠΟΥ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΤΗ ΛΥΣΗ: ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΛΙΚΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ
Συνέχεια από το άρθρο https://homericithaca.com/threads/50/
Θα συμπληρώσουμε τώρα το άρθρο 7 περί Κερκύρας, προσθέτοντας κάποια στοιχεία στην έρευνά μας περί Φαιάκων και στη συνέχεια θα παρουσιάσουμε αναλυτικά τα άρθρα 14, 15 και 16 ώστε να γίνουμε πιο κατανοητοί.
τήν περ τηλοτάτω φάσ’ ἔμμεναι, οἵ μιν ἴδοντο
λαῶν ἡμετέρων, ὅτε τε ξανθὸν ῾Ραδάμανθυν
ᾖγον ἐποψόμενον Τιτυὸν Γαιήιον υἱόν….’’
…Δηλαδή, με λίγα λόγια, ότι οι ποντοπόροι Φαίακες είχαν πάει τον Ραδάμανθυ, αυθημερόν στη μακρινή Εύβοια να δει το γιο της Γης τον Τιτυό και γύρισαν πίσω, δεν μπορούσα να πιστέψω στα μάτια μου κοιτάζοντας στο χάρτη την απόσταση…
…Για να δω μια στιγμή. Ο Ραδάμανθυς δεν είναι αδελφός του Μίνωα; Άρα δεν τον πήγαν από την πατρίδα τους, αλλά απλά είχαν αναλάβει το δρομολόγιο μεταξύ Κρήτης και Εύβοιας;
τον Ναυσίθοο, πού ‘λεγε ότι ο Ποσειδών θα τιμωρήσει
εμάς που διαρκώς όλον τον κόσμο μεταφέρουμε.
Κι είπε πως μια φορά το γρήγορο καράβι των Φαιάκων
που σε πορεία ανοδική σε θάλασσα μ’ ομίχλη θα καταστρέψει
και επί τόπου με μέγα όρος ‘‘θα σκεπάσει κι απ’ τα δυο’’. …
που σε πορεία ανοδική σε θάλασσα μ’ ομίχλη…
(Αυτήν που πυκνή εμπόδισε ‘κείνην την ώρα τον Οδυσσέα να αναγνωρίσει την πατρίδα του)…
… να καταστρέψεις, ώστε αυτό που συνηθίζουν ‘‘να ξεμπερδεύουμε’’ με το κουβάλημα
ανθρώπων.Και την πόλη να καλύψει μέγα όρος ‘‘κι απ’ τα δυο’’…
‘‘ἀμφικαλύψαι’’ = να σκεπάσεις κι απ’ τα δυο. (Η Γιαγιά από τη Σμύρνη έλεγε σε στιγμές απελπισίας, ακριβώς αυτό. ‘‘Να καλύψω κι απ’ τα δυο να ησυχάσω’’, δηλαδή να πέσω να πεθάνω).
Και γιατί τους κάλεσε από την Κέρκυρα ο Ραδάμανθυς στην Κρήτη; Να υποθέσουμε ότι οι Φαίακες ήταν κοινωνική τάξη απογόνων των πληρωμάτων χάρη στα οποία οι Μινωίτες πέρασαν τον Ατλαντικό;
Απλώς, δεν τους κάλεσε από Κέρκυρα. Στην Κέρκυρα οι Φαίακες μετανάστευσαν πολύ αργότερα, αιώνες μετά τον Μίνωα και τον Ραδάμανθυ και μάλιστα με αρχηγό τον πατέρα του Αλκίνοου, τον Ναυσίθοο. Οδύσσεια ζ’ 3-8:
που πριν μεν κάποτε έμεναν σ’ ευρύχωρη Υπερεία,
κοντά σε άνδρες Κύκλωπες που ήταν αλαζονικοί,
που καταπίεζαν αυτούς, μια που ήτανε ανώτεροι στη δύναμη.
Αφού από εκεί ξεσήκωσε οδήγησε Ναυσίθοος θεόμορφος
και στη Σχερία εγκατέστησε μακριά από αχόρταγους ανθρώπους, …
Για να γίνει το άρθρο πιο πλήρες, πρέπει να προσθέσουμε και μια υπόθεση για το πού πιστεύουμε ότι ήταν αρχικά η πατρίδα των Φαιάκων.
Για να τους έχει ’’πρόχειρους’’ μεταφορείς ο Ραδάμανθυς, πρέπει κάποτε να κατοικούσαν επί της Κρήτης, διότι εκεί κυκλοφορούσε το γιγάντιο ρομπότ ο Τάλως. Από την άλλη, τα γιγάντια βράχια της δυτικής ακτογραμμής της Κρήτης νοτίως των Χανίων στη Χώρα των Σφακίων κι ακόμα πιο δυτικά, μας επιβάλλουν να υποθέσουμε ότι οι Φαίακες παλιά κατοικούσαν στο νομό Χανίων!
...Όταν αργότερα οι Μινωίτες άρχισαν τα ταξίδια προς τη Λατινική Αμερική, μαζί με τους Αιγυπτίους και με οδηγούς τους Φαίακες, δημιούργησαν όλοι μαζί, ένα μεγάλο διαμετακομιστικό κέντρο στην Ισπανία, ας πούμς στο Καντίζ και γιαυτό λέει στη ραψωδία ζ' της Οδύσσειας ότι ο Ναυσίθοος έφερε τους Φαίακες στη Σχερία από την Υπερία, δηλαδή την IBERIA!
Το άρθρο 14 αναλυτικά: Στην Ομηρική Ιθάκη από απέναντι πας και ΠΕΖΟΣ !
ἤγαγον εἰς Ἰθάκην; τίνες ἔμμεναι εὐχετόωντο;
οὐ μὲν γάρ τί σε πεζὸν ὀΐομαι ἐνθάδ’ ἱκέσθαι. …»
Έτσι μπορούμε να βγάλουμε συμπέρασμα ότι, αφού θα μπορούσε να έλθει ο Μέντης, ηγέτης των Ταφίων ΠΕΖΟΣ στο άστυ της Ιθάκης, άρα η Τάφος και η Ιθάκη είναι στο ίδιο νησί.
-Ρωτάει τον νεκρό Ελπήνορα στον Κάτω Κόσμο ο Οδυσσέας πώς πρόλαβε ΠΕΖΟΣ δια ξηράς να φτάσει πρώτος πριν από το καράβι των υπολοίπων ζωντανών συμπολεμιστών.
Οδύσσεια λ’ 57-58
Άρα η πύλη για τον Κάτω Κόσμο, όπου και τον συναντά ο Οδυσσέας, είναι στα ανατολικά του ίδιου νησιού, κάπου στα μεγαλιθικά μνημεία, κάπου στο Hypogeum των προαστίων της Βαλέτα.
ἤγαγον εἰς Ἰθάκην; τίνες ἔμμεναι εὐχετόωντο;
οὐ μὲν γάρ τί σε πεζὸν ὀΐομαι ἐνθάδ’ ἱκέσθαι.»
ἤγαγον εἰς Ἰθάκην; τίνες ἔμμεναι εὐχετόωντο;
οὐ μὲν γάρ τί ἑ πεζὸν ὀΐομαι ἐνθάδ’ ἱκέσθαι.»
οὐ μὲν γάρ τί σε πεζὸν ὀΐομαι ἐνθάδ’ ἱκέσθαι.»
Έρχεται ένας περιπλανώμενος ζητιάνος ‘‘κούτσα-κούτσα’’ ΚΑΙ με τα πόδια στην Ιθάκη ΠΕΖΟΣ από αλλού, άρα η Ιθάκη ανήκει σε μεγάλη γεωγραφική ενότητα από όπου ένας περιπλανώμενος ζητιάνος μπορεί να έλθει και με πλοίο και, δια ξηράς ΠΕΖΟΣ.
Στην Ομηρική Ιθάκη μακρινοί τόποι προσεγγίζονται πάντα με πλοίο όπως η Σικελία
Οδύσσεια υ΄ 382, 383:
… Όπως έρχονται από μακριά φίλοι του Οδυσσέα :
νηῦς δέ μοι ἥδ’ ἕστηκεν ἐπ’ ἀγροῦ νόσφι πόληος. …»
Οδύσσεια ω΄ 307-308
… Όπως η μετάβαση στον βασιλιά Έχετον :
Οδύσσεια φ΄ 307,308
… Όπως το ταξίδι του Τηλεμάχου και η επιστροφή από την Πύλο (βλέπε ραψ, β΄, γ΄ και ο΄), όπως ήλθε ο Οδυσσέας από τους Φαίακες (βλέπε ραψ. ν΄)…
Όμως παράλληλα, η Ιθάκη ανήκει σε μεγάλη γεωγραφική ενότητα από όπου ένας περιπλανώμενος ζητιάνος μπορεί να έλθει και με πλοίο και, διά ξηράς ΠΕΖΟΣ.
Αυτό το περί πεζού, είναι το βασικό επιχείρημα της Λευκάδας και καταρρίπτει τελείως τις θεωρίες από το Θιάκι και τους Παξούς. Οι θεωρίες του Πόρου και της Άσσου, απλά επιβιώνουν, ενώ η μόνη θεωρία που μπορεί να αντιμετωπίσει ακόμα και τη Λευκάδα ‘‘μέσα στο ίδιο της το σπίτι’’, μέσα στο δικό της επιχείρημα είναι η Παλική! Και η αιτία είναι η εξής:
Η μετάβαση στην Ιθάκη με τα πόδια αναφέρεται ως κάτι δύσκολο, τόσο στη ραψωδία α΄ για έναν Ταφιό ηγέτη από την άλλη άκρη του νησιού, όσο και στις ραψωδίες ξ΄ και π΄ (δυο φορές) για έναν περιπλανώμενο ζητιάνο. Και ενώ για τη Λευκάδα η προσέγγιση από απέναντι είναι πανεύκολη, στην Παλική από την υπόλοιπη Κεφαλλονιά είναι πολύ δύσκολη γιατί μεσολαβούν οι γκρεμοί και τα βράχια του Σκαβδολίτη.
Το άρθρο 15 αναλυτικά: Το καρτέρι της Αστερίδας. Οδύσσεια δ΄ 670-671 και δ΄ 844-847:
«… ὄφρα μιν αὖτις ἰόντα λοχήσομαι ἠδὲ φυλάξω
ἐν πορθμῷ Ἰθάκης τε Σάμοιό τε παιπαλοέσσης,. …»
και
«… ἔστι δέ τις νῆσος μέσσῃ ἁλὶ πετρήεσσα,
μεσσηγὺς Ἰθάκης τε Σάμοιό τε παιπαλοέσσης,
Ἀστερίς, οὐ μεγάλη, λιμένες δ’ ἔνι ναύλοχοι αὐτῇ
ἀμφίδυμοι· τῇ τόν γε μένον λοχόωντες Ἀχαιοί. …»
Δεν είναι αεροφωτογραφία, αλλά μια απλή φωτογράφηση της βραχονησίδας Αστερίδα (3)
από την απόκρημνη βόρεια Ιθάκη, δηλαδή την Ομηρική Σάμη την απόκρημνη-παιπαλόεσσα λίγο πριν το χωριό Σταυρός.
Διακρίνονται ενώπιόν της ( ἔνι Οδύσσεια δ' 846) οι ἀμφίδυμοι λιμένες,
ο ένας αριστερά λέγεται Δολίχα ή Καμίνι προς νότο (1) και ο άλλος δεξιά προς βορρά Παλαιοκάραβο (2).
Όλα αυτά πολύ κοντά στο Φισκάρδο.
Όπως βλέπετε το καρτέρι των μνηστήρων γίνεται σε βραχονησίδα εντός ΠΟΡΘΜΟΥ. Το ‘‘ἔνι’’=ενώπιον, προσδιορίζει ότι ενώπιον της βραχονησίδας υπάρχουν δυο υπήνεμα λιμάνια που να μπορείς να στήσεις καρτέρι, να καραδοκείς, η Δολίχα και το Παλαιοκάραβο.
Εμείς, ως θεωρία, έχουμε αυτήν την Αστερίδα του Δασκαλιού, την έχουν επίσης οι Θιακοί, την έχει και η Άσσος. Έχουμε Αστερίδα σε ΠΟΡΘΜΟ, την προσπερνάει ο Τηλέμαχος από πάνω ερχόμενος από τις Εχινάδες (Θόες νήσους, που ‘φεύγουν’ γρήγορα πίσω στο πέρασμα ενός πλοίου) και μετά μια ώρα καταλήγει στην πρώτη ακτή από βορρά της Ιθάκης, στον Αθέρα δηλαδή.
...Οι θεωρίες της Λευκάδας, που τοποθετούν Αστερίδα μεσοπέλαγα στο Αρκούδι και στην Άτοκο και, ο Πόρος, που την τοποθετεί, όπου να ‘ναι, ανοιχτά της Πάτρας!
Το βέλος στην αρχή, φεύγοντας από το τόξο, ταλαντώνει την ουρά του όπως το ψάρι. Αργότερα ηρεμεί και συνεχίζει!
Όταν σημάδεψε λοιπόν ο Οδυσσέας τα πελέκια, προσπαθώντας να περάσει το βέλος από την κάποια, άγνωστη σ’ εμάς, οπή ή γωνία, για να μη γκρεμιστούν, λόγω της οπισθίας ταλάντωσης, θα έπρεπε να στηθούν μακριά του.
Τα ίδια τα πελέκια όμως μεταξύ τους είχαν μεγάλη απόσταση, αφού η τάφρος που έσκαψε για να τα τοποθετήσει ο Τηλέμαχος ήταν μακρά:
πᾶσι μίαν μακρήν, καὶ ἐπὶ στάθμην ἴθυνεν,
ἀμφὶ δὲ γαῖαν ἔναξε. …»
Oδύσσεια φ΄ 120-122
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Η σάλα που φιλοξενούσε 106 μνηστήρες, 6 υπηρέτες και δεκάδες άλλους από το προσωπικό, θα πρέπει να είναι μεγέθους palais de sports. Kαι συνεπώς, τόσο το δωμάτιο στο Θιάκι, όσο και το σαλόνι στον Πόρο ΔΕΝ καλύπτουν τις προδιαγραφές του έπους.