Η ΙΘΑΚΗ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ

ΤΑ ΔΕΚΑ ΕΞΙ ΑΤΡΑΝΤΑΧΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ/ΣΗΜΕΙΑ
ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΠΟΥ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΤΗ ΛΥΣΗ: ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΛΙΚΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ

1597644521540.png


Οι θέσεις που αναφέρονται στην έρευνά μας:
1597644175761.png

1597644218767.png
1597645343866.png



1597644391809.png
1597645479311.png


Ολοκληρώσαμε την έρευνά μας σχετικά με την Ομηρική Ιθάκη, δηλαδή για τη θέση της Ιθάκης που περιγράφεται στην Οδύσσεια.​
Η Ιθάκη, όπως διαπιστώνεται από την Ιλιάδα και κυρίως την Οδύσσεια πρέπει να πληροί μεταξύ άλλων και αυτές τις δεκαέξι ατράνταχτες προϋποθέσεις:​
1. Η Ιθάκη πρέπει να είναι στο κεντρικό Ιόνιο πέλαγος και να είναι μέρος της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, του οποίου ο λαός είναι Κεφαλλήνες.​
2. Ενώπιον αυτής είναι ένα μεγάλο βουνό, το Νήριτο βαθύσκιωτο και μεγαλοπρεπές.​
3. Οι Ιθακήσιοι κατοικούν στο πιο δυτικό σημείο της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, ο τόπος τους είναι χαμηλός και έχει όμορφα δειλινά.​
4. Τα υπόλοιπα νησιά του Οδυσσέα είναι πιο ανατολικά και βλέπουν προς τον ήλιο.​
5. Το σκυλί του Οδυσσέα ο Άργος κινείται σε μεγάλο χώρο και κυνηγά εκτός από λαγούς, αίγαγρους και ζαρκάδια.​
6. Από το δήμο Κεφαλλήνων στο δήμο Ιθάκης περνάς με σχεδία, μαζί με αρνιά, κατσίκια και βόδια.​
7. Η Σχερία είναι ένα νησί που απέχει από την Ιθάκη όσο περίπου η Θεσπρωτία, από όπου ξεκινάει ο δρόμος για το μαντείο της Δωδώνης. Άρα είναι η Κέρκυρα.​
Από τη Σχερία-Κέρκυρα οι Φαίακες φέρνουν τον Οδυσσέα σε παραλία με συμπαγή άμμο, που τη γνώριζαν από πριν κατευθείαν, και το πλοίο, με τη φόρα των κωπηλατών, βγαίνει το μισό στη στεριά (Οδ. ν΄ 114-115). Αυτή η παραλία είναι ο Αθέρας.​
8. Η απόσταση μεταξύ χοιρόμαντρας και παλατιού είναι 4 ώρες από μονοπάτι και 2,5 ώρες από τον κανονικό δρόμο. Η Ιθάκη πρέπει να είναι μεγάλη γιατί το ίδιο δρομολόγιο με πλοίο διαρκεί από το πρωί μέχρι το απομεσήμερο.​
9. Η Ιθάκη πρέπει να έχει ευθύγραμμες ακτογραμμές, διότι η λέξη Ιθάκη προέρχεται από το ιθύς = ευθύς.​
10. Η Αθηνά όταν υποστηρίζει σκανδαλωδώς Οδυσσέα, Τηλέμαχο και Πηνελόπη έχει το επίθετο Παλ-λάς, λέξη που θυμίζει Παλική και κουνό-πετρα.​
11. Η μετάβαση στην Πύλο από την Ιθάκη διαρκεί μια νύχτα. Η επιστροφή από την Πύλο στην Ιθάκη διαρκεί μισή μέρα συν μια νύχτα. Άρα λαβαίνουν χώρα σε διαφορετικά λιμάνια που απέχουν μεταξύ τους μεγάλη απόσταση.​
12. Οι Τάφιοι είναι γείτονες με τους Ιθακησίους στο ίδιο νησί, αφού από εκεί πας πεζός στην Ιθάκη (Οδ. α΄ 173).​
13. Το νησί της Ιθάκης έχει πλούσιο υδροφόρο ορίζοντα, μεγάλη υδροφορία και τα ρυάκια της ρέουν όλο το χρόνο (Οδ. ν΄ 247). Αποκλείονται έτσι η άνυδρη Έρυσσος και το Θιάκι.​
14. Η Ιθάκη είναι τόπος σαν χερσόνησος που επικοινωνεί με μεγάλη στεριά από την οποία μπορείς να περάσεις εκεί πεζός με μεγάλη δυσκολία (Οδ. ξ΄ 190. π΄ 59 και π΄ 224).​
15. Το καρτέρι των μνηστήρων για να σκοτώσουν τον Τηλέμαχο, όπως γυρίζει από την Πύλο στην Ιθάκη, γίνεται σε λιμάνια πίσω από τη βραχονησίδα Αστερίδα μέσα σε ΠΟΡΘΜΟ, ο οποίος βρίσκεται ανάμεσα σε Ομηρική Ιθάκη και Ομηρική Σάμη. Η βραχονησίδα πρέπει να είναι προς το μέρος της Ομηρικής Ιθάκης, ανάμεσά τους και εγγύς σε αυτήν, μεσσηγύς (Οδ. δ΄ 671 & 844-847).​
16. Για να πραγματοποιηθεί ο αγώνας του τόξου με τα πελέκια (άθλος), χρειάζεται μεγάλος χώρος. Το μέλαθρο του Οδυσσέα πρέπει να είχε διαστάσεις palais de sports (ραψωδία φ΄).​

Εξετάσαμε τις εξής υποψήφιες περιοχές: Παξούς, Λευκάδα, Άσσο και Φισκάρδο Κεφαλληνίας, σημερινή Ιθάκη (Θιάκι), Παλική Κεφαλληνίας και Πόρο Κεφαλληνίας, μέσα από ειδικές περιγραφές της Ιλιάδας και της Οδύσσειας και καταλήξαμε στα δεκαέξι σημεία του καταλόγου που δημοσιεύσαμε σε τρεις συνέχειες στα εγχώρια και ξένα ΜΜΕ, συμπεριλαμβανόμενης και μιας ειδικής έρευνας για τους Φαίακες, με βάση τα οποία, οι περισσότερες είναι ασύμβατες με τις περιγραφές των Επών, πλην της Παλικής.

Εξετάσαμε και την θεωρία των Εγγλέζων για την Παλική (Odysseus Unbound - 2005), όπου λόγω διαμόρφωσης, και ειδικών γεωλογικών χαρακτηριστικών ΔΕΝ αποδεικνύεται ότι η Παλική ήταν αποκομμένη από την υπόλοιπη Κεφαλλονιά ως ξεχωριστή νήσος. Και ενώ φαίνεται ότι ομοιάζει με τη δική μας θεωρία, αυτό και κάποια άλλα την κάνει να υστερεί σε 4 σημεία συνολικά, πολύ καλύτερη από άλλες που υστερούν σε πάνω από 10 σημεία.

Την έρευνα του Γάλλου Jul Le Noan, ως συνέχεια της έρευνας του Γεράσιμου Βολτέρα για την Παλική τη θεωρούμε καλύτερη από τη θεωρία των Άγγλων, διότι ακολουθώντας το ίδιο μοτίβο, διαφοροποιείται στο ειδικό εκείνο σημείο και ΔΕΝ θεωρεί την Παλική ξεχωριστό νησί, αλλά χερσόνησο, σωστά.

Το συμπέρασμα είναι ότι, Ομηρική Ιθάκη είναι η Παλική Κεφαλληνίας και μάλιστα έχοντας ο Νίκος Λιβαδάς αποφύγει ακόμα και το δύσκολο σημείο της Αστερίδας, η θεωρία μας ισχύει σε όλα τα σημεία. Αφού δεχόμενος ως γενική ονομασία για τις κτήσεις του Οδυσσέα τον όρο ‘‘Ιθάκη’’ και φτάνοντας αυτός τις κτήσεις του μέχρι Αιγίλιπα και Κροκύλεια στην Έρυσσο, τότε πράγματι το καρτέρι στην Αστερίδα, είχε την Ιθάκη από εδώ και απέναντι την απόκρημνη Σάμη σε πορθμό.

Αναλυτικά:​

Σχεδόν όλος ο κατάλογος αποκλείει τους Παξούς και ειδικά το σημείο που η Ιθάκη χρειάζεται μεγάλες εκτάσεις και χώρο όπου υπάρχει η δυνατότητα για κυνήγι ζαρκαδιού και αίγαγρου, θέλει λαό Κεφαλλήνες, βουνό Νήριτο, να περνάς από το δήμο Κεφαλλήνων με σχεδίες και να πηγαίνεις πεζός στην Ιθάκη.

Καθόλου καλύτερη θεωρία και ούτε καν δεύτερη από το τέλος είναι της σημερινής Ιθάκης που ‘‘κρατάει’’το όνομα εξ αιτίας της λανθασμένης αντίληψης ότι η Ομηρική Ιθάκη ήταν ‘‘μικρός’’ χώρος. Οι αίγαγροι και τα ζαρκάδια του επιχειρήματος 5, αποδεικνύουν το αντίθετο. Επίσης οι ελάχιστοι μνηστήρες εξηγούνται άνετα από το ότι Ιθάκη είναι ‘’το σπίτι’’ του Τηλεμάχου, του Οδυσσέα και των αδίστακτων Αντίνοου και Ευρύμαχου. Ποιος άλλος θα μπορούσε να έχει τύχες μνηστείας; Συντριπτικό το 4, αλλά και τα υπόλοιπα επιχειρήματα.

Ακολουθούν οι θεωρίες της Λευκάδας ως πιο πλήρεις. Αν και η Λευκάδα θυμίζει στο σχήμα την Παλική και έτσι μπορεί να αφομοιώσει Ομηρικές ιδιότητες, τα δυο πρώτα επιχειρήματα του καταλόγου και η ταύτιση της ίδιας της Παλικής με πολλά άλλα την εξουδετερώνουν, ΟΜΩΣ, έναντι των άλλων θεωριών, η Λευκάδα, παραμένει κάπως συναγωνίσιμη .

Τέταρτη καλύτερη θεωρία, μετά τη δική μας, των Εγγλέζων, και της Άσσου είναι ο Πόρος. Για δέκα λόγους και ειδικά επειδή δεν έχει νησιά ανάμεσά στον Πόρο και στην Ηλεία, δεν είναι χαμηλός και στα δυτικά, δεν πάει με σχεδίες στο δήμο Κεφαλλήνων, θέλει για να γυρίσει από την Πύλο λιγότερο χρόνο απ’ ότι να πάει και, δεν έχει Αστερίδα σε πορθμό, αποκλείεται ο Πόρος και εάν μάλιστα στο σφραγιδόλιθο δεν υπήρχε σκυλί, το οικόσημο του Οδυσσέα, αλλά λιοντάρι, αποκλείεται ΚΑΙ ο Τάφος να ήταν του Οδυσσέα.

Η έκπληξη είναι ότι βρήκαμε λιγότερα επιχειρήματα εναντίον της Άσσου και του Φισκάρδου από όλες τις άλλες θεωρίες, αν και το ότι από εκεί δεν πας σε κανένα δήμο Κεφαλλήνων με σχεδίες, την αφαιρεί από μόνο του από τον κατάλογο των υποψηφίων. Η Έρυσσος επίσης δεν είναι ‘‘χθαμαλή’’. Και ενώ ο χρόνος του ταξιδιού για την επιστροφή από την Πύλο σχεδόν ταιριάζει (βλ. Παλική), κατά την αναχώρηση η απόσταση ξεφεύγει, είτε για το Φισκάρδο μέσω διαύλου, είτε για την Άσσο περιπλέοντας την Παλική, σχεδόν το ίδιο κατά 220 μίλια.

Οι Εγγλέζοι της Παλικής έχουν ελάχιστες αποκλείσεις από αυτά που λέει ο Όμηρος και το μόνο τους ελάττωμα είναι αυτό που δημιούργησαν μόνοι τους: Απέκοψαν την Παλλική και έτσι ΔΕΝ μπορεί να πάει κανείς ΠΕΖΟΣ στην Ιθάκη. Ανάμεσα στα κάποια προβλήματα που παρουσιάζει η θεωρία αυτή είναι και το ότι τοποθετούν το καρτέρι της Αστερίδας στο Φανάρι των Αγίων Θεοδώρων, μετά τη Λάσση.

Ανακεφαλαίωση.​
Με βάση τα εξής επιχειρήματα καταρρίπτονται οι εξής θεωρίες:​
1. Παξοί, 12 αρνητικά σημεία.: 7, 8. 9. 10, 11, 12, 13 και κυρίως 1, 2, 5, 6, 14.​
2. Θιάκι 12 αρνητικά σημεία.: 2, 3, 8, 9,10, 11, 12, 13,14 και κυρίως 4, 5, 16.​
3. Πόρος 10 αρνητικά σημεία.: 7, 8, 9, 10 και κυρίως 3, 4, 6, 11, 15, 16.​
4. Λευκάδα 9 αρνητικά σημεία.: 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15 και κυρίως 1 και 2.​
5. Άσσος 7 αρνητικά σημεία.: 3, 8, 9, 10, 11, 12 και κυρίως το 6.​
6. ‘‘Οδυσσέας λυόμενος’’ 5 αρνητικά σημεία. : 9, 10, 15, 16 και κυρίως το 14.​
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Όλες αυτές είναι απλά θεωρίες και γεωγραφικές Ομηρικές προσεγγίσεις. Όλες, εκτός από μια που πάντοτε θα αποτελεί μια ιστορική διαστρέβλωση κι ένα ακαλαίσθητο αστείο, τοποθέτησης ονόματος σε νησί που ελάχιστα ταιριάζει με αυτά που λέει ο Όμηρος.​
Οι 70 θεωρίες για την Ομηρική Ιθάκη που έχουν όλοι δημιουργήσει οφείλονται στο γεγονός ότι το νησί που πήρε αυθαίρετα αυτό το όνομα απέχει από αυτά που λέει ο Όμηρος σε 12 σημεία, περισσότερα δηλαδή από όλους όπως και η θεωρία των Παξών.​







 
Τελευταία επεξεργασία:

Σχόλια

Μπλουζα Κάτω μέρος