Οι Μνηστήρες από την Ιθάκη ήτανε λιγότεροι, διότι λίγοι είχαν το θράσος να διεκδικήσουνε τη βασίλισσα τους, τη βασίλισσα της διπλανής πόρτας, ειδικά και μια που στο παιχνίδι πρωταγωνιστούσαν οι αρχιμαφιόζοι του τόπου Αντίνοος και Ευρύμαχος, ποιος άλλος θα άφηναν να έχει τύχες μνηστείας; Έναν άλλωστε τον είχανε μαζί τους ως οιωνοσκόπο, τον Λειώδη.
Ο Όμηρος δίνει την εντύπωση ότι δεν γνωρίζει τα ονόματα Μνηστήρων από τη Σάμη, τη Ζάκυνθο και το Δουλίχι, πλην ειδικών περιπτώσεων και χαρακτηριστικών εξαιρέσεων, όπως του Κτησίππου, υιού του Πολυθέρση από τη Σάμη, ενός τύπου άξεστου και ευερέθιστου, που πέταξε, όταν νευρίασε, στον ζητιάνο-Οδυσσέα ένα ολόκληρο μπούτι βοδιού για να τον χτυπήσει. Επίσης από αλλού ήτανε ο ηγέτης των Μνηστήρων του Δουλιχίου Αμφίνομος, ο υιός του Νίσου, μαζί με τον Μούλιο, έναν από τους έξι υπηρέτες τους.
Οι 12 μνηστήρες λοιπόν από την Ιθάκη, ήταν γνωστών οικογενειών του Οδυσσέα και έτσι αναφέρεται στους περισσοτέρους και το πατρώνυμο.
Συνολικά αναφέρονται ένας από το Δουλίχιο, ένας από τη Σάμη, κανείς από τη Ζάκυνθο και ένας πάρα πάνω από τους δώδεκα της Ιθάκης. Κάποιοι από αυτούς τους δεκατρείς είναι Ιθακήσιοι γνωστοί από άλλα στιγμιότυπα, όπως ο Αντίνοος του Ευπείθη, ο Ευρύμαχος του Πολύβου, ο Αγέλαος του Δαμαστόρου, ο υιός του φίλου του Οδυσσέα Αιγύπτιου Ευρύνομος, αδελφός του Αντίφου που έφαγε ο Κύκλωψ στη σπηλιά, για τον οποίο Ευρύνομο, σεβόμενος ο Όμηρος αυτή την οικογενειακή σχέση, δεν αναφέρει ποιος τον σκότωσε. Ο Λειώδης του Οίνοπα επίσης, ως οιωνοσκόπος της παρέας και πιθανόν ο Έλατος με όνομα σχετιζόμενο με το ελατοδάσος του Αίνου. Αναφέρονται επίσης οι γονείς του Αμφιμέδοντα (Μελανεύς) και του Λειώκριτου (Ευήνωρ). Δεν αναφέρεται η καταγωγή του Δημοπτόλεμου, του Πολύβου (λέτε να ήταν μνηστήρας και ο πατέρας του Ευρύμαχου; ), του Ευρυάδη και του Ευρυδάμαντα.
Αυτός ο Ευρυδάμας, στη ραψωδία σ’ προσκόμισε δώρο σκουλαρίκια, ποιητική αδεία μάλλον από αδάμαντα.
Αν ισχύει όμως αυτή η ποιητική άδεια, τότε ακούστε το εξής συνταρακτικό: Εκεί στα δώρα της ραψωδίας σ’, αναφέρεται επίσης ο Αντίνοος και ένας Πείσανδρος Πολυκτορίδης, που μας περίσσευε τόση ώρα ως 13ος από την Ιθάκη που είχε μόνο 12 μνηστήρες. Έστειλε λοιπόν αυτός στον τόπο του, που μάλλον ήταν μακριά -δεν πήγε ο ίδιος- για να φέρει περιλαίμιο να κάνει δώρο γάμου στην Πηνελόπη. Πως λέγεται το περιλαίμιο εις την Ομηρικήν; Ίσθμιο και, εκεί στο σ’ 299-300…
ἴσθμιον ἤνεικεν θεράπων, περικαλλὲς ἄγαλμα. ...»
… Άνετα, ποιητική αδεία (ο Όμηρος τίποτα δεν βάζει τυχαία μες στις περιγραφές), διαβάζεται ότι ο πατέρας του ήταν άνακτας σε πόλη που βρισκότανε επάνω σε Ισθμό (όπως, ας πούμε, η Κόρινθος πριν ανοίξουνε τη διώρυγα).
Ποιοι ισθμοί υπήρχανε εκείνη την εποχή στην επικράτεια τους Οδυσσέα; Η Άσσος Ερύσσου επί της ευρύτερης Ομηρικής Ιθάκης, ο ισθμός που ένωνε τότε τους Βαρδιάνους με το Ξι, στις Αλαλκομενές, εκεί στα νότια του Δήμου Ομηρικής Ιθάκης και, ο λεπτός λαιμός επί της σημερινής Ιθάκης στη θέση ‘’Αλαλκομενές’’.
Ο ισθμός στο νότιο τμήμα της Παλικής, που καταστράφηκε πριν από 2.000 χρόνια.
Ο ισθμός των ''Αλαλκομενών'' της ν. Ιθάκης
Το εκπληκτικό είναι ότι ο Μνηστήρας λέγεται Πείσανδρος, που όμως του έφερε το δώρο κήρυκας, που σημαίνει από μακριά, άρα από τη σημερινή Ιθάκη και ειδικά από το Μυκηναϊκό κέντρο των ‘’Αλαλκομενών’’ της εκεί Ομηρικής Σάμης. Πως λοιπόν είναι η σωστή ορθογραφία για τον Πισσαετό, το σημερινό λιμάνι άφιξης στο Θιάκι; Πεισαετός, από τον Πείσανδρο τον υιό του Πολύκτορος !
Θυμάστε τα παιδιά του Κεφάλου, τον Ίθακο, τον Νήριτο και τον Πολύκτορα; Πως μοιράστηκαν την επικράτεια των Κεφαλλήνων; Την Παλική πήρε ο Ίθακος, την κυρίως Κεφαλλονιά πήρε ο Νήριτος (όπου Νήρικος πόλη η Κράνη) και ο Πολύκτορας το Θιάκι, δηλαδή την Ομηρική Σάμη.
Τελικά, αντί να μας βοηθάει η Μυθολογία να προσεγγίσουμε την Ομηρική Ιθάκη, βοηθάμε εμείς τη Μυθολογία για δεύτερη φορά να έρθει στα συγκαλά της. Η πρώτη ήταν για την Πρόκριδα, τη Λαίλαπα, τους Άργους Κύνες και τη σχέση με τον Κρητικό Ιχνηλάτη.