Στέκεται καμαρωτός στημένος, όπως τα αγάλματα σκυλιά που έφτιαξε ο Ήφαιστος για να προστατεύουν το παλάτι του Αλκίνοου στη Σχερία.
Έτσι ινδάλετο στον Οδυσσέα που έμεινε με το στόμα ανοιχτό φτάνοντας στο παλάτι και λίγο πριν συναντήσει τον Αλκίνοο και αγκαλιάσει ως ικέτης τα γόνατα της Αρήτης. Εκλιπαρώντας να τον στείλουν στην πατρίδα.
Η εκπληκτική σκηνή της συνάντησης, θα αποτελέσει ξεχωριστό άρθρο, γιατί λύνει έναν από τους μεγαλύτερους γρίφους του Ομηρικού κειμένου, Ενώ εδώ θα παρακολουθήσουμε τον Οδυσσέα λίγο πριν.
του Αλκίνοου προσέγγισε δώματα ξακουστά· πολλά δε στην καρδιά του
στεκόμενος διαλογιζόταν, πριν ακουμπήσει το χαλκόχρωμο κατώφλι.
Και διότι ως ανταύγεια ηλίου έμοιαζε ή σελήνης
το δώμα κάτω απ’ τη στέγη τη θεόρατη του μεγαλόκαρδου Αλκίνοου.
Και διότι τοίχοι χάλκινοι προχώραγαν ένθα και ένθα, |
απ’ το κατώφλι μέχρι μέσα, και κάλυπτε θριγκός σε χρώμα κυανό·
και τα πορτόφυλλα χρυσά σφράγιζαν πολυδαίδαλο ανάκτορο εντός·
οι δε κολώνες αργυρές πάταγαν πάνω σε χαλκόχρωμη βάση - κατώφλι,
και από πάνω υπέρθυρο αργυρό, χρυσή δε η κορώνη.
Χρυσοί δε απ΄τις δυό μεριές και αργυροί ήτανε κύνες,
αυτούς που Ήφαιστος σχεδίασε έμπειρος νους στην τέχνη
ώστε να κάνουν πως φυλάν το δώμα του Αλκίνοου πού ’χε καρδιά μεγάλη,
όντας αθάνατους κι αγέραστους όλες τις μέρες που περνούν.
Και μέσα θρόνοι γύρω στον τοίχο αραδιασμένοι, κι από τις δύο τις μεριές
ως το μυχό απ' το κατώφλι διαμπερές, όπου υπήρχαν πέπλοι
λεπτοί ριχτοί καλοφτιαγμένοι, έργα των γυναικών. ...
Ομήρου Οδύσσεια, ραψωδία η' 81-97
Έτσι ήταν το νότιο λιμάνι των Φαιάκων , από όπου έφυγε ο Οδυσσέας για την πατρίδα.
...Για να εισέλθεις στην Πρωτεύουσα του Αλκίνοου πέρναγες έναν λεπτό λαιμό που λεγόταν εισίθμη.
Με κόκκινη γραμμή η πορεία πλεύσης της απήδαλου νηός.
αυτούς που Ήφαιστος σχεδίασε έμπειρος νους στην τέχνη
ώστε να κάνουν πως φυλάν το δώμα του Αλκίνοου πού ’χε καρδιά μεγάλη,
όντας αθάνατους κι αγέραστους όλες τις μέρες που περνούν.
Ομήρου Οδύσσεια, ραψωδία η' 91-94
Στην εικόνα αυτή από το Μαυσωλείο της Χατσεμσούτ στην Αίγυπτο, έχουμε στη σειρά αίγες, όπως τα αγάλματα σκυλιά που έφτιαξε ο Ήφαιστος για να προστατεύουν το παλάτι του Αλκίνοου στη Σχερία. Έτσι ινδάλετο στον Οδυσσέα που έμεινε με το στόμα ανοιχτό φτάνοντας στο παλάτι.
ΣΧΟΛΙΑ :
ζ' η' 7 η' 16 η' η' 292 η' η' | 327 -13 -17 261 -294 303 310 | "...Δός μ’ ἐς Φαίηκας φίλον ἐλθεῖν ἠδ’ ἐλεεινόν». ..." "ἐλεεινόν"=που έλεος ζητώ "... Αὐτή δ’ ἐς θάλαμον ἑὸν ἤιε· δαῖε δέ οἱ πῦρ γρῆυς Ἀπειραίη θαλαμηπόλος Εὐρυμέδουσα, τήν ποτ’ Ἀπείρηθεν νέες ἤγαγον ἀμφιέλισσαι· Ἀλκινόῳ δ’ αὐτὴν γέρας ἔξελον, οὕνεκα πᾶσιν Φαιήκεσσιν ἄνασσε, θεοῦ δ’ ὣς δῆμος ἄκουεν· ἣ τρέφε Ναυσικάαν λευκώλενον ἐν μεγάροισιν. Ἥ οἱ πῦρ ἀνέκαιε καὶ εἴσω δόρπον ἐκόσμειν. ..." Μια κυκλική παράθεση. Αρχίζει από το πυρ όπου και τελειώνει. Ενδιάμεσα προσφέρει τις υπηρεσίες της στη Ναυσικάα και στον πυρήνα δεσπόζει η εξουσία του Αλκίνοου. "... μή τις Φαιήκων μεγαθύμων ἀντιβολήσας κερτομέοι τ’ ἐπέεσσι καὶ ἐξερέοιθ’, ὅτις εἴη. ..." Εννοεί ότι ίσως δεν ξαναδεί έτσι του; μεγάθυμους Κεφαλλήνες ή ότι και οι Φαίακες, ως Επτανήσιοι έχουν παρόμοια συμπεριφορά ! "... ἀλλ’ ὅτε δὴ ὀγδόατόν μοι ἐπιπλόμενον ἔτος ἦλθεν, ..." "ἐπιπλόμενον" = συμπληρωμένο, πλήρες. Από αυτό λοιπόν προέρχεται η λέξη 'έπιπλα', αυτά που κάνουν ένα σπίτι πλήρες και λειτουργικό; "... τὴν ἱκέτευσ’· ἡ δ’ οὔ τι νοήματος ἤμβροτεν ἐσθλοῦ, ὡς οὐκ ἂν ἔλποιο νεώτερον ἀντιάσαντα ἐρξέμεν· αἰεὶ γάρ τε νεώτεροι ἀφραδέουσι ..." ... την ικέτευσα· κι αυτή από μια σκέψη λογική δεν ήταν στερημένη, πως δεν θα ήλπιζες νεώτερον όταν (τον) συναντήσεις να συμπεριφερθεί· και πάντα διότι οι νεότεροι άστοχα ενεργούν. ... "... νοήματος ἤμβροτεν ἐσθλοῦ ... " = δεν παρεκτράπηκε "... «Ἥρως, μή τούνεκ’ ἀμύμονα νείκεε κούρην· ..." Νείκος είναι η επίκριση που οδηγεί σε φιλονικία "... μαψιδίως κεχολῶσθαι· ἀμείνω δ’ αἴσιμα πάντα ... "ἀμείνω "= υπερασπίζω |