ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Η ραψωδία σ΄ στους πρώτους 100 στίχους παρουσιάζει τον καυγά ανάμεσα στο ζητιάνο Ίρο και στον ψευτοζητιάνο Οδυσσέα. Η επικράτηση του Οδυσσέα φέρνει την καταξίωση στους κακότροπους μνηστήρες και έτσι αποκτά το ελεύθερο να κυκλοφορεί στο παλάτι (στίχοι έως 157).
Καθοριστικό ρόλο σ’ αυτό παίζει η Αθηνά -χωρίς επίθετο- αφού τον σκληραγωγεί για την αναμέτρηση, ενώ ως Γλαυκώπις, αυτή τη φορά προετοιμάζει την Πηνελόπη ώστε να γίνει προκλητικά όμορφη (στίχοι έως 205).
Έτσι κατεβαίνοντας εκείνη ανάμεσα στους μνηστήρες, επαναπροσδιορίζει τη θέση του Τηλέμαχου (στίχοι έως 244).
Η Πηνελόπη επαναπροσδιορίζει και τη δική της θέση σε σχέση με τη μη επιστροφή του Οδυσσέα, και το δικό της γάμο με κάποιο μνηστήρα. Έτσι οι τελευταίοι αναγκάζονται να προσκομίσουν πλούσια δώρα (στίχοι έως 301).
Η καταξίωση του ‘‘ξένου’’ -ψευτοζητιάνου- Οδυσσέα στη ραψωδία σ΄, έρχεται μαζεμένη με τις ευλογίες του Τηλέμαχου (ενσυνείδητα λόγω της αναγνώρισης στη ραψωδία π΄ ), της Πηνελόπης (λόγω κανόνων φιλοξενίας) ακόμα και των μνηστήρων (λόγω της νίκης επί του Ίρου). Έτσι ακόμα και οι υπηρέτριες υποχρεώνονται να τον ‘‘ανεχτούν’’ ανάμεσά τους το βράδυ που θα ακολουθήσει (στίχοι έως 345).
Έκπληξη προκαλεί ότι ακολουθεί μία πρόταση συνεργασίας από τον Ευρύμαχο (στίχοι έως 364)... Λαμβάνοντας απάντηση από τον Οδυσσέα με θάρρος, κατά την οποία ξεγυμνώνεται αυτός ο ‘‘καλυτερότερος’’ μνηστήρας : 1ον ότι ο ίδιος ο ‘‘γεροζητιάνος’’ είναι πιο εργατικός από αυτό το ‘‘βουτυρόπαιδο’’, και 2ον ότι αν ‘‘έρθει ο Οδυσσέας’’, δε θα βρίσκει ούτε χαραμάδα να ξεφύγει (στίχοι έως 386).
...Οπότε ο Ευρύμαχος εκρύγνηται και εκσφενδονίζει το σκαμνί (στίχοι έως 398).
Τελικά με παρέμβαση του Τηλέμαχου και ψυχραιμότερων μνηστήρων (Αμφίνομος από το Δουλίχι - Αργοστόλι), τα πράγματα έρχονται στα ίσα τους και αφού κάνουν σπονδές και πιούν πηγαίνουν σπίτι τους για ύπνο, αφήνοντας ανενόχλητο τον Οδυσσέα τη νύχτα στο παλάτι ! (Σύνολο στίχων 428).
ΕΙΚΟΝΕΣ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ
- ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΙΟΝΙΟΥ ΠΕΛΑΓΟΥΣ με τα νησιά, ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ και ΙΘΑΚΗ, και με επισήμανση των τόπων που συναντάμε στη ραψωδία σ΄:
ΚΑΜΙΝΑΡΑΤΑ (γρηὶ Καμινοῖ ),
ΛΙΒΑΔΙ - ΚΡΙΚΕΛΛΟΣ (Άστυ Ομηρικής Ιθάκης),
Πρώην Κοινότητα ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ-ΑΡΧΑΙΑ ΠΑΛΗ ( Ίροις και Πένησι - Ν.Λιβαδάς)
ΚΡΑΝΗ (Βασιλιάς Έχετος),
ΠΙΣΑΕΤΟΣ ΙΘΑΚΗΣ (ἄνακτος ἴσθμιον).
(Πηγή: Υδρογραφική Υπηρεσία Π. Ν.).
- Το Καραβάκι είναι το Σύμβολο της θεωρίας του Ν. ΛΙΒΑΔΑ-ΤΟΥΜΑΣΑΤΟΥ.
(Βλέπε Βιβλίο ODYSSEUS’ ITHACA, THE RIDDLE SOLVED).
ΕΙΚΟΝΕΣ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟΥ
- ΚΑΜΙΝΑΡΑΤΑ (γρηὶ Καμινοῖ Οδ. σ΄ 27)
(Εικόνες μας παραχώρησε ευγενικά ο Ηλίας Γαλιατσάτος του Συλλόγου Καμιναράτων https://www.facebook.com/sillogos.kaminarata).
- ΚΡΑΝΗ (εἰς Ἔχετον βασιλῆα, βροτῶν δηλήμονα πάντων Οδ. σ΄ 85, 116) (Διακρίνεται ο ερευνητής Νίκος Λιβαδάς-Τουμασάτος).
- Δορυφορικές Φωτογραφίες Κράνης και Καμιναράτων . (Πηγή: www.ploigos.gr)
Όλες οι Γεωγραφικές Ομηρικές Έρευνες δανείζονται τους στίχους εκείνους που χρειάζονται για την εκάστοτε απόδειξη επιλεκτικά. Μπορούν να παραλείπουν ό,τι δεν βοηθά και έτσι η εργασία λαμβάνει υποκειμενικό χαρακτήρα.
Όμως με βάση τις τελευταίες έρευνες, η Ιθάκη φαίνεται να καταλήγει στην Παλική Κεφαλληνίας γιατί είναι στα δυτικά, είναι καλοδειλινάτη και έχει ευθύγραμμες ακτογραμμές (ΙΘΥΣ = ΕΥΘΥΣ, παράγωγο Ιθάκη).
...Σε μια έρευνα όπου τα βήματά μας καθοδηγεί η Παλλάς (τοπική θεά της Παλικής; ίσως) κατά το συν Αθηνά και χείρα κίνει! Είναι λοιπόν αυτή η μετάφραση η πρώτη που πραγματοποιείται με ορίζοντα την Παλική Κεφαλληνίας!
...ΟΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ αναπτύχθηκαν τον Φεβρουάριο του 2013 με βάση την εξής ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Για το Αρχαίο κείμενο
- ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ, Γερασίμου Γεωργίου Αποστολάτου
Για αντιπαραβολή και πιστοποίηση
- ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ, Ζήσιμος Σιδέρης (μετάφραση)
- ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ, Δ. Ν. Μαρωνίτης (μετάφραση)
- ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ, Ραψωδία ρ΄, Ν. Φ. Καμπάνης (μετάφραση).
- ΟΜΗΡΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ - ορθογραφικό, ερμηνευτικό, εγκυκλοπαιδικό, Κ. Γ. Παπαγεωργίου.
Για τις παρατηρήσεις και τα σχόλια
- Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ, 2003, Ν. Φ. Καμπάνης
- ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΘΕΙΕΣ, 2004, Ν. Φ. Καμπάνης
- ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΛΙΚΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ, 2008, Ν. Φ. Καμπάνης
...Έμπνευση και μεγαλείο (καθώς και μια φωτογραφία) αντλήσαμε από το έργο του Νίκου Λιβαδά - Τουμασάτου
«ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ, Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΙΘΑΚΗΣ. ΟΜΗΡΟΣ ΚΑΙ ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΟΙ ΚΕΦΑΛΛΗΝΕΣ (1998)