Η ενιαία θεωρία ΚΑΜΠΑΝΗ - ΛΙΒΑΔΑ περί Ομηρικής Ιθάκης.


1685273516693.png


Η ενιαία θεωρία ΚΑΜΠΑΝΗ - ΛΙΒΑΔΑ περί Ομηρικής Ιθάκης. Το κείμενο της ομιλίας μου στο Happy house, Ληξούρι 19/8/2019.​

Κατ' αρχάς θα ήθελα, αγαπητοί φίλοι να ευχαριστήσω τον Μπάμπη Μουρελάτο για τη στήριξη τόσα χρόνια στον αγώνα μας για την αποκάλυψη της Ομηρικής Ιθάκης και τη γενικότερη προσφορά του στον Πολιτισμό, εδώ στην Παλική.

Για τη συνέχεια θα ήθελα να αποτίσω φόρο τιμής σε όσους τόσα χρόνια συνεργάστηκαν με άρθρα και δημοσιεύσεις στα βιβλία μας και είναι οι εξής:


1. Ο Ζήσιμος Σιδέρης που το σχολικό βιβλίο με την ποιητική του μετάφραση, βλέπε φωτογραφία εξωφύλλου του στη ραψωδία κ' (Οκ'), μας έκανε να λατρέψουμε την Οδύσσεια.
2. Ο Νίκος Λιβαδάς Τουμασάτος του οποίου κεφάλαια ολόκληρα υπάρχουν στα βιβλία μας, Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ (ΤΕ), ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΘΕΙΕΣ (ΙΘΥΣ), ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΛΙΚΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ (ΟΜΙΘΗΠΑΚ) και ραψωδίες ι' (Οι'), υ' (Ου') και ω' (Οω') περισσότερες δημοσιεύσεις από10 και του οποίου τη θεωρία συνεχίζουμε, γεγονός για το οποίο ο υιός του Μάκης Λιβαδάς Τουμασάτος απηύθυνε χαιρετισμό σε δύο βιβλία μας, Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ (ΤΕ) και ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΛΙΚΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ (ΟΜΙΘΗΠΑΚ).
3. Ο Μάκης Μεταξάς, ερευνητής της θεωρίας του Πόρου και που με την ανάδειξη του ΤΑΦΟΥ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ στα Τζαννάτα 'μας άνοιξε τα μάτια'. Βλέπε (ΤΕ), (ΙΘΥΣ), (Σ), (Ολ'), (Ομ'), (Οτ').
4. Ο Παναγής Μεταξάτος, Ομηρικό Συμπόσιο στην Κριτονού 2002, (ΤΕ), (ΙΘΥΣ), (Ου'), παρουσιάσεις.
5. Η Αγγελική Ζολώτα, φιλόλογος με τις διορθώσεις της, τις συμβουλές της, την παρότρυνση και τις παρεμβάσεις στο ΝΗΣΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΘΕΙΕΣ (ΙΘΥΣ) και στον ΣΑΜΙΚΟ (Σ).
6. Ο Γιώργος Μακρόπουλος, πρόεδρος Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας, αντιπρόεδρος Παγκόσμιας Ομοσπονδίας - FIDE, (ΤΕ), (Οα').
7. Η Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, (ΙΘΥΣ), (Οθ'), (Οξ') κλπ​
8. Ο Γιάννης Ζερβός (ΙΘΥΣ), (ΟΜΙΘΗΠΑΚ) και περισσότερες από 5 εκπομπές σε τηλεόραση και ραδιόφωνο.
9. Ο Κυριάκος Ευαγγελάτος, Ξι, στήριξη σε βιβλία, αφίσσες και μπροσούρες από τον πρώτο καιρό στην έρευνα.
10. Οικογένεια Τασίας Μουρελάτου, στήριξη σε βιβλία-μπροσούρες.
11. Καλή Καλεράντε Καγκελάρη, πρόεδρος Συλλόγου Ζερβάτων Σάμης, λογοτέχνης, (Σ), (ΟΜΙΘΗΠΑΚ).
12. Πολιτιστικός Σύλλογος ΕΥΓΕΡΟΣ Φαρακλάτων (Σ), (ΟΜΙΘΗΠΑΚ).
13. Τάσος Καβαλλιεράτος, Καραβόμυλος, Η ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ ΤΗΣ ΣΑΜΗΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΊΟΥΣ, θεατρικό-χρηματοδότηση κλπ
14. Αντώνιος Μηλιαράκης, ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΑΙΑ και ΝΕΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ, (ΟΜΙΘΗΠΑΚ).
15. Μάρκος Κοτσιλίνης, δήμαρχος Πυλάρου (ΟΜΙΘΗΠΑΚ).
16. Άννα Κομνηνή, (ΟΜΙΘΗΠΑΚ).
17. Poplius Virgilius (ΟΜΙΘΗΠΑΚ).
18. Πρόεδροι Πολιτιστικών Σωματείων, (ΟΜΙΘΗΠΑΚ).
19. Ρίτα Τσιντίλη Βλισμά, λογοτέχνης από το Θιάκι (ΟΜΙΘΗΠΑΚ).
20. Ειρήνη και Μαρία Μαρινάτου, συγγενείς του Σπύρου ΜΑΡΙΝΑΤΟΥ αρχαιολόγου, (ΟΜΙΘΗΠΑΚ).
21. Κυριακούλα Τσαγκαράτου, Νεοχώρι Ερύσσου,(ΟΜΙΘΗΠΑΚ), (Οδ').
22. Γεράσιμος Τουμασάτος Λιβαδάς, συγγενής του Νίκου ΛΙΒΑΔΑ, (ΟΜΙΘΗΠΑΚ), (Oν').
23. Ο Mάκης Λυκούδης με 7 δημοσιεύσεις (Οδ'), (Οο'), (Ορ'), (2η έκδοση Ορ' με στοιχεία για Οξ').
24. Σαράντος Καργάκος, ιστορικός, (Οδ').
25. Θεόδωρος Σπυρόπουλος, αρχαιολόγος ερευνητής για την Πελλάνα Λακωνίας, (Οδ').
26. Κατερίνα Φεϊκου, Πελλάνα, (Οδ').
27. Μεταξία Παπαποστόλου, Σαϊνοπούλιο Σπάρτης, (Οδ').
28. Τουριστικοί και Αρχαιολογικοί οδηγοί Μαλτας, (Οε').
29. Ο Rodi de Fuca, Βαρκελώνη, με 5 δημοσιεύσεις (Οε'), (Οζ'), (Ομ'), (Ορ'), (Ου'), (Οφ'), Η ΙΘΑΚΗ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ (ΙΘΟΜ), μετάφραση τεσσάρων βιβλίων μας στα ισπανικά (Οα'), (Οβ'), (Ογ'), (ΙΘΟΜ) και γενναία χρηματοδότηση.​
30.Ο Δημήτρης Γ. Μεταλληνός, (Οε'), (Οζ'), (Οη'), (Οθ'), (Ολ'), (Ον), φιλοξενία, παρουσιάσεις σε τηλεόραση και ραδιόφωνο, καθοδήγηση της έρευνας στην Κέρκυρα.
31. Ο Ιωάννης Κλάππας, δικηγόρος, Ομηριστής (Οε'), (Ολ'), (Οχ'), (Οψ', ω').
32. Γιώργος Ρώτας, ιστιοπλόος, (Οε').
33. Ο Ευάγγελος Γενειατάκης, Όμιλος Φίλων Κρητικού Ιχνηλάτη, (Οε'), (Ορ'), Οτ').
34. Antonis Kabosos, ηλεκτρονικός (Οε').
35. Χριστίνα Δουκιαντζάκη, καθηγήτρια αγγλικών. Μετάφραση των βιβλίων ραψωδία ε' (Οε') και Ατράνταχτα Επιχειρήματα (ΙΘΟΜ --> Hi, Homer's Ithaca).
36. Δρ. Νίκος Σύρμας, Στρατιωτική Γεωγραφία, (Οζ') και πιστοποίηση της έρευνας.
37. Μπάμπης Κατσίμπας, γεωγράφος της Λευκάδας ως Ομηρική Ιθάκη, (Οζ'), (Οι'), (Ολ').
38. Bert van Rossum, φωτογραφικό υλικό (Οζ'), (Οη').
39. Νίκος Δεσύλλας, φωτογραφικό υλικό (Οζ'), (Οη').
40. Μάρκος Βάπτισμας, (Οη').
41. Αλέξανδρος Μελίδης, φωτογραφικό υλικό (Οη').
42. Θοδωρής Μεταλληνός (Οη'), (Ον').
43. Ο Θανάσης Μουσόπουλος, κορυφαίος λογοτέχνης της Θράκης, φιλολογική επιμέλεια, (Οθ'), (Οι'), (Ολ'), (Ον' διπλή συμμετοχή), (Ου'), (Οφ'), (Οχ'), (ψ'), (ω').
44. Νίνα Μαρίνη, φιλολογική επιμέλεια και (Οθ'), (Ολ'), (Ομ').
45. Βάσω Κουμπλή, αρχαιοφύλακας Δελφών, (Οθ').
46. Σωτήρης Μουτσανάς, πρωταθλητής στίβου, (Οθ').
47. Νίκος Μουρατίδης, αθλητικογράφος, (Οθ').
48. Αφιέρωμα στην Ολυμπιονίκη Τασούλα Κελεσίδου (Οθ').
49. Σταύρος Γκατζηλάκης, τερματοφύλακας στη ΔΟΞΑ Δράμας, (Οθ').
50. Ανδρέας Σταύρου, ποδοσφαιριστής της Εθνικής Κύπρου, ΑΠΟΕΛ και ΔΟΞΑ Δράμας, (Οθ').
51. Χρήστος Καραγεώργος, πρωταθλητής Βάδην, (Οθ').
52. Δημήτρης Μαστροβασίλης, πρωταθλητής σκάκι, (Οθ').
53. Θάνος Μαστροβασίλης, πρωταθλητής σκάκι, (Οθ').
54. Μαριγούλα Κοσμίδου, Αν. Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπ/σης ΠΔΕ ΑΜΘ, Κομοτηνή (Οι' - Κίκονες).
55. Γιώργος Παπακωνσταντίνου, Γενικός Γραμματέας Συνδέσμου Ιστορικών Συγγραφέων - Ομηριστής, (Οι' - Λωτοφάγοι).
56. Απόστολος Ορφέας (Τσακρίδης) - Αρχείον Θράκης, (Οι' - Κίκονες).
57. Κώστας Καμπάνης, διαδραστικό επί του Φανταστικού της Οδύσσειας και φωτογραφίσεις (Οκ'), (Ολ'), (Ομ'), (Οξ').
58. Τζίνα Καλυβιώτου, ΟΙ ΛΑΟΙ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ, (Οξ').
59. Σίμος Νικολιδάκης, διορθώσεις (Οο').
60. Ελένη Παπαρρηγοπούλου, συγγενής του ιστορικού, διορθώσεις (Οο').
61. Σπύρος Αντωνέλος, Βάτσα, ερευνητικό πεδίο Ταφίων, (Οπ').
62. Σταύρος Μπασουράκος, συστηματική του κυνός, Άργος, (Ορ').
63. Γιώργος Γεννατάς Ευθυμιάτος, (Ορ').
64. Γεράσιμος Τυπάλδος Ξυδιάς, (Ορ').
65. Γιώργος Δημακόγιαννης, 'Αδούλωτη Μάνη' - Βασίλης Λέκκας (Ορ').
66. Αλεξάνδρα Αραγιάννη,(Ορ').
67. Ζαχαρίας Νόμπελης, (Ορ').
68. Συγγενείς στη μνήμη Κώστα Δελλαπόρτα, (Οσ').
69. Εύα Μπάλλιου, πρόεδρος Ε.Ο.Σ.Αχαρνών, (Οτ').
70. Θ. Γρεβενιώτης - Δ. Στριλάκος, 'Κυνηγεσία', (Οτ').
71. Αρίστος Καμπάνης, μετάφραση Οιδίποδα Σοφοκλέους (Ου').
72. Σπύρος Μπάκας, τοξοβολία, αρχαιολόγος, (Οφ').
73. Νίκος Βισβάρδης, Ολυμπιακή τοξοβολία, (Οφ'), (Οχ').
74. Ναταλία Λιαροπούλου, δικηγόρος, (Οχ' ΤΙΣΙΣ- ΤΙΜΩΡΙΑ- ΣΩΦΡΟΝΙΣΜΟΣ).
75. Νίκος Μαρινόπουλος, δικηγόρος, (Οχ').
76. Fabienne Hennaut, καθηγήτρια γαλλικών. Μετάφραση του βιβλίου Ατράνταχτα Επιχειρήματα (ΙΘΟΜ --> L'IdH, L' Ithaque d' Homere).
77. Δημήτρης Μαρωνίτης, την μετάφραση του οποίου χρησιμοποιούμε για πιστοποίηση της δικής μας Νεοελληνικής απόδοσης του Ομηρικού κειμένου.
78-83. Όλοι εκείνοι που έχουν βοηθήσει με κάθε τρόπο, όπως επίσης, οι δύο γραφίστες μας, Ανδρέας Κοκόνας και Αντώνης Ζιώγας, οι τυπογράφοι μας Δημήτρης και Σπύρος Μητσέλης, Κατράδη και Καραβατέλης, οι βιβλιοδέτες μας Βαγγέλης Άνδροβικ και Κώστας Μητσέας.​

1685273652327.png

Ολοκληρώσαμε την έρευνά μας σχετικά με την Ομηρική Ιθάκη, δηλαδή για τη θέση της Ιθάκης που περιγράφεται στην Οδύσσεια. Η Ιθάκη, όπως διαπιστώνεται από την Ιλιάδα και κυρίως την Οδύσσεια πρέπει να πληροί μεταξύ άλλων και αυτές τις δεκαέξι ατράνταχτες προϋποθέσεις:

1. Η Ιθάκη πρέπει να είναι στο κεντρικό Ιόνιο πέλαγος και να είναι μέρος της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, του οποίου ο λαός είναι Κεφαλλήνες (Ιλιάδα Β΄ 631 και Οδύσσεια ω΄ 378). Το επιχείρημα αυτό καταρρίπτει τις θεωρίες Παξών και Λευκάδας και το χρησιμοποιούσε και ο Νίκος Λιβαδάς.

2. Ενώπιον αυτής είναι ένα μεγάλο βουνό, το Νήριτο βαθύσκιωτο και μεγαλοπρεπές (Οδ. ι΄ 22). Το επιχείρημα αυτό καταρρίπτει τις θεωρίες Παξών, Λευκάδας και σημερινής Ιθάκης (Θιάκι) και το χρησιμοποιούσε και ο Νίκος Λιβαδάς.

3. Οι Ιθακήσιοι κατοικούν στο πιο δυτικό σημείο της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, ο τόπος τους είναι χαμηλός και έχει όμορφα δειλινά. Τα υπόλοιπα νησιά του Οδυσσέα είναι πιο ανατολικά και βλέπουν προς τον ήλιο (Οδ. ι΄ 25-26). Το επιχείρημα αυτό καταρρίπτει τις θεωρίες Πόρου, Παξών, Λευκάδας Άσσου και σημερινής Ιθάκης (Θιάκι) και το χρησιμοποιούσε και ο Νίκος Λιβαδάς.

4. Ανάμεσα στην Ιθάκη και στην Ηλεία υπάρχουν νησιά (Οδ. φ΄ 346-347). Το επιχείρημα αυτό καταρρίπτει τις θεωρίες Πόρου,και σημερινής Ιθάκης (Θιάκι), αλλά το αγνοούσε ο Νίκος Λιβαδάς.

5. Το σκυλί του Οδυσσέα ο Άργος κινείται σε μεγάλο χώρο και κυνηγά εκτός από λαγούς,... αίγαγρους και ζαρκάδια (Οδ. ρ΄ 295). Τα μικρά νησιά Παξοί και Θιάκι αποκλείονται, αλλά ως επιχείρημα το αγνοούσε ο Νίκος Λιβαδάς.

6. Από το δήμο Κεφαλλήνων στο δήμο Ιθάκης περνάς με σχεδία, μαζί με κατσίκια και βόδια ελεύθερης βοσκής (υ΄ 187 & 210). Το επιχείρημα αυτό καταρρίπτει τις θεωρίες Πόρου, Παξών, Λευκάδας και Άσσου και το χρησιμοποιούσε και ο Νίκος Λιβαδάς.

7. Η Σχερία είναι ένα νησί που απέχει από την Ιθάκη όσο περίπου η Θεσπρωτία, από όπου ξεκινάει ο δρόμος για το μαντείο της Δωδώνης. Άρα είναι η Κέρκυρα. Από τη Σχερία-Κέρκυρα οι Φαίακες φέρνουν τον Οδυσσέα σε παραλία με συμπαγή άμμο, που τη γνώριζαν από πριν κατευθείαν, και το πλοίο, με τη φόρα των κωπηλατών, βγαίνει το μισό στη στεριά (Οδ. ν΄ 114-115). Αυτή η παραλία είναι ο Αθέρας. Το επιχείρημα αυτό καταρρίπτει τις θεωρίες Πόρου, Παξών, Λευκάδας και το χρησιμοποιούσε και ο Νίκος Λιβαδάς, αν και δεν προκάμαμε να του παρουσιάσουμε τα στοιχεία για την κοκκομετρία της άμμου της παραλίας του Αθέρα και το συμπέρασμα ότι μόνο σε βόρειες παραλίαες μπορεί να συμβεί αυτό..

8. Η απόσταση μεταξύ χοιρόμαντρας και παλατιού είναι 4 ώρες από μονοπάτι και 2,5 ώρες από τον κανονικό δρόμο. Η Ιθάκη πρέπει να είναι μεγάλη γιατί το ίδιο δρομολόγιο με πλοίο διαρκεί από το πρωί μέχρι το απομεσήμερο.Το επιχείρημα αυτό καταρρίπτει τις θεωρίες Πόρου, Παξών, Άσσου και το χρησιμοποιούσε και ο Νίκος Λιβαδάς.

9. Η Ιθάκη πρέπει να έχει ευθύγραμμες ακτογραμμές, διότι η λέξη Ιθάκη προέρχεται από το ιθύς = ευθύς.

10. Η Αθηνά όταν υποστηρίζει σκανδαλωδώς Οδυσσέα, Τηλέμαχο και Πηνελόπη έχει το επίθετο Παλ-λάς, λέξη που θυμίζει Παλική και κουνό-πετρα.


Τα επιχειρήματα 9 και 10 δεν τα είχε συλλάβει ο Νίκος Λιβαδάς, παρόλο ότι καταρρίπτουν όλες τις άλλες θεωρίες, ακόμα και τους Εγγλέζους. Τα επόμενα πέντε ήταν σε γνώση του Νίκου Λιβαδά.


11. Η μετάβαση στην Πύλο από την Ιθάκη διαρκεί μια νύχτα. Η επιστροφή από την Πύλο στην Ιθάκη διαρκεί μισή μέρα συν μια νύχτα. Άρα λαβαίνουν χώρα σε διαφορετικά λιμάνια που απέχουν μεταξύ τους μεγάλη απόσταση. Το επιχείρημα αυτό καταρρίπτει τις θεωρίες Πόρου, Παξών, Λευκάδας Άσσου και σημερινής Ιθάκης (Θιάκι).

12. Οι Τάφιοι είναι γείτονες με τους Ιθακησίους στο ίδιο νησί, αφού από εκεί πας πεζός στην Ιθάκη (Οδ. α΄ 173). Το επιχείρημα αυτό καταρρίπτει τις θεωρίες Παξών, Λευκάδας και σημερινής Ιθάκης (Θιάκι)

13. Το νησί της Ιθάκης έχει πλούσιο υδροφόρο ορίζοντα, μεγάλη υδροφορία και τα ρυάκια της ρέουν όλο το χρόνο (Οδ. ν΄ 247). Αποκλείονται έτσι η άνυδρη Έρυσσος, οι Παξοί και το Θιάκι.

14. Η Ιθάκη είναι τόπος σαν χερσόνησος που επικοινωνεί με μεγάλη στεριά από την οποία μπορείς να περάσεις εκεί πεζός με μεγάλη δυσκολία (Οδ. ξ΄ 190. π΄ 59 και π΄ 224). Το βασικό επιχείρημα της Λευκάδα και η βασική αδυναμία των Εγγλέζων που απέκοψαν την Παλική. Απορρίπτονται επίσης Παξοί και Θιάκι.

15. Το καρτέρι των μνηστήρων για να σκοτώσουν τον Τηλέμαχο, όπως γυρίζει από την Πύλο στην Ιθάκη, γίνεται σε λιμάνια πίσω από βραχονησίδα μέσα σε ΠΟΡΘΜΟ, ο οποίος βρίσκεται ανάμεσα σε Ομηρική Ιθάκη και Ομηρική Σάμη. Η βραχονησίδα πρέπει να είναι προς το μέρος της Ομηρικής Ιθάκης, ανάμεσά τους και εγγύς σε αυτήν, μεσσηγύς (Οδ. δ΄ 671 & 844-847).

Ποιος δεν έχει πορθμό;

Οι θεωρίες της Λευκάδας, που τοποθετούν Αστερίδα μεσοπέλαγα στο Αρκούδι και στην Άτοκο, οι Εγγλέζοι που χρησιμοποιούν τους Βαρδιάνους και το Φανάρι Αγίων Θεοδώρων και, ο Πόρος, που την τοποθετεί, όπου να ‘ναι, ανοιχτά της Πάτρας!!!

Μου διαφεύγει αυτή τη στιγμή, μήπως και οι Παξοί την τοποθετούν κάπου ανοιχτά, ευάερα κι ευήλια στη Μάλτα.

Γιόκ κύριοι… Μιλάμε θεωρία γιοκ.
Η παράσταση έλαβε τέλος για εσάς.
Η Αστερίδα είναι σε πορθμό.

ΤΕΛΕΙΩΣΑΜΕ !​

16. Το επιχείρημα αυτό μας το έδωσαν οι συνεργάτες της τοξοβολίας λίγο πριν από το καλοκαίρι του 2019 και δεν είχε συμπεριληφθεί στον αρχικό οδηγό επιχειρημάτων. Για να πραγματοποιηθεί ο αγώνας του τόξου με τα πελέκια (άθλος), χρειάζεται μεγάλος χώρος.Το βέλος στην αρχή, φεύγοντας από το τόξο, ταλαντώνει την ουρά του όπως το ψάρι. Αργότερα ηρεμεί και συνεχίζει! Όταν σημάδεψε λοιπόν ο Οδυσσέας τα πελέκια, προσπαθώντας να περάσει το βέλος από την κάποια, άγνωστη σ’ εμάς, οπή ή γωνία, για να μη γκρεμιστούν, λόγω της οπισθίας ταλάντωσης, θα έπρεπε να στηθούν μακριά του. Τα ίδια τα πελέκια όμως μεταξύ τους είχαν μεγάλη απόσταση, αφού η τάφρος που έσκαψε για να τα τοποθετήσει ο Τηλέμαχος ήταν μακρά:

«…Πρῶτον μὲν πελέκεας στῆσεν, διὰ τάφρον ὀρύξας
πᾶσι μίαν μακρήν, καὶ ἐπὶ στάθμην ἴθυνεν,
ἀμφὶ δὲ γαῖαν ἔναξε. …» Oδύσσεια φ΄ 120-122​
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Η σάλα που φιλοξενούσε 106 μνηστήρες, 6 υπηρέτες και δεκάδες άλλους από το προσωπικό, θα πρέπει να είναι μεγέθους palais de sports. Kαι συνεπώς, τόσο το δωμάτιο στο Θιάκι, όσο και το σαλόνι στον Πόρο ΔΕΝ καλύπτουν τις προδιαγραφές του έπους. Επιχείρημα άγνωστο σε όλους μας και ασφαλώς στον Νίκο Λιβαδά.
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:​

Οι θεωρίες άλλων περιοχών για την Ομηρική Ιθάκη απορρίπτονται για πολλούς λόγους. Οι Παξοί για 15 από τους 16, το Θιάκι για 12, ο Πόρος για 11, η Λευκάδα για 11, η Άσσος για 7 και οι παρόμοιοι με εμάς Εγγλέζοι για 5. Ας μην έκοβαν την Κεφαλλονιά στα δυο.

Βλέπουμε επίσης ότι τώρα πια οι προσδιορισμοί του Νίκου Λιβαδά, αποτελούν το 65% της θεωρίας μας, ενώ η αποκλειστική διερεύνηση από εμάς, εδώ και 18 χρόνια της υπόλοιπης Γεωγραφίας της Οδύσσειας, εκτός Κεφαλλονιάς, μας επιτρέπουν να ονομάσουμε τη συνολική έρευνα: ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΜΠΑΝΗ-ΛΙΒΑΔΑ ΠΕΡΙ ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΙΘΑΚΗΣ.

Από την εποχή που ζούσε ακόμα ο Νίκος Λιβαδάς και στα πλαίσια της συνεργασίας μας είχα αναλάβει την έρευνα σε:

α'. ΖΑΚΥΝΘΟ, γεωλογικά σε συνάρτηση με την πανομοιότυπη γεωλογία της σε σχέση με την Παλική.
β'. ΘΙΑΚΙ, γεωλογικά, γεωγραφικά, αρχαιολογικά.
γ'. ΛΕΥΚΑΔΑ, γεωλογικά, γεωγραφικά, Ομηρικά.
δ'. ΣΑΜΟ, ως αποικία της Σάμης και Ικαρία (πρώην Δολιχή !!!)
ε'. ΧΙΟ-ΣΜΥΡΝΗ, για την καταγωγή του Ομήρου.
Και συνέχισα, λίγο μετά τον θάνατό του στα εξής πεδία ερευνών:​
στ'. ΔΗΜΟΔΟΚΟΣ,μιλώντας ο Όμηρος για το έργο του.
ζ'. ΚΕΡΚΥΡΑ, ΕΡΜΟΝΕΣ,διαδρομή Ναυσικάας, ΛΙΜΝΟΘΑΛΑΣΣΑ ΧΑΛΙΚΙΌΠΟΥΛΟΥ, ΠΑΛΑΙΟΠΟΛΗ, σε ένα σαφές ερευνητικό πεδίο περί Αλκίνοου και Ομηρικής ΣΧΕΡΙΑΣ, με επικεφαλής τον Δημήτρη Γ. Μεταλληνό..​
η'. ΠΥΛΟΣ, ΓΙΑΛΟΒΑ, ΕΓΚΛΙΑΝΟΣ, ως ερευνητικό πεδίο Νέστορα.
θ'. ΤΑΫΓΕΤΟΣ, ΠΕΛΛΑΝΑ, Αμύκλες, Ξηροκάμπι, ως ερευνητικό πεδίο Ομηρικής Λακεδαίμονος και Σπάρτης του Μενελάου.
ι'. ΕΧΙΝΑΔΕΣ, ΑΧΕΛΩΟΣ, Μεσολλόγγι, ως ερευνητικό πεδίο Ομηρικού Δουλιχίου, με επικεφαλής τον Rodi de Fuca.
Τι εικόνα όμως έχουμε μέχρι τώρα για το φανταστικό της Οδύσσειας; Ποια είναι η ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ της ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ;​
1. ΚΙΚΟΝΕΣ. Εντύπωση μας προκαλεί το γεγονός ότι από πληροφορίες στις πλάκες των Χετταίων (Χατούσα-Μπογιάτσκιοϊ) οι βασιλείς της Τρουίσσα (Τροία) και της Wilusa (Ίλιον), Αλαξαντού (Αλέξανδρος-Πάρις) και Πιγιαμαράντου (Πρίαμος) είχαν συνεχιστή και διάδοχο τον Cucuni, όνομα που στα σύμφωνα ταιριάζει με τους Κίκονες. Γιαυτό ο Οδυσσέας επέστρεψε στην Τροία (ραψ. γ') για να φέρει ενισχύσεις στον Αγαμέμνονα;​
2. ΛΩΤΟΦΑΓΟΙ, κάπου στη βόρεια Αφρική.
3. ΚΥΚΛΩΨ, ως μια εκτενής αλληγορία για την τύφλωση του ίδιου του Ομήρου.
4. ΑΙΟΛΟΣ, η βραχονησίδα Filfla ανοιχτά της Μάλτας στον νότο.
5. ΛΑΙΣΤΡΥΓΟΝΕΣ, ως αλληγορία ινδαλομένη στα απότομα βράχια της σημερινής Ιθάκης.
6. ΚΙΡΚΗ της Αίας, στην Cirkewwa της Μάλτας.
7. ΚΑΤΩ ΚΟΣΜΟΣ, με απόπειρα αποκρυπτογράφησης του χρησμού του μάντη Τειρεσία στο Hypogeon των προαστίων της Βαλέτα στη Μάλτα.
8. ΣΕΙΡΗΝΕΣ, ως αλληγορία κατά τις περιγραφές της Κίρκης από τη Μάλτα, για τη γειτονική Μητριαρχική κοινωνία της Καλυψούς στο Gozo.
9. ΣΚΥΛΛΑ-ΧΑΡΥΒΔΗ, ως αλληγορία τοποθετημένη γεωγραφικά στο στενό της Μεσσήνας στη Σικελία.
10. ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ, αλληγορία τοποθετημένη, ας πούμε στο Comino, μεταξύ Gozo και Μάλτας, επηρεασμένη από τον απόηχο του ''στραπάτσου'' στην Αίγυπτο που έπαθαν οι ΛΑΟΙ της ΘΑΛΑΣΣΑΣ, τότε που έκλεψαν τις βοϊδάμαξες των Αιγυπτίων. Άλλωστε η μονοθεϊστική λατρεία του Ήλιου θεσμοθετήθηκε στην Αίγυπτο από τον Ακενατών, ενάμιση αιώνα πριν από τον Τρωικό πόλεμο.​
11. ΚΑΛΥΨΩ, στο Gozo δίπλα από τη Μάλτα.

Ευχαρίστησα όλους που ήταν κοντά μας, ακόμα και όσους δεν ήταν και αναγνώρισα την μεγάλη μου τύχη, με μια γιαγιά από τη Σμύρνη του Ομήρου, να βρεθώ στα νησιά Κεφαλλονιά και Κέρκυρα, που υμνούνται από τον Ίωνα ποιητή, στο πιο γνωστό λογοτεχνικό έργο, στο έπος της Οδύσσειας και να αφιερώνω τη ζωή μου στην αποκρυπτογράφηση της Ομηρικής Γεωγραφίας

.

Ο Δημήτρης Γ. Μεταλληνός στη συνέχεια, μετέφερε στο κοινό την ατμόσφαιρα που ζούμε κάθε φορά που προχωράμε προς τα κάτω το κείμενο της Οδύσσειας στην Κέρκυρα με ξεναγό τη Ναυσικάα, περιέγραψε την προσπάθεια όλων μας εκεί για την ανάδειξη της Γεωγραφίας του έπους εκεί, το μέγεθος των πολιτιστικών δυνατοτήτων των νησιών του Ιονίου και μας συνεχάρη που προχωράμε την έρευνά μας συλλογικά και με όλους αυτούς τους συνεργάτες.



1685273292393.png

Ευχάριστη έκπληξη η παρουσία μιας παλιάς φίλης από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας. Ήταν η Μαρία Λαδά, που εκπροσώπησε τον σύλλογο ατόμων με αναπηρία "Ο Υπερίων" και απηύθυνε χαιρετισμό.

Ο Μπάμπης έκλεισε την εκδήλωση τονίζοντας ότι στα πέρατα της οικουμένης μπορεί κάποιος, ας πούμε στον Αμαζόνιο, να μην ξέρει ούτε ποια είναι η Ελλάδα, ούτε η Κεφαλλονιά, ούτε το Θιάκι, αλλά για Οδυσσέα έχει ακούσει τη φήμη ότι έφτασε μέχρι εκεί!!!



1685273191672.png



Από τον Νίκο Λιβαδά στον Νίκο Καμπάνη κι ακόμα πιο πριν. Δρ. Δημήτρης Μεταλληνός, Γεράσιμος Λιβαδάς - Ράζος, Θανάσης Μουσόπουλος.

1653081003614.png
1653081085234.png

Αριστερά: 20/08/1998: Εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Ν. Λιβαδά στα Καμιναράτα. Φωτό: Ηλίας Γαλιατσάτος.

Την ίδια εποχή που ο Πατέρας Γεώργιος Μεταλληνός ασχολήθηκε με την έρευνα του Βάρνεκε για το αν προσάραξε ο Απόστολος Παύλος στην Κεφαλλονιά, ο Νίκος Λιβαδάς ερευνούσε σχετικά με την Ομηρική Ιθάκη. Από παλαιότερα φίλοι και πολλές φορές βρέθηκαν μαζί να κάνουν επιτόπια έρευνα. Τελικά ο παπαΓιώργης προλόγισε το βιβλίο «Κεφαλληνία, η Αποκάλυψη της Ομηρικής Ιθάκης. Όμηρος και Οδυσσέας οι Κεφαλλήνες» του Νίκου Λιβαδά το 1998 και, αργότερα ήταν πάντα στο πλευρό μου, όταν συνέχισα εγώ εκείνη την έρευνα.


1653082019261.png

Είχα πολύ δουλειά με το τελευταίο βιβλίο που επεξεργαζόμουν, τη ραψωδία ν’ της Οδύσσειας, και θυμήθηκα ότι ο Νίκος είχε εξώφυλλο τον Αθέρα, δηλαδή την παραλία που ‘βγάζει’ η ραψωδία αυτή και οι Φαίακες τον Οδυσσέα στην πατρίδα.

Ειδοποίησα τους πιο παλιούς συνεργάτες να γράψουν κάτι, αλλά δεν είναι πια εδώ. Τα χρόνια μας τους στέρησαν κι έτσι βρήκα κάποιους από τους απογόνους. Μαζί στο χορό και ο φιλολογικός μου μέντορας κι έτσι ‘έχουμε νικητή’. Η θεωρία θριάμβευσε, γιατί το πέρασμα στην επόμενη γενιά είναι σημαντικός παράγοντας για την αθανασία. Κι αθανασία της θεωρίας σημαίνει να μπορεί να βλαστάνει και να βγάζει κλαδιά και παρακλάδια.

Περήφανος θα είναι κι ο Οδυσσέας μας, που πάντα στριφογυρίζει κοντά μας, μας παροτρύνει και μας στέλνει ευνοϊκές συμπτώσεις.

Ας αφήσουμε λοιπόν να ανοίξουν την ψυχή τους, τρεις πάροχοι ευγένειας, ενέργειας, γνώσεων και αγάπης για τον Όμηρο, το έργο του και τους συνεχιστές του.


Δρ ΔΗΜΗΤΡΗΣ Γ. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΣ

Ήμουν έφηβος, στα μέσα της δεκαετίας του ‘80, όταν παρακολουθούσα με απόλυτο θαυμασμό τον «Δάσκαλο» Νίκο Λιβαδά Τουμασάτο και τον προσωπικό μου Δάσκαλο (και) πατέρα Γεώργιο Μεταλληνό, να προσπαθούν να εντοπίσουν τα Ομηρικά αποτυπώματα του πολυμήχανου Οδυσσέα στην Κεφαλονιά και συγκεκριμένα στην Παλική. Εκείνες οι μακρές συζητήσεις ζωντάνευαν στα μάτια μου τα επικά λογοτεχνικά κείμενα προσδίδοντάς τους «ιστορική διάσταση» κι έχουν παραμείνει ανεξίτηλες στη μνήμη μου, αλλά κυρίως στην ψυχή μου. Αιωνία η μνήμη των δύο υπέροχων αυτών Δασκάλων...

Στην παρέα μας αυτή, όμως, γνώρισα και τον νεαρό τότε (και πάντα) Νίκο Καμπάνη, ο οποίος με θετική σκέψη και προοπτική, αφουγκραζόταν και ενστερνιζόταν τους προβληματισμούς και τις θεωρίες των δύο επιφανών συνομιλητών. Μάλιστα, συνδέθηκε και ακολούθησε πιστά τον «κυρ Νίκο» (Λιβαδά Τουμασάτο), τον μαΐστορα και μέντορά του. Στη μνήμη ιδιαίτερα του τελευταίου, που άνοιξε νέους δρόμους στο Ομηρικό ζήτημα, συνεχίζει αόκνως ο Νίκος Καμπάνης το υπέροχο ταξείδι της «νέας Οδύσσειας». Ασφαλώς και γνωρίζω, ως ταπεινός ερευνητής της ιστορίας και ιδιαίτερα της επτανησιακής, ότι τα Ομηρικά έπη αποτελούν πρωτίστως ποιήματα κι όχι ιστορικά κείμενα. Ως έπη, όμως, δηλαδή δημιουργήματα ενός συγκεκριμένου δημιουργού (Όμηρος), μεταφέρουν την «ιστορία» ή τις «ιστορίες» τους και συγγράφονται εν ιστορικώ χρόνω... Η «ιστορική» αυτή πτυχή της Οδύσσειας, είναι άλλωστε το σημείο συνάντησής μας μ’ όλους τους προαναφερθέντες Ομηριστές και ιδιαίτερα με τον συνεχιστή της εν λόγω Ομηρικής παράδοσης και αγαπητό φίλο Νίκο Καμπάνη. Καλό ταξείδι, λοιπόν, στον υπέροχο κόσμο του κοινού μας παππού. Του μεγάλου Ομήρου...

Δρ. Δημήτριος Γ. Μεταλληνός​
1653082534460.png
1653082590704.png

Με τον Δημήτρη Μεταλληνό στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Κέρκυρας και στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας



1653082985830.png

Ο ερευνητής Νικ. Γ. Λιβαδάς, βρίσκεται στη θέση του Ρείθρου, στο Σαμόλι του Λιβαδιού χερσονήσου ΠΑΛΛΗΣ Κεφαλληνίας
συλλογιέται τα λόγια του ποιητή και ζωντανεύει στη σκέψη του τα πρόσωπα της Οδύσσειας μέσα στο θεϊκό τοπίο της γλυκιάς πατρίδας της Ιθάκης.



ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΛΙΒΑΔΑΣ - ΡΑΖΟΣ

... Έπους συνέχεια, ραψωδία ν΄:

α) ν΄, όπως Νίκος Λιβαδάς, ο ερευνητής-εξερευνητής, ο νέος Στράβων, σοβαρός μελετητής, άνοιξε διάπλατους ορίζοντες στο Ομηρικό ζήτημα με νέα στοιχεία, ακολούθησε δική του πορεία, στάθηκε μόνο στους στίχους του Ομήρου κατηύθυνε την σκέψη του ίσα ευθέως και δεν παραπλανήθηκε από καμμία σειρήνα, παραμένει ο πρωτοπόρος αναμφισβήτητα, έκλεισε στόματα, ‘’χαρτί μιλήσει, χωριάτης πάψει’’ όπως λέει κι ο σοφός λαός μας, κορυφαίος στο ομηρικό ζήτημα, ΟΜΗΡΑΡΧΗΣ.

...Ραψωδία ν΄:

β) ν΄, όπως Νίκος Καμπάνης, ο ερευνητής-θαλασσοπόρος, ο νέος Νέαρχος έχασε τον προπορευόμενό του, τον Νίκο Λιβαδά νωρίς, επίμονος μελετητής συνέχισε στην ίδια πορεία, άνοιξε πανιά και ακολούθησε το όραμά του, επεκτάθηκε και απλώθηκε σε όλη την επικράτεια του βασιλείου του Οδυσσέα, γνωρίζει που ήταν το παλάτι του Οδυσσέα, συμφωνεί με το όραμα του Νίκου Λιβαδά, αλλά απλώθηκε ως θαλασσοπόρος-ερευνητής για να προλάβει, τον σπρώχνει μανιασμένα, υποσυνείδητα ο γρήγορος χαμός του Λιβαδά, βιάζεται να οριοθετήσει την επικράτεια του βασιλείου του Οδυσσέα, να τελειώνει να ξαποστάσει ήσυχος στην Ιθάκη, τουλάχιστον αυτός να ξαποστάσει.

...Καλή συνέχεια στο έργο σου Νίκο, είμαι στην ΙΘΑΚΗ και σε περιμένω στο ΝΙΡΒΑΝΑ μου!

Γεράσιμος Λιβαδάς.- Ράζος, ανηψιός του Ν. Λιβαδά. Συγγραφέας - Ερευνητής - Ομηριστής.​
1653083307692.jpeg



ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ: ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΣΙΩΠΗ

Η ραψωδία ν΄ στον πρώτο της στίχο περιέχει τη λέξη σιωπῇ (ως δοτικοφανές επίρρημα παρουσιάζεται πάντοτε στον Όμηρο).


ν΄ 1 «... Ὧς ἔφαθ’, οἱ δ’ ἄρα πάντες ἀκὴν ἐγένοντο σιωπῇ, ...»

Σε αρκετούς στίχους και της Ιλιάδας και της Οδύσσειας συναντούμε το ρήμα σιωπῶ και περισσότερο το ουσιαστικό.

Αναφέρω σχετικούς στίχους στην Οδύσσεια: α΄ 325, α΄ 339, κ΄ 140, και στην Ιλιάδα: Β΄ 280, Γ΄ 95, Δ΄ 412, Ζ΄ 4004, Π΄ 393, 0΄ 463 Ψ΄ 568, Σ΄ 556.

Σε κάποιες περιπτώσεις δίνεται διαταγή να ακούνε τον ομιλητή σιωπηλά. Άλλοτε γίνεται μια πράξη σιωπηλά. Προσταγές και διαταγές υπάρχουν κυρίως στην Ιλιάδα, λόγω του «στρατιωτικού» και «πολεμικού» κλίματος σε πολλά σημεία του έπους. Και εκεί όμως ο Έκτωρ βλέποντας το γιο του χαμογέλασε σιωπῇ, ως έκφραση συναισθημάτων.

Στην Οδύσσεια, έργο ειρηνικής δημιουργίας, το ουσιαστικό συνδέεται στην α΄ ραψωδία με την τέχνη του Φήμιου που τραγουδούσε και οι ακροατές / μνηστήρες άκουγαν σιωπηλά.

Στη ραψωδία ν΄ διαβλέπω μια «επέκταση» των στοιχείων που διακρίνουμε στην α΄ ραψωδία. Η σιωπή συνδέεται με την τέχνη. Ακούς μια αφήγηση ή ένα τραγούδι και μένεις «άλαλος» από θαυμασμό.

Η Τέχνη αξιοποιεί την εναλλαγή «λόγου» και «σιωπής». Ο Όμηρος με τους στίχους αυτούς περιγράφει με τον προδρομικό λόγο του τον ουσιαστικό ρόλο της Τέχνης. Η σιωπή είναι το αποτέλεσμα της αφήγησης, όχι κατόπιν διαταγής ή σύμβασης (σιωπούμε όταν μιλά ο άλλος). Σιωπή ως επενέργεια της Τέχνης.

ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ
Φιλόλογος - Συγγραφέας - Ποιητής
ΞΑΝΘΗ, ΜΑΪΟΣ 2022​
1653084891147.png



Θανάσης Μουσόπουλος: Οφειλή στον Νίκο Φραγκίσκου Καμπάνη, έναν ανήσυχο πολύπλευρο δημιουργό.

Τον Νίκο Φραγκίσκου Καμπάνη τον γνωρίσαμε πριν από τέσσερες δεκαετίες. Καθ’ όλη αυτή την περίοδο πολλά είναι αυτά που τον απασχόλησαν δημιουργικά. Διπλός είναι ο σκοπός τούτου του κειμένου μου: πρώτο να παρουσιάσω συνοπτικά τους βασικούς τομείς του έργου του και δεύτερο να τον ευχαριστήσω για τη συνεργασία μας τα τελευταία χρόνια.

Τότε που τον γνωρίσαμε ήταν απόφοιτος της Γεωλογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.


1653085228533.png
Μαρία Μουσοπούλου, Νίκος Καμπάνης, Θανάσης Μουσόπουλος, το 1986 στην Ξάνθη.

...Κατά τη διάρκεια των σπουδών του δημοσίευσε τα εξής, στα πλαίσια της Έδρας Γεν. Γεωλογίας - Παλαιοντολογίας:

-ΜΙΚΡΗ ΓΕΩΛΟΓΙΚΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ μαζί με το Πανεπιστήμιο Οχρίτσκι της Σόφιας, Θεσσαλονίκη 1981.

-ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ - ΦΡΑΓΜΑΤΑ (Τομέας ΥΔΡΟΓΕΩΛΟΓΙΑΣ), Θεσσαλονίκη 1982.[/P

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕ το 1983 το Παλαιοντολογικό Κοίτασμα: ΠΕΝΤΑΛΟΦΟΣ Ι (Μελέτη, Αξιοποίηση, Χρονολόγηση: Α.Π.Θ.).

Την επόμενη δεκαετία η μεγάλη του αγάπη ήταν το σκάκι. Στο σκάκι, με παιδιά και νέους, έδωσε μια ολόκληρη ζωή. Ως προπονητής και οργανωτής σχετικών εκδηλώσεων. Πολλά βιβλία του έχουν εκδοθεί και κατέκλυσαν όλη την Ελλάδα, για την εκμάθηση του σκακιού. Η προσφορά του έχει αναγνωριστεί. Δύο δείγματα:

«1ο Παιδικό Σκακιστικό Τουρνουά Rapid Βύρωνα. Απονομή Αναμνηστικής Πλακέτας στον Νικόλαο Καμπάνη για την Συνολική του προσφορά στο Σκάκι και την Κοινωνία. Την Απονομή έκαναν οι σημερινοί πρωταγωνιστές που δεν ήταν άλλοι από τους Σκακιστές».

«Ο Πανιώνιος Γ.Σ.Σμύρνης απονέμει στον Νικόλαο Καμπάνη τιμητική πλακέτα για τα 40 χρόνια ανελλιπούς προσφοράς στο Ελληνικό Σκάκι Ιανουάριος 2016».

Ο Ν. Φρ. Καμπάνης είναι Ομηριστής, συνεργάτης από το 1998 και συνεχιστής του έργου του Νίκου Λιβαδά Τουμασάτου. Το 2002-2003, μετά τον θάνατο του Νίκου Λιβαδά, άρχισε να εκπονεί μελέτες που αναφέρονται στην Ομηρική Γεωγραφία. Δημοσίευσε την «ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ» όπου με στοιχεία ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗΣ ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ (Ζάκυνθος), αναπαριστά μια χαμένη χερσόνησο στο νότιο άκρο της Παλλικής, τις ΑΛΑΛΚΟΜΕΝΕΣ!... Έχει από τότε μεταφράσει ραψωδίες της Οδύσσειας του Ομήρου στη Νεοελληνική.

Συνολικά είναι συγγραφέας 53 βιβλίων, (22 σκακιστικά, ένα λογοτεχνικό, δυο θεατρικά, 8 Ομηρικής Γεωγραφίας, 20 αναλύσεις ραψωδιών της Οδύσσειας. Βιβλία του έχουν μεταφραστεί δυο στα αγγλικά, δύο στα γαλλικά και ένα στα ισπανικά.

Η αγάπη αυτή του Νίκου για τον Όμηρο είναι αξιοθαύμαστη. Στάθηκε η αφορμή για να ξαναπιάσω κείμενά μου για την παλιά μου αγάπη, τον Όμηρο. Επιπλέον, ευχαριστώ τον Νίκο Καμπάνη γιατί με συμπεριλαμβάνει στους συνεργάτες του στις εκδόσεις των ραψωδιών της Οδύσσειας, όπου έχω τη φιλολογική επιμέλεια.



1653086615233.png
1653086691326.png
1653086859156.png

Ιδιαίτερα τιμητικό για μένα ότι σε κάποιες ραψωδίες περιέχονται κείμενά μου. Αναφέρω στη Ραψωδία χ΄- ΜΝΗΣΤΗΡΟΦΟΝΙΑ - 2020 το κείμενό μου «Ομήρου Επίσκεψις». Ένα απόσπασμα:

«Πάντοτε είχα την πεποίθηση ότι ο Όμηρος ήταν υπαρκτός ποιητής, όπως αποδεικνύεται από τη δημιουργική βούλησή του. Η Μνηστηροφονία είναι τρανή απόδειξη. Είναι γνωστό ότι η Οδύσσεια αποτελείται από τρεις ενότητες. Οι δώδεκα ραψωδίες συγκροτούν τη Μνηστηροφονία, όσες Τηλεμάχεια και Φαικίδα μαζί. Από την αρχή ως το τέλος του έπους ο Όμηρος αναφέρεται στον Νόστο του Οδυσσέα, αλλά γιατί γίνεται ο Νόστος; Ο αγώνας του Οδυσσέα είναι για θρόνο – γυναίκα – βασίλειο – τάξη. Οι Θεοί στις συνελεύσεις τους – αγορά από το ρήμα αγείρω – αποφασίζουν: στην α΄ αγορά για επιστροφή Οδυσσέα, στη β΄ αγορά, επιπλέον, εκδίκηση μνηστήρων».

Η δεύτερη συμμετοχή μου είναι Ραψωδία λ΄ - ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ: Ο Κάτω Κόσμος – 2022, όπου δημοσιεύεται το κείμενό μου «Νέκυια, το ταξίδι μεταξύ ζωής και θανάτου…». Γράφω αρχίζοντας:

«Ο Όμηρος αποτελεί ένα κομβικό σημείο στην εξέλιξη του πολιτισμού, ένα μεταίχμιο. ‘Ενα ποτάμι, αλλά και μία γέφυρα. Κουβαλά πράγματα από το παρελθόν, γίνεται όμως και η βάση για να προχωρήσει ο κόσμος ο ελληνικός, ο ευρωπαϊκός, ο παγκόσμιος. Η σχέση θεών και ανθρώπων είναι το κυρίαρχο μοτίβο στον ρου της ιστορίας.

Η λ΄ ραψωδία της Οδύσσειας, η επονομαζομένη Νέκυια, εγκολπώνει το βασικό θέμα της σύνδεσης μεταξύ ζωής και θανάτου». Συνεχίζοντας την ανάλυσή μου σημειώνω:

«Ο Όμηρος απηχεί τις αντιλήψεις και τις απόψεις της εποχής του. Δεν τον θεωρώ μόνο πρώτο λογοτέχνη αλλά και πρώτο φιλόσοφο. Η ραψωδία λ΄ αποτελεί ένα προδρομικό κεφάλαιο βιοσοφίας» και καταλήγω: «Ο Όμηρος στάθηκε «αιώνιος δάσκαλος». Ενώ δεν υπήρχε διάκριση στα διάφορα είδη λόγου, διάκριση ανάμεσα στη λογοτεχνία και στη φιλοσοφία, ο Όμηρος είχε ενιαία αντίληψη του λόγου. Δεν είναι τυχαίο ότι στην κλασική εποχή όλα ξεκινούν από τον ομηρικό κόσμο».

Αυτό το διάστημα ο Ν. Φρ. Καμπάνης ετοιμάζει τη ραψωδία ν΄ της Οδύσσειας, όπου έχω τη χαρά και τιμή να δημοσιεύω ένα μικρό κείμενό μου με τίτλο «Λόγος και Σιωπή», όπου καταλήγω με το συμπέρασμα:

«Η Τέχνη αξιοποιεί την εναλλαγή «λόγου» και «σιωπής». Ο Όμηρος με τους στίχους αυτούς περιγράφει με τον προδρομικό λόγο του τον ουσιαστικό ρόλο της Τέχνης. Η σιωπή είναι το αποτέλεσμα της αφήγησης, όχι κατόπιν διαταγής ή σύμβασης (σιωπούμε όταν μιλά ο άλλος). Σιωπή ως επενέργεια της Τέχνης».


Για όλα τούτα νιώθω χαρά για τα έργα του Νίκου Φραγκίσκου Καμπάνη και ευγνωμοσύνη για τη συνεργασία μας, καθώς και για τη δυνατότητα που μου δίνει να προβάλλω τις απόψεις μου και την αγάπη μου για τον Όμηρο.

ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΞΑΝΘΗ, ΜΑΪΟΣ 2022​

 
Τελευταία επεξεργασία:
Νικόλαος Καμπάνης - Mentor

Νικόλαος Καμπάνης - Mentor

Μπλουζα Κάτω μέρος