Ραψωδία η': Για τους αμφισβητούντες την Κέρκυρα... Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΛΑΒΕ ΤΕΛΟΣ

- Γιατί αμφισβητείται ότι η Κέρκυρα ήταν το νησί των Φαιάκων;​
- Διότι οι Φαίακες κάποτε πήγαν και γύρισαν αυθημερόν στην Εύβοια!​

1611677419523.png

Εντυπωσιασμένος από την εξής περιγραφή της Οδύσσειας:​
‘’…εἴ περ καὶ μάλα πολλὸν ἑκαστέρω ἔστ’ Εὐβοίης,
τήν περ τηλοτάτω φάσ’ ἔμμεναι, οἵ μιν ἴδοντο
λαῶν ἡμετέρων, ὅτε τε ξανθὸν ῾Ραδάμανθυν

ᾖγον ἐποψόμενον Τιτυὸν Γαιήιον υἱόν….’’
Οδύσσεια, η’ 321-324​

…Δηλαδή, με λίγα λόγια, ότι οι ποντοπόροι Φαίακες είχαν πάει τον Ραδάμανθυ, αυθημερόν στη μακρινή Εύβοια να δει το γιο της Γης τον Τιτυό και γύρισαν πίσω, δεν μπορούσα να πιστέψω στα μάτια μου κοιτάζοντας στο χάρτη την απόσταση…

…Για να δω μια στιγμή. Ο Ραδάμανθυς δεν είναι αδελφός του Μίνωα; Άρα δεν τον πήγαν από την πατρίδα τους, αλλά απλά είχαν αναλάβει το δρομολόγιο μεταξύ Κρήτης και Εύβοιας;


Για την προαιώνια αυτή συνήθεια των Φαιάκων ομολογεί ο Αλκίνοος:

Μα κάποτε άκουσα αυτό απ’ τον πατέρα μου που το ‘πε
τον Ναυσίθοο, πού ‘λεγε ότι ο Ποσειδών θα τιμωρήσει
εμάς που διαρκώς όλον τον κόσμο μεταφέρουμε.
Κι είπε πως μια φορά το γρήγορο καράβι των Φαιάκων
που σε πορεία ανοδική σε θάλασσα μ’ ομίχλη θα καταστρέψει

και επί τόπου με μέγα όρος ‘‘θα σκεπάσει κι απ’ τα δυο’’. …
Οδύσσεια, θ’ 564-569​
… Και παραγγέλλει εκδικητικά ο Ποσειδώνας προς τον Δία:​
Τώρα θέλω εσύ, Φαιάκων πλοίο όμορφο
που σε πορεία ανοδική σε θάλασσα μ’ ομίχλη

(Αυτή που πυκνή εμπόδισε ‘κείνην την ώρα τον Οδυσσέα να αναγνωρίσει την πατρίδα του)…
να καταστρέψεις, ώστε αυτό που συνηθίζουν ‘‘να ξεμπερδεύουμε’’ με το κουβάλημα
ανθρώπων
. Και την πόλη να καλύψει μέγα όρος ‘‘κι απ’ τα δυο’’…
Οδύσσεια, ν’ 149-152​
‘‘ἀμφικαλύψαι’’ = να σκεπάσεις κι απ’ τα δυο.​
(Η Γιαγιά από τη Σμύρνη έλεγε σε στιγμές απελπισίας, ακριβώς αυτό. ‘‘Να καλύψω κι απ’ τα δυο να ησυχάσω’’, δηλαδή να πέσω να πεθάνω).​

1611677510233.png

-Και γιατί τους κάλεσε από την Κέρκυρα ο Ραδάμανθυς στην Κρήτη;

Να υποθέσουμε ότι οι Φαίακες ήταν κοινωνική τάξη απογόνων των πληρωμάτων χάρη στα οποία οι Μινωίτες πέρασαν τον Ατλαντικό;

-Απλώς, δεν τους κάλεσε από Κέρκυρα. Στην Κέρκυρα οι Φαίακες μετανάστευσαν πολύ αργότερα, αιώνες μετά τον Μίνωα και τον Ραδάμανθυ και μάλιστα με αρχηγό τον πατέρα του Αλκίνοου, τον Ναυσίθοο:

μετέβη σε ανδρών Φαιάκων τον δήμο μα και πόλη,
που πριν μεν κάποτε έμεναν σ’ ευρύχωρη Υπερεία,
κοντά σε άνδρες Κύκλωπες που ήταν αλαζονικοί,
που καταπίεζαν αυτούς, μια που ήτανε ανώτεροι στη δύναμη.
Αφού από εκεί ξεσήκωσε οδήγησε Ναυσίθοος θεόμορφος

και στη Σχερία εγκατέστησε μακριά από αχόρταγους ανθρώπους, …
Οδύσσεια, ζ’ 3-8


1611677564953.png

Για να γίνει το άρθρο πιο πλήρες, πρέπει να προσθέσουμε και δυο υποθέσεις για το πού πιστεύουμε ότι ήταν αρχικά η πατρίδα των Φαιάκων.​
ΥΠΟΘΕΣΗ 1η:

Για να τους έχει ’’πρόχειρους’’ μεταφορείς ο Ραδάμανθυς, πρέπει κάποτε να κατοικούσαν επί της Κρήτης, διότι εκεί κυκλοφορούσε το γιγάντιο ρομπότ ο Τάλως. Από την άλλη, τα γιγάντια βράχια της δυτικής ακτογραμμής της Κρήτης νοτίως των Χανίων στη Χώρα των Σφακίων κι ακόμα πιο δυτικά, μας επιβάλλουν να υποθέσουμε ότι οι Φαίακες παλιά κατοικούσαν στο νομό Χανίων!


1611677642259.png


1611677753180.png

ΥΠΟΘΕΣΗ 2η:
Από την περιγραφή:​
μετέβη σε ανδρών Φαιάκων τον δήμο μα και πόλη,
που πριν μεν κάποτε έμεναν σ’ ευρύχωρη Υπερεία,
κοντά σε άνδρες Κύκλωπες που ήταν αλαζονικοί, ...
Οδύσσεια, ζ 3-5​

...Και το όνομα Iberia, από αρχαιοτάτων χρόνων, για την χερσόνησο όπου ανήκει η Ισπανία, και τα κοινά ήθη και έθιμα με τη Μινωική Κρήτη της προηγούμενης υπόθεσης, καταλήγουμε ότι Υπερεία και Iberia ταυτίζονται.

Από αυτό καταλαβαίνουμε παράλληλα, ότι η μεγάλη φήμη των Φαιάκων για τα θαλάσσια κατορθώματα του απώτερου παρελθόντος, έδινε σε όλους τους Φαίακες την πεποίθηση ότι είναι οι καλύτεροι σε ναυτικά θέματα. Τα λόγια του Αλκίνοου στη ραψωδία θ' καθηλώνουν επί της καπατσοσύνης τους.

Συνεπώς οι Φαίακες είναι απόγονοι της επαγγελματικής εκείνης τάξης των Μινωιτών πλοηγών που οδήγησαν Μινωίτες και Αιγυπτίους μαζί στην Αμερικανική Ήπειρο και οι οποίοι δημιούργησαν εκείνα τα τεχνολογικά και λοιπά επιτεύγματα, τόσο όμοια με αυτά που υπάρχουν ακόμα στην Αίγυπτο.


Στην Οδύσσεια, εκτός από αυτή την πληροφορία έχουμε και ως απειλή, τη γνωστή τελετή επί των ναών:

''... τόν ρ’ ἔθελον φθῖσαι καὶ ἀπορραῖσαι φίλον ἦτορ
ἠδὲ κατὰ ζωὴν φαγέειν
...''
Οδύσσεια, π' 428-429
... και ήθελαν αυτόν να εξοντώσουν και να (του) ξεριζώσουν την καρδιά
ή και να καταφάγουν
...

1646422116208.png

Κατά τον Πλίνιο υπήρξε μια ρότα γνωστή κατά τον δέκατο αιώνα της αρχαίας εποχής που ένωνε την Ελλάδα
με την Ιβηρική χερσόνησο μέσω της νότιας Γαλλίας και των Βαλεαρίδων νήσων η οποία ονομαζόταν Hercúlea via.

Στην αφετηρία της ρότας συγκεντρώνουμε και τα τέσσερα ονόματα τα οποία ήταν σχετικά με τη γη των Ταρτησίων. Την HISPANIA και τους άθλους του Ηρακλή.
Την Υπέρεια πατρίδα του Ναυσίθοου και των γειτονικών Κυκλώπων, την Ερύθεια τη μακρόστενη νησίδα στον κόλπο του Κάδιθ αλλά και μια από τις εσπερίδες νύμφες,
την Εσπέρια με τους κήπους της και τον εντυπωσιακό γίγαντα Άτλαντα (Βουνό του Μαρόκου που φαίνεται καθαρά από την απέναντι ισπανική όχθη).
Όλα είναι σχετικά με τον Ηρακλή και το ταξίδι του ως τις στήλες της Κάλπης.

Αν όλα αυτά είναι ένας μύθος είναι ένας μύθος που αναντίρρητα εξελίχθηκε στη νότιο Ανδαλουσία.
Και οι Φαίακες μετέχουν σ αυτόν ως ένας από τους πιο σπουδαίους πρωταγωνιστές του.
Οι άλλοι πρωταγωνιστές είναι η Ελλάδα, η Σχερία, η Οδύσσεια του Ομήρου…
Ποιος είπε πως η Ισπανία είναι τόσο μακριά από την Ελλάδα;


Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ

1730710837436.png

Όσο και να σας φαίνεται περίεργο, αγαπητοί φίλοι, η πιο διάσημη και ξακουστή περίοδος για το νησί της Κέρκυρας, είναι η Ομηρική, εφ’ όσον βέβαια δεχόμαστε ότι Κέρκυρα και Σχερία ταυτίζονται.

Αυτό δεν είναι παράλογο αν σκεφτούμε την Παγκοσμιότητα των Επών του Ομήρου.

…Ενώ, από την άλλη, τόσο τα γεγονότα του Πελοποννησιακού Πολέμου, όσο και η Ενετοκρατία, είναι μεν σημαντικές, αφορούν όμως περιόδους της Ελληνικής, ή λίγο περισσότερο, της Ιστορίας της Κεντρικής Μεσογείου.

Εμείς, σαν Ομάδα Έρευνας της Ομηρικής Γεωγραφίας, είμαστε εδώ και προσδιορίζουμε τους τόπους από όπου πέρασε και κατέληξε ο Οδυσσέας των Κεφαλλήνων.

...Μια που, είτε έτσι, είτε αλλιώς, τα λεγόμενα του Ομήρου, επιβεβαιώνονται, τόσο από πηγές είτε της Αιγύπτου είτε των Χετταίων, καθώς και από την επιθετική δράση των Λαών της Θάλασσας στα τέλη του 13ου και στις αρχές του 12ου αιώνα π.Χ.

Η Μητριαρχική Κοινωνία των νησιών του Αρχιπελάγους της Μάλτας και τα πλούσια εκεί αρχαιολογικά ευρήματα, διαφωτίζουν όσον αφορά τα περιγραφόμενα από τον Όμηρο για την Ωγυγία και την Καλυψώ.

Οι αποστάσεις και η πορεία πλεύσης μιας σχεδίας από εκεί επί 18 ημέρες, υπό τις συνθήκες που περιγράφονται στην ε' ραψωδία της Οδύσσειας, μας βοηθούν στο να εισηγηθούμε επιστημονικά ότι Σχερία και Κέρκυρα ταυτίζονται.

Τα υπόλοιπα στοιχεία που συλλέξαμε στις επόμενες ραψωδίες και οι μελέτες που παρουσιάσαμε αμέσως μετά, επιβεβαίωσαν αυτά που, στη μελέτη της ραψωδίας ε’ της Ομήρου Οδύσσειας είχαμε εισηγηθεί, γιατί η Γεωγραφία της Κέρκυρας, καθώς και οι αποστάσεις και η μορφή που είχε η Ομηρική Σχερία του Αλκίνοου, ταυτίζονται.

… Και λέμε σχεδόν, γιατί, όπως έχουμε ήδη προσδιορίσει από το 2004, η μορφή της Λιμνοθάλασσας του Χαλικιόπουλου έχει αλλάξει…. Εκεί τότε ήταν το νότιο λιμάνι της Πρωτεύουσας των Φαιάκων.


1730710939320.png

Ας ξεκινήσουμε από την Καλυψώ...

Για τη συνέχεια αυτού του άρθρου μπορείτε να μεταβείτε εδώ: https://homericithaca.com/threads/216/


 
Τελευταία επεξεργασία:
Νικόλαος Καμπάνης - Mentor

Νικόλαος Καμπάνης - Mentor

Μπλουζα Κάτω μέρος