ΙΣΤΟΡΙΚΟ
01 - 30 Άγρυπνος ο Οδυσσέας στον πρόδομο παρακολουθεί τις παρακόρες να περνούν από μπροστά του, να πάνε να σμίξουν με τους μνηστήρες.
30 - 54 Έρχεται η Αθηνά να τον ηρεμήσει, να του υποσχεθεί βοήθεια και να τον κοιμίσει.
55 - 90 Ξυπνά τότε η Πηνελόπη, πριν το χάραμα, και εκλιπαρεί την Αρτέμιδα να της πάρει την ψυχή, μην αντέχοντας το στυγερό το γάμο.
91 - 97 Με την αυγή ξυπνά ο Οδυσσέας ακούγοντας το κλάμα.
98- 101 Ζητά σημάδι διπλό από τον Δία, εκτός κι εντός του παλατιού.
102-104 Εκτός πέφτει κεραυνός από ανέφελο ουρανό.
105-121 Εντός, ακούει τον κεραυνό μια δούλη για το άλεσμα σταριού και αναφωνεί: « -Να είναι για τους τύραννους το γεύμα το στερνό!»
122-143 Ενώ αρχίζουν οι προετοιμασίες για τη γιορτή του Εκατηβόλου Απόλλωνα, έρχεται ο Τηλέμαχος, ενδιαφέρεται για το πώς πέρασε ο πατέρας του τη νύχτα
144-162 ...Και ενώ οι προετοιμασίες κορυφώνονται στο παλάτι, αυτός κατευθύνεται στην αγορά μαζί με δυο λευκά σκυλιά.
162-172 Έρχεται ο Εύμαιος, φέρνει χοίρους και ενδιαφέρεται για τον Οδυσσέα ζητιάνο.173-184 Έρχεται ο Μελάνθιος, φέρνει αίγες και δυσανασχετεί για την παρουσία του ζητιάνου.
Το οροπέδιο της Κριτονού στο δήμο Κεφαλλήνων, όπου από πολύ μικρός ήταν ο βουκόλος Φιλοίτιος και ένα, από τα πολλά εκεί, βουκολικό καταφύγιο
185-241 Έρχεται ο Φιλοίτιος με σχεδία από το δήμο Κεφαλλήνων, φέρνει βόδι ελεύθερης βοσκής, κατσίκια τροφαντά από τα βράχια της Θηνιάς και ενδιαφέρεται έντονα για τον άγνωστο ζητιάνο που του θυμίζει τον Οδυσσέα, ο οποίος τον έκανε βουκόλο εκεί στην Κριτονού από μικρό παιδάκι. Τώρα έχει αγανακτήσει με τους μνηστήρες. Ο Οδυσσέας υπόσχεται ότι επιστρέφει και οι βοσκοί οι δυο χαίρονται και θα είναι στο πλευρό του.
242-256 Οι μνηστήρες συνεχίζουν να καταστρώνουν σχέδια θανάτου για τον Τηλέμαχο, αλλά οι οιωνοί δεν είναι με το μέρος τους, οπότε το ‘‘ρίχνουν στο φαγητό’’. 257-275 Ο Τηλέμαχος εισάγει στη δεξίωση τον Οδυσσέα. Απειλεί όποιον μνηστήρα τολμήσει να τον ακουμπήσει και αυτοί δυσανασχετούν.
276-278 Διανέμεται στο άστυ της Ιθάκης η ιερή εκατόμβη για τη γιορτή του Απόλλωνος.
279-344 Η Αθηνά κάνει τους μνηστήρες να συνεχίζουν τις προκλήσεις κι έτσι ο άξεστος Κτήσιππος από τη Σάμη, το σημερινό Θιάκι, ρίχνει το ματωμένο μπούτι βοδιού στον ανυπεράσπιστο ζητιάνο. Ο Τηλέμαχος εκρήγνυται.
345-357 Η Παλλάδα όμως, με παιγνιώδη διάθεση αυτή τη φορά, μπερδεύει τα λόγια του, κι αυτός υπόσχεται να δώσει προίκα!! Και μέσα στο χάος αυτό των ματωμένων τοίχων και προσώπων από τα μισοψημένα σφάγια, την ακαταστασία και τ’ αλλόκοτα γέλια, επεμβαίνει ο Θεοκλύμενος ο οποίος διαβλέπει ακόμα και τα φαντάσματά τους να πηγαίνουν προς το έρεβος μέσα σε μια επιθανάτια σκοτεινιά:
‘‘Σας βλέπω από τώρα για το θάνατό σας να πονάτε
βλέπω τα μάτια από δάκρυα να γεμούν
και μες σ’ ετούτη την ομίχλη του θανάτου
οι τοίχοι αυτοί οι ματωμένοι για το χαμό σας να μιλούν.’’
βλέπω τα μάτια από δάκρυα να γεμούν
και μες σ’ ετούτη την ομίχλη του θανάτου
οι τοίχοι αυτοί οι ματωμένοι για το χαμό σας να μιλούν.’’
358-372 Ο Θεοκλύμενος εκδιώκεται και αποχωρεί της σκηνής, ως άλλος Τηρεσίας ανάμεσα σε κατάρες για τις ακολασίες και το μίασμα του Οιδίποδα, …αποχωρεί ανάμεσα σε κατάρες για τους μηχανοράφους μνηστήρες.
373-394 Οι μνηστήρες ειρωνεύονται τον Τηλέμαχο για τους περίεργους φιλοξενούμενους, ενώ η Πηνελόπη παίρνει θέση να παρακολουθήσει από απέναντι την άχαρη δεξιώση, την τελευταία που επρόκειτο να παραθέσουν στους μνηστήρες η θεά κι ο κρατερός ο άνδρας.
ΕΙΚΟΝΕΣ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ
Οι επικράτειες που αναφέρονται στον «Νηών κατάλογο», της ραψωδίας Β’ στην Ιλιάδα, επί των σημερινών νησιών Κεφαλλονιάς και Ιθάκης.
ΑΙΓΙΛΙΠΑ και ΚΡΟΚΥΛΕΙΑ, με βάση τη θεωρία του Νίκου Λιβαδά Τουμασάτου.
ΣΑΜΗ, με βάση τις περισσότερες από τις θεωρίες της Κεφαλλονιάς, της Λευκάδας και το τοπωνύμιο «Σαμικό» στον Άγιο Αθανάσιο ν. Ιθάκης.
ΤΑΦΙΟΙ, με βάση διατηρημένα εκεί τοπωνύμια μέχρι σήμερα.
ΙΘΑΚΗ, με βάση όλες τις θεωρίες της δυτικής Κεφαλλονιάς (Λιβιεράτος, Βολτέρας, Λιβαδάς, Jil le Noan, Καμπάνης, Bittlestone, Λυκούδης).
ΔΟΥΛΙΧΙΟ, με βάση την επέκταση και προς τη νότια Κεφαλλονιά της θεωρίας του Νίκου Λιβαδά Τουμασάτου από εμένα.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΔΟΥΛΙΧΙΟ, από την έρευνά μας. Βάση ιδέας και δημοσιεύσεις στην Αιχμή: Rodi de Fuca.
ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΙΘΑΚΗ, με βάση το χρησμό του Τειρεσία για Τάφο του Οδυσσέα μακριά από την πατρίδα αλλά στο ίδιο νησί ΚΑΙ από την οπισθοχώρηση των Αχαιών και τη μεταφορά των οστών του Άνακτα κατά την επέλαση των Δωριέων.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΣΑΜΗ περιελάμβανε πιθανόν ΚΑΙ τα Ομηρικά Κροκύλεια ΚΑΙ την Ομηρική Αιγίλιπα.
ΕΙΚΟΝΑ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟΥ
Εκτός των όσων περιγράφονται για το Εξώφυλλο, περιλαμβάνονται επίσης:
Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΖΑΚΥΝΘΟΣ
ΟΙ ΕΠΕΙΟΙ ΤΗΣ ΗΛΕΙΑΣ και
Το σύνολο της διείσδυσης του ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΔΟΥΛΙΧΙΟΥ στο Κεντρικό Ιόνιο (Λευκάδα, Ακαρνανία, Εχινάδες, Κεφαλλονιά).
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
https://homericithaca.com/threads/71/ , https://homericithaca.com/threads/29/ , https://homericithaca.com/threads/28/ , https://homericithaca.com/threads/21/ .
Τελευταία επεξεργασία: