ΙΣΤΟΡΙΚΟ
1 – 20 Και πάλι σε επόμενη ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΘΕΩΝ το λόγο παίρνει η Αθηνά να πλέξει το εγκώμιο του Οδυσσέα , πλην όμως να τονίσει ότι είναι αδικημένος κατάφορα απομονωμένος, η νύμφη Καλυψώ να τον κρατά, την ώρα που και το παιδί του κινδυνεύει, και πού ΄ναι οι θεοί για να σταθούν σιμά;
21- 42 Ο Ζευς υπενθυμίζει ότι ήδη έχουν μπει οι βάσεις για τη λύση, ‘’ … - Αν και για τον Τηλέμαχο η ίδια θέλησες να κάνει το ταξίδι, για να ωριμάσει και ν’ ανδρωθεί. Και να, στέλνω αμέσως τον Ερμή στην Καλυψώ, με εντολή και σχέδιο να φτιάξει ο Οδυσσέας μια σχεδία, στους Φαίακες να φτάσει, να τον γεμίσουν δώρα και σπίτι να τον πάνε’’.
43- 84 Προετοιμάστηκε ο Ερμής για το μακρύ ταξίδι και:
21- 42 Ο Ζευς υπενθυμίζει ότι ήδη έχουν μπει οι βάσεις για τη λύση, ‘’ … - Αν και για τον Τηλέμαχο η ίδια θέλησες να κάνει το ταξίδι, για να ωριμάσει και ν’ ανδρωθεί. Και να, στέλνω αμέσως τον Ερμή στην Καλυψώ, με εντολή και σχέδιο να φτιάξει ο Οδυσσέας μια σχεδία, στους Φαίακες να φτάσει, να τον γεμίσουν δώρα και σπίτι να τον πάνε’’.
43- 84 Προετοιμάστηκε ο Ερμής για το μακρύ ταξίδι και:
... Πέρασε αυτός από ψηλά την Πιερία και στη θάλασσα βουτά·
πάνω στο κύμα σαν το ΓΛΑΡΟ αιωρείται,
που και σε θάλασσας βαθειάς κόλπους φουρτουνιασμένους
μουλιάζει τα πυκνά φτερά ψαρεύοντας ιχθύες·
μ’ εκείνον έμοιαζε ο Ερμής τα κύματα περνώντας.
Όταν στη νήσο έφτασε που ήταν μακρινή,
απ’ τη μαβιά τη θάλασσα βγήκε έξω στη στεριά, ...
Οδύσσεια ε' 50-56
πάνω στο κύμα σαν το ΓΛΑΡΟ αιωρείται,
που και σε θάλασσας βαθειάς κόλπους φουρτουνιασμένους
μουλιάζει τα πυκνά φτερά ψαρεύοντας ιχθύες·
μ’ εκείνον έμοιαζε ο Ερμής τα κύματα περνώντας.
Όταν στη νήσο έφτασε που ήταν μακρινή,
απ’ τη μαβιά τη θάλασσα βγήκε έξω στη στεριά, ...
Οδύσσεια ε' 50-56
... Και συναντά την Καλυψώ, αφού θαύμασε ‘κει παραδεισένιες ομορφιές ολόγυρά του, την ώρα που μακριά στα βράχια μούσκευε τα ενδύματα τ’ αθάνατα ο Οδυσσεύς με δάκρυα, να θέλει μακριά να νιώσει ότι βλέπει την πατρίδα.
85-115 Η Καλυψώ δεξιώνεται τον Ερμή, ρωτάει γιατί ήρθε; Κι εκείνος λέει ήρθε η ώρα αυτός που τόσα τράβηξε και στους πολέμους κι ως εδώ να πάει στην πατρίδα. Το θέλει ο Ζευς.
116-148 Η Καλυψώ αντιδρά, λέει ζηλιάρηδες τους θεούς που τις θεές δεν τις αφήνουν να ‘’προκόψουν’’ στο πλάι των καλύτερων απ’ τους θνητούς. ‘’ … - Κι έτσι με τον Ωρίωνα η Άρτεμις, και το και το τον Ιασίωνα η Δήμητρα… Παρ’ όλο που τον έσωσα κι ανάστησα από το κύμα κι αθάνατο να θέλω να τον κάνω… Ας πάει στα τσακίδια, αφού ‘ναι θέλημα Διός’’.
‘’ – Κοίτα το καλό που σου θέλω μη μετανιώσεις’’, είπε φεύγοντας ο Ερμής.
149-170 Βρήκε η Καλυψώ τον Οδυσσέα, το βλέμμα μες στο πέλαγος να χάνεται, ενώ τα δάκρυα κυλούν.
‘’ – Κακόμοιρε μη άλλο μου οδύρεσαι, κοίτα αποφάσισα να σε αφήσω’’
Του ‘πε να φτιάξει μια σχεδία, η ίδια θα του δώσει εργαλεία, ενδύματα και φαγητά για το ταξίδι, και εύχεται με των θεών την ευλογία να ξεπεράσει κάθε δυσκολία.
171-179 Δύσπιστος σήμερα κι ο Οδυσσέας, της ζητά να ορκιστεί ότι δεν του ζητά ‘’να πάει να πνιγεί’’.
180-213 Ορκίζεται η Καλυψώ στα ύδατα Στυγός, στην ειλικρίνειά της και στην καλή της την καρδιά. Πάνε στην όμορφη σπηλιά σερβίρεται το τελευταίο γεύμα, το τελευταίο δίλημμα αν θα ‘θελε πραγματικά να φύγει, η μένοντας εδώ αθάνατος να γίνει. Να φτάσει μέσα από συμφορές στην Πηνελόπη ή να καθίσει εδώ στην Καλυψώ. Που είναι και καλύτερη, και…
214-227 …Το αναγνωρίζει μεν ο Οδυσσεύς, αλλά θα φύγει. Γιατί γι’ αυτό το ΝΟΣΤΟ έφτιαξε την Οδύσσεια ο Όμηρος.
Η σκηνή ολοκληρώνεται στο κρεβάτι της Καλυψούς και σβήνουνε το φως αγκαλιασμένοι.
228-261 Το επόμενο πρωί η Καλυψώ του παραδίδει εργαλεία και στο δασάκι δίπλα στο ποτάμι διαλέγει τα κατάλληλα τα ξύλα κι ο Όμηρος διδάσκει εμάς και τις επόμενες γενιές, μέσω του Οδυσσέα την τέχνη της Ναυπηγικής.
262-281 Όλα αυτά κρατήσανε τέσσερις μέρες, την πέμπτη δίνει τις προμήθειες η Καλυψώ και ούριο νοτιοδυτικό και όπως έφευγε πήρε πορεία με πολικό αστέρα από τ’ αριστερά. Εδώ ο Όμηρος διδάσκει και αστρονομία
85-115 Η Καλυψώ δεξιώνεται τον Ερμή, ρωτάει γιατί ήρθε; Κι εκείνος λέει ήρθε η ώρα αυτός που τόσα τράβηξε και στους πολέμους κι ως εδώ να πάει στην πατρίδα. Το θέλει ο Ζευς.
116-148 Η Καλυψώ αντιδρά, λέει ζηλιάρηδες τους θεούς που τις θεές δεν τις αφήνουν να ‘’προκόψουν’’ στο πλάι των καλύτερων απ’ τους θνητούς. ‘’ … - Κι έτσι με τον Ωρίωνα η Άρτεμις, και το και το τον Ιασίωνα η Δήμητρα… Παρ’ όλο που τον έσωσα κι ανάστησα από το κύμα κι αθάνατο να θέλω να τον κάνω… Ας πάει στα τσακίδια, αφού ‘ναι θέλημα Διός’’.
‘’ – Κοίτα το καλό που σου θέλω μη μετανιώσεις’’, είπε φεύγοντας ο Ερμής.
149-170 Βρήκε η Καλυψώ τον Οδυσσέα, το βλέμμα μες στο πέλαγος να χάνεται, ενώ τα δάκρυα κυλούν.
‘’ – Κακόμοιρε μη άλλο μου οδύρεσαι, κοίτα αποφάσισα να σε αφήσω’’
Του ‘πε να φτιάξει μια σχεδία, η ίδια θα του δώσει εργαλεία, ενδύματα και φαγητά για το ταξίδι, και εύχεται με των θεών την ευλογία να ξεπεράσει κάθε δυσκολία.
171-179 Δύσπιστος σήμερα κι ο Οδυσσέας, της ζητά να ορκιστεί ότι δεν του ζητά ‘’να πάει να πνιγεί’’.
180-213 Ορκίζεται η Καλυψώ στα ύδατα Στυγός, στην ειλικρίνειά της και στην καλή της την καρδιά. Πάνε στην όμορφη σπηλιά σερβίρεται το τελευταίο γεύμα, το τελευταίο δίλημμα αν θα ‘θελε πραγματικά να φύγει, η μένοντας εδώ αθάνατος να γίνει. Να φτάσει μέσα από συμφορές στην Πηνελόπη ή να καθίσει εδώ στην Καλυψώ. Που είναι και καλύτερη, και…
214-227 …Το αναγνωρίζει μεν ο Οδυσσεύς, αλλά θα φύγει. Γιατί γι’ αυτό το ΝΟΣΤΟ έφτιαξε την Οδύσσεια ο Όμηρος.
Η σκηνή ολοκληρώνεται στο κρεβάτι της Καλυψούς και σβήνουνε το φως αγκαλιασμένοι.
228-261 Το επόμενο πρωί η Καλυψώ του παραδίδει εργαλεία και στο δασάκι δίπλα στο ποτάμι διαλέγει τα κατάλληλα τα ξύλα κι ο Όμηρος διδάσκει εμάς και τις επόμενες γενιές, μέσω του Οδυσσέα την τέχνη της Ναυπηγικής.
262-281 Όλα αυτά κρατήσανε τέσσερις μέρες, την πέμπτη δίνει τις προμήθειες η Καλυψώ και ούριο νοτιοδυτικό και όπως έφευγε πήρε πορεία με πολικό αστέρα από τ’ αριστερά. Εδώ ο Όμηρος διδάσκει και αστρονομία
‘’… Ἑπτὰ δὲ καὶ δέκα μὲν πλέεν ἤματα ποντοπορεύων,
ὀκτωκαιδεκάτῃ δ’ ἐφάνη... Ὄρεα σκιόεντα
γαίης Φαιήκων, ὅθι τ’ ἄγχιστον πέλεν αὐτῷ· …’’
Οδύσσεια ε’ 278-280
ὀκτωκαιδεκάτῃ δ’ ἐφάνη... Ὄρεα σκιόεντα
γαίης Φαιήκων, ὅθι τ’ ἄγχιστον πέλεν αὐτῷ· …’’
Οδύσσεια ε’ 278-280
282-332 Όμως ο Ποσειδών, καθώς είχαν τελειώσει οι γιορτές των Αιθιόπων, τον πήρε μυρουδιά και μαζεύει θύελλες, βροντές κι ανέμους, ρίχνει και έναν υδροστρόβιλο και μπάταρε η σχεδία. Και πιάνεται απάνω όπως τον ρούφαγε η θάλασσα. Εδώ ο Όμηρος διδάσκει τα πάντα όλα όσα γνώριζε από ναυάγια καλά! Και παρακαλώ πολύ, ετούτες τις σκηνές να τις διαβάσετε από το πρωτότυπο και όχι μόνο μέσα από ‘’ περιλήψεις ουτιδανές’’
333-353 Η Λευκοθέα ως πτηνό αιθυίη έρχεται ναυαγοσώστης και του δίνει το μαντήλι να το απλώσει κάτω από το στέρνο, όχι να γίνει υπεράνθρωπος για να πετά, ούτε να πιάνει άλλο τη σχεδία να κρατά. Να κολυμπά και να βγει στη στεριά. ‘’ – Κι όταν θα βγεις ρίξ’ το ξανά πίσω στο κύμα
354-376 Δύσπιστος ο Οδυσσεύς την ύστατη αυτή στιγμή, κρατά ακόμα τη σχεδία. Μεγάλο κύμα ο Ποσειδών σμπαράλια η σχεδία. Πετά τα ρούχα, αφήνει τη σχεδία και πάνω στο μαντήλι κολυμπά της Λευκοθέας.
377-381 Χορτάτος πια ο Ποσειδώνας στο τσίρκο αυτό που έστησε για να γελά, γυρίζει από την άλλη τη μεριά και πάει προς τα παλάτια στας Αιγάς.
381-399 Μ’ αυτά και μ’ αυτά κόντεψε να προσπεράσει την Κέρκυρα προς τα πάνω και τότε επεμβαίνει η Αθηνά. Στέλνει βοριά να τον μαζέψει και να τον κεντράρει σαν μπαλάκι για τους Έρμονες. Κι αφού πάλεψε άλλα δυο μερόνυχτα ώσπου να σηκωθεί πάνω σε μέγα κύμα για να καταλάβει ότι βρίσκεται τόσο κοντά με τη στεριά, όσο άμα φωνάξεις σε ακούνε
400-441 Ακόμα μια αναποδιά, τον έριξε το κύμα του βοριά πάνω στα βράχια σαν πριόνια αριστερά, ούτε τα πόδια να πατήσει. Έκανε πίσω, αφού ξέσκισε τις σάρκες και κολύμπαγε προς το ποτάμι.
442-463 Παρακάλεσε τον άρχοντα του ποταμού, θεό το κύμα να μεριάσει και βγήκε ξέψυχος το χώμα να φιλά και το μαντήλι στην Ινώ έριξε πίσω.
464-493 ‘’ – Πως θα περάσω δύσκολη νυχτιά;’’ Και ανεβαίνει λίγο στο ποτάμι.
333-353 Η Λευκοθέα ως πτηνό αιθυίη έρχεται ναυαγοσώστης και του δίνει το μαντήλι να το απλώσει κάτω από το στέρνο, όχι να γίνει υπεράνθρωπος για να πετά, ούτε να πιάνει άλλο τη σχεδία να κρατά. Να κολυμπά και να βγει στη στεριά. ‘’ – Κι όταν θα βγεις ρίξ’ το ξανά πίσω στο κύμα
354-376 Δύσπιστος ο Οδυσσεύς την ύστατη αυτή στιγμή, κρατά ακόμα τη σχεδία. Μεγάλο κύμα ο Ποσειδών σμπαράλια η σχεδία. Πετά τα ρούχα, αφήνει τη σχεδία και πάνω στο μαντήλι κολυμπά της Λευκοθέας.
377-381 Χορτάτος πια ο Ποσειδώνας στο τσίρκο αυτό που έστησε για να γελά, γυρίζει από την άλλη τη μεριά και πάει προς τα παλάτια στας Αιγάς.
381-399 Μ’ αυτά και μ’ αυτά κόντεψε να προσπεράσει την Κέρκυρα προς τα πάνω και τότε επεμβαίνει η Αθηνά. Στέλνει βοριά να τον μαζέψει και να τον κεντράρει σαν μπαλάκι για τους Έρμονες. Κι αφού πάλεψε άλλα δυο μερόνυχτα ώσπου να σηκωθεί πάνω σε μέγα κύμα για να καταλάβει ότι βρίσκεται τόσο κοντά με τη στεριά, όσο άμα φωνάξεις σε ακούνε
400-441 Ακόμα μια αναποδιά, τον έριξε το κύμα του βοριά πάνω στα βράχια σαν πριόνια αριστερά, ούτε τα πόδια να πατήσει. Έκανε πίσω, αφού ξέσκισε τις σάρκες και κολύμπαγε προς το ποτάμι.
442-463 Παρακάλεσε τον άρχοντα του ποταμού, θεό το κύμα να μεριάσει και βγήκε ξέψυχος το χώμα να φιλά και το μαντήλι στην Ινώ έριξε πίσω.
464-493 ‘’ – Πως θα περάσω δύσκολη νυχτιά;’’ Και ανεβαίνει λίγο στο ποτάμι.
Και βρίσκει δυο δένδρα πλάτανο και αγριελιά πλεγμένα αγκαλιά,
σκύβει στη ρίζα τους φτιάχνει κρεβάτι με τα φύλλα,
ρίχνει στα βλέφαρά του ύπνο η Αθηνά
(και τον αφήνει να κοιμάται για να τον βρει η Ναυσικάα).
Πως λειτουργεί μια Αιθυίη, σαν ομπρέλα. Γι' αυτό δεν βυθίζεται (από δημοσίευμα που βρήκε ο Antonis Kabosos).
ΕΙΚΟΝΕΣ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ:σκύβει στη ρίζα τους φτιάχνει κρεβάτι με τα φύλλα,
ρίχνει στα βλέφαρά του ύπνο η Αθηνά
(και τον αφήνει να κοιμάται για να τον βρει η Ναυσικάα).
Πως λειτουργεί μια Αιθυίη, σαν ομπρέλα. Γι' αυτό δεν βυθίζεται (από δημοσίευμα που βρήκε ο Antonis Kabosos).
- ΚΕΡΚΥΡΑ, Η Αποκάλυψη της ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΣΧΕΡΙΑΣ.
- Έρμονες, Η παραλία άφιξης του Οδυσσέα στη χώρα του Αλκίνοου και της Αρήτης.
ΕΙΚΟΝΑ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟΥ:
- ΓΚΟΖΟ, Η Αποκάλυψη της ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΩΓΥΓΙΑΣ.
- Ramla Bay , Η παραλία αναχώρησης του Οδυσσέα από το νησί της Καλυψούς.
- Ggantija, Το παλάτι της Καλυψούς και μεγαλύτερο μεγαλιθικό μνημείο του νησιωτικού κράτους της Μάλτας.
- Η σπηλιά του Οδυσσέα και της Καλυψούς.
- Δορυφορική φωτογραφία. Η πορεία πλεύσης της σχεδίας του Οδυσσέα.
Ραψωδία ε΄: Αρχαίο κείμενο - Νεοελληνική απόδοση. https://homericithaca.com/threads/116/.
Τελευταία επεξεργασία: