Ραψωδία β΄: Περίληψη

1612147493709.png


ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Mε το ξημέρωμα ο Τηλέμαχος ειδοποιεί τους κήρυκες και συγκαλεί Συνέλευση των Ιθακησίων, πρώτη φορά από την αναχώρηση του Οδυσσέα, στου οποίου τον θώκο κάθεται ο ίδιος . Πηγαίνοντας προς τη Συνέλευση τον συνοδεύουν δύο άργοι-λευκοί κύνες(1-14).



1613831095975.png
1613831201274.png

Δυο άργοι κύνες του συνεργάτη μας Βαγγέλη Γενειατάκη.

Το λόγο παίρνει από τη γερουσία ο Αιγύπτιος (15), που από τα τέσσερα παιδιά του έχει στο σπιτικό μόνο τα δυο, γιατί ο Ευρύνομος είναι μνηστήρας και τον Άντιφο τον έφαγε ο Κύκλωψ (19). Θέτει το ερώτημα, ποιος και γιατί συγκαλεί συνέλευση και αν γυρίζει ο στρατός (15-34).


Ο Τηλέμαχος απαντά ότι αυτός συγκάλεσε, γιατί έχουν μαζευτεί μες στο παλάτι κάτι μνηστήρες της μητρός και κατασπαταλούν το βιός του, θα φάνε και τον ίδιο. Αυτό συμβαίνει γιατί λείπει ο Οδυσσέας και ο λαός θα πρέπει να ντρέπεται που τους ανέχεται, ‘’…αλλά δεν πειράζει, ας τα ρημάξουν όλα, τότε θα έρθει κι η εκδίκηση των θεών’’, ραγίζει σπαρακτικά τις καρδιές του κόσμου, πετάει το σκήπτρο νευριασμένος και μες στο κλάμα (35-83).


Παίρνοντας το λόγο ο Αντίνοος μεταθέτει τις ευθύνες στην Πηνελόπη, γιατί αναβάλει τον γάμο, ενώ έδινε υποσχέσεις στην αρχή, μετά τα γύρισε και σοφίστηκε το κόλπο με τον αργαλειό και ‘’ράβε – ξήλωνε’’ , δήθεν για το σάβανο του Λαέρτη (κάπου εκεί παίρνει το αφτί μας ότι ο τέως βασιλιάς ήταν Τάφιος! 99) και τους κορόιδευε τρία χρόνια ώσπου μια από το προσωπικό τη μαρτύρησε και το τελείωσε. ‘’-Όσο λοιπόν εκείνη κάνει κόλπα, εμείς θα ξοδεύουμε το βιός σου (84-128).


Ο Τηλέμαχος απαντά ότι αφενός δεν μπορεί να τη διώξει, γιατί εκείνη θα τον καταραστεί, αφετέρου ζητά από τους μνηστήρες να ‘’ξεκουμπιστούν’’, αλλιώς θα απευθυνθεί στους θεούς για να τους τιμωρήσει ο Ζεύς (129-145)


146-156 Την ώρα εκείνη άσχημος οιωνός με δυο αετούς (το σύμβολο του Διός) μέσα στην αγορά μπροστά στον κόσμο, έπεσαν από ψηλά κι αρχίσαν να ξεσκίζονται σαν τα κοκκόρια.
157-176 Ο γέρο Αλιθέρσης, οιωνοσκόπος των πτηνών, παίρνει το λόγο και καλεί το λαό να σταματήσει τη μεγάλη εξελισσόμενη βλασφημία των μνηστήρων, υπενθυμίζοντας παράλληλα ότι είχε προβλέψει από την αρχή, ότι στον εικοστό χρόνο θα γυρίσει ο Οδυσσέας, τώρα όπου να ‘ναι, αγνώριστος, έχοντας απωλέσει τους συντρόφους και στους μνηστήρες προετοιμάζει συμφορά.
177-207 Ο Ευρύμαχος υποτιμά τον Αλιθέρση: ‘’-Και πετεινά μα και πολλά κατ’ απ’ του ήλιου τις αυγές πάντοτε θα πετούν, και δεν είν’ όλα για εκτίμηση’’ και ‘’…άντε να κάνεις μαντική για τα δικά σου τα παιδιά και να μην ξεσηκώνεις τον Τηλέμαχο’’. Και τον παροτρύνει να πάει την Πηνελόπη στον μπαμπά της να την ξαναπαντρέψει. Και τελικά ότι όσο χρειαστεί θα περιμένουμε καρτερικά, μεγάλο είν’ το ύψος της αξίας.
208-223 Οπότε ο Τηλέμαχος προχωράει στο δεύτερο σχέδιο (plan b') και ζητάει πλοίο και συντρόφους για να αναζητήσει τον πατέρα του σε Πύλο και Σπάρτη. Αν μάθει ότι ζει θα τον περιμένει και ένα χρόνο. Αν μάθει όμως ότι πέθανε θα του φτιάξει μνήμα με τιμές και θα παντρέψει τη μητέρα.
224-241 Ο Μέντωρ στη συνέχεια, διαχειριστής της εξουσίας (αντιβασιλέας), πλέκει το εγκώμιο του ανδρός και καλεί το λαό να συμμαζέψει τους αλήτες.

Στη συνέχεια τα πράγματα ξεφεύγουν, κι ένας Λειώκριτος ισχυρίζεται ότι κι ο Οδυσσέας να ερχότανε το τέλος του θα εύρισκε. Καλεί όμως Μέντορα και Αλιθέρση να προετοιμάσουν το ταξίδι. ‘’-Αν και δεν πιστεύω το άβγαλτο παιδί να το τολμήσει’’ (242-256).


257-295 Λύεται η συνεδρίαση και ο Τηλέμαχος τραβά στην αμμουδιά της θάλασσας του Λιβαδιού για ν’ αποφορτιστεί και να προσευχηθεί στη χθεσινή θεό, σκεπτόμενος τα λόγια της, συναντά την Αθηνά ως Μέντωρ τη φορά αυτή. Τον εμψυχώνει και πάλι, τονίζει ότι αν θέλει να λέγεται υιός του Οδυσσέως, θα πρέπει να το φέρει σε πέρας κι η ίδια τη στιγμή αυτή ξεκινάει να βρει, να στελεχώσει πλοίο με είκοσι συντρόφους και να τον οδηγήσει στο ταξίδι.

Στην επιστροφή στο παλάτι τον υποδέχεται ο Αντίνοος, του σφίγγει το χέρι όπως τα φίδια τον καλεί να έλθει στην παρέα των μνηστήρων και υπόσχεται να τον βοηθήσει να πάει στην Πύλο (296-309).

Ο Τηλέμαχος εκφράζει δυσφορία ακόμα και για την παρέα με μνηστήρες (310-320).​
Οι μνηστήρες συζητούν και φοβούνται άλλοι ότι θα φέρει ενισχύσεις και άλλοι ότι θα χαθεί στο δρόμο (321-336).​

Ο Τηλέμαχος κατεβαίνει στο κελάρι με την Ευρύκλεια για να πάρει εφόδια για το ταξίδι, που θα κάνει παρά τις αντιρρήσεις της. Την ορκίζει μάλιστα να μη μαρτυρήσει τίποτα και σε κανέναν (337-381).


382-434 Η Αθηνά, μεταμορφωμένη σε Τηλέμαχο αυτή τη φορά, γυρίζει την πόλη, βρίσκει πλοίο κι επιστρατεύει κόσμο για το ταξίδι.
Ύπνο βαθύ ρίχνει στα βλέφαρα των μνηστήρων και το πλοίο σαλπάρει με Ζέφυρο για την Πύλο (έτσι για να περάσει κάτω απ’ τον Αίνο το Σχοινάρι).​

ΕΙΚΟΝΕΣ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ:
- ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΙΟΝΙΟΥ με τα νησιά ΛΕΥΚΑΔΑ, Μεγανήσι, Κάλαμος, Καστός, Αρκούδι, Άτοκος, Οξειά και λοιπές ΕΧΙΝΑΔΕΣ, ΙΘΑΚΗ, ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ, ΖΑΚΥΝΘΟΣ από βορρά προς νότο, καθώς επίσης Ακαρνανικά παράλια και κάποιες ακτές της βορειοδυτικής Πελοποννήσου (Πηγή: Υδρογραφική Υπηρεσία Π. Ν.).
Αυτός είναι ο ευρύτερος χώρος απ’ όπου κατάγονται οι περισσότεροι των πρωταγωνιστών της Οδύσσειας, και το σκηνικό όπου διαδραματίζεται αυτό το έπος στη μεγαλύτερη διάρκειά του, 14 από τις 24 ραψωδίες.
ΕΙΚΟΝΕΣ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟΥ:
«... βῆ ῥ᾿ ἴμεν εἰς ἀγορήν, ...» ...κατέβηκε στην αγορά...
Οδύσσεια β' 10
«... ἕζετο δ᾿ ἐν πατρὸς θώκῳ ,...» ...και εις τον θώκο του πατρός καθέζετο...
Οδύσσεια β' 14
«... ἀλλ᾿ ὅτε δὴ μέσσην ἀγορὴν πολύφημον ἱκέσθην, ,...»
...αλλ’ όταν κάποτ’ έφτασαν στης αγοράς της βουερής τη μέση...
Οδύσσεια β' 150
«... ὣς ἄρ᾿ ἐφώνησεν, λῦσεν δ᾿ ἀγορὴν αἰψηρήν. ...»
... Ως αποφώνησε αυτά, κι αμέσως έλυσε την αγορά την τόσο αγαπημένη ...
Οδύσσεια β' 257​

Ανεξερεύνητοι αρχαιολογικοί χώροι της Παλικής, όπου οι πρωταγωνιστές τού έπους έσυραν κάποτε τα βήματά τους, έκαναν συνέλευση και όπου, ...αυτές οι πέτρες δονούνται ακόμα στους παλμούς τής ΑΙΨΗΡΗΣ και ΠΟΛΥΦΗΜΟΥ ΑΓΟΡΗΣ.



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ο Ζέφυρος της αναχώρησης του Τηλεμάχου για την Πύλο. https://homericithaca.com/threads/23/.
Το ταξίδι του Τηλεμάχου στην Πύλο ταιριάζει στη δική μας θεωρία. https://homericithaca.com/threads/24/.​
Για το τέλος της Ιθάκης με την επέλαση των Δωριέων διαβάστε εδώ: https://homericithaca.com/threads/207/
Για το πού κατέληξαν οι Ιθακήσιοι διαβάστε εδώ: https://homericithaca.com/threads/213/
ΠΩΣ ΜΙΑ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΗ ΙΔΕΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΞΕΛΙΧΘΕΙ ΣΕ ΠΑΘΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ... https://homericithaca.com/threads/215/
 
Τελευταία επεξεργασία:
Νικόλαος Καμπάνης - Mentor

Νικόλαος Καμπάνης - Mentor

Μπλουζα Κάτω μέρος