Ανδρέας Κοκόνας
Η πορεία στην αναζήτηση του Οδυσσέα και στην Ομηρική Γεωγραφία χωρίζεται σε επτά περιόδους:
α’ Η παρουσία μου ως Γεωλόγος στο πλευρό του Νίκου Λιβαδά (1998-2001).
β’ Ο μετασχηματισμός μου σε βασικό ερευνητή αυτής της θεωρίας μετά τον θάνατο του Νίκου Λιβαδά και η παρουσίαση και προβολή των απόψεών του, είτε επεκτείνοντας τη θεωρία του είτε πραγματοποιώντας νεώτερες προσεγγίσεις που επιβεβαιώνουν το έργο του (2002-2006).
Ως γραφίστα για την τοποθέτηση εικόνων στα βιβλία και τη σελιδοποίηση είχα τον κορυφαίο Ανδρέα Κοκόνα, ενώ δημοσιογραφικά μας υποστήριξε ο Γιαννης Ζερβος και η Ελευθερια Κουλουριωτου.
Συνέπεσε, εκείνη την περίοδο, να εμφανιστούν από το εξωτερικό, Γάλλοι και Άγγλοι ερευνητές που επιβεβαίωναν τον αγώνα του Νίκου Λιβαδά, έχοντας στη διάθεσή τους τεράστια οικονομικά μέσα και στήριξη από μεγάλα πετρελαϊκά συμφέροντα και έτσι έπαψα εγώ να εκπονώ μελέτες.
γ’ 2005-2010. Για να έχω πλήρη εικόνα των νοημάτων της Οδύσσειας και γνώση της γλώσσας του Ομήρου, μετέφρασα το έπος της Οδύσσειας μεταξύ Ιουλίου 2005 και Πάσχα 2010. Χρησιμοποίησα για αντιπαραβολή και πιστοποίηση τις μεταφράσεις του Ζήσιμου Σιδέρη, του Δημήτρη Μαρωνίτη και το Ομηρικό λεξικό Παπαγεωργίου.
δ’ Το καλοκαίρι του 2008 έπεσαν στα χέρια μου δοκίμια, πρόχειρα και βιαστικά γραμμένα εκ μέρους των θεωριών της Λευκάδας και της σημερινής Ιθάκης, ως απάντηση στο θόρυβο που είχε ξεσηκώσει η πλανητικής εμβέλειας έρευνα των βρετανών για την Παλική ως Ομηρική Ιθάκη. Τότε πρόσεξα ότι η όλη έρευνα αυτών των τελευταίων, επικεντρώνεται στο αν η Παλική ήταν ξεκομμένη από την υπόλοιπη Κεφαλλονιά, πράγμα που δεν μπορεί να συμβαίνει γιατί στο πέρασμα της Θηναίας κατά τη Γύρα, διαπιστώνουμε ότι τα πετρώματα είναι συμπαγή και πολύ παλιάς ηλικίας.
- Γιατί λέτε να ήθελαν οι βρετανοί να το ψάξουν αυτό, αφού την Ομηρική εποχή νήσος και χερσόνησος ήταν το ίδιο πράγμα;
- Τι έψαχναν εκεί; αφού το στενό του Στράβωνα ήταν ανάμεσα στους Βαρδιάνους και στο Ξι, όπου από τη μια είναι οι Παλείς και από την άλλη οι Κράνιοι έξω από το Αργοστόλι.
- Γιατί αφελέστατα και από άγνοια ήθελαν να καταστρέψουν ένα από τα ατράνταχτα επιχειρήματά μας, ότι πάει κανείς στην Ιθάκη της Οδύσσειας ΚΑΙ ΠΕΖΟΣ;
Αποφάσισα λοιπόν να επανέλθω με το βιβλίο «ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΛΙΚΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ», για να δώσω απάντηση και στους μεν και στους δε.
… Βρήκα όμως τον Ανδρέα σε άθλια οικονομική κατάσταση, μόλις δυο χρόνια μετά και έτσι έπεσε η ιδέα: Θα παρουσιάσουμε αναλυμένη την Οδύσσεια σε τεύχη ανά ραψωδία, δυο το χρόνο, ώστε επί μια δωδεκαετία να σταθούμε σιμά του. Έτσι, με τη βοήθεια συγγενών και στενών φίλων παρουσιάσαμε τις ραψωδίες α’, β’ και ο’ το 2009.
Παράλληλα, εκείνο τον καιρό, διαπίστωσα ότι ένα από τα σκακιστικά μου βιβλία εξαντλήθηκε και έτσι το 2010, όχι μόνο δημιούργησε ο Ανδρέας την επόμενη έκδοσή του, αλλά μαζί με τον Δημήτρη Γιάγκο, έναν συνεργάτη του Ανατόλι Κάρποβ σχεδιάσαμε να τιμήσουμε το έργο και τους θριάμβους αυτού του τεράστιου Παγκόσμιου Πρωταθλητή και τα 60χρονά του σε 12 τεύχη, ένα ανά μήνα για το 2011.
Ακριβώς τότε ο Ανδρέας μας άφησε, εμείς μεν να τιμούμε τη μνήμη του αυτός δε να ξεκουραστεί.
Όλα όμως αυτά δεν πήγαν χαμένα. Η σειρά ολοκληρώθηκε έως τον Δεκέμβρη του 2011 χάρη στη συνεργάτιδα του Ανδρέα Γιώτα Γαρνέλη, στον Γιώργο Κωστάκη και στον Antonis Ziogas , εγώ επανήλθα στο αγωνιστικό σκάκι με αρκετές επιτυχίες ακόμα και ως δάσκαλος. Τα τεύχη αυτά μέχρι σήμερα μοιράζονται δωρεάν σε εκατοντάδες σκακιστικές εκδηλώσεις χάρη στην οικονομική ενίσχυση της προσπάθειας αυτής από όλους , και σκακιστές και Ελληνικά Σκακιστικά Σωματεία.
ε' … Όσον αφορά την Οδύσσεια, το έργο μας συνεχίστηκε από το 2012 και μετά με τον Antonis Ziogas , δεκάδες συνεργάτες ανακαλύψαμε και ένας οργασμός δουλειάς έλαβε σάρκα και οστά μέσα στη δεκαετία αυτή …
Το 2012 ολοκληρώσαμε το κομμάτι εκείνο της Οδύσσειας που λέγεται ΤΗΛΕΜΑΧEΙΑ και είναι το ταξίδι του Τηλεμάχου σε Πύλο και Σπάρτη, μια μικρή Οδύσσεια με σκοπό να ανδρωθεί (ραψωδίες γ’,δ' και o’). Στη ραψωδία δ’ συνεργάτες μας ήταν ο Σαράντος Καργάκος, όσον αφορά τη Μυκηναϊκή Λακεδαίμονα και ο Makis Lykoudis , όσον αφορά τις επιδρομές των Λαών της Θάλασσας στην Ανατολική Μεσόγειο και στον προσδιορισμό της Αστερίδας, όπου οι Μνηστήρες παραμόνευαν να σκοτώσουν τον Τηλέμαχο ερχόμενο από την Πύλο.
Το 2013 παρουσιάσαμε τη ραψωδία σ’ με καθημερινά στιγμιότυπα από την Ιθάκη της Οδύσσειας και την προσπάθεια του ζητιάνου Οδυσσέα να νικήσει τον αντιπαθή Ίρο και να καταξιωθεί στους μνηστήρες, έκδοση στη μνήμη του Ληξουριώτη πεθερού μου Κώστα Δελλαπόρτα.
Το 2014 βοηθήσαμε τον Makis Lykoudis να κυκλοφορήσει το πρώτο Ομηρικό του βιβλίο, για τον Γυισκάρδο και το θάνατό του έξω από τον Αθέρα Κεφαλληνίας.
Το 2015 αποκαλύψαμε στο ευρύ κοινό, μέσα από τρεις εκδόσεις, πώς ήταν η μορφή του Άργου, του πιστού σκυλιού, από τη ραψωδία ρ’ σε συνεργασία με τον Ευάγγελος Γενειατάκης και τον Όμιλο Φίλων Κρητικού Ιχνηλάτη. Τονίζουμε εδώ ότι ο Άργος κυνηγούσε ζαρκάδια και αίγαγρους και άρα η Ιθάκη της Οδύσσειας ήταν μεγάλο νησί.
Το 2016 με οδηγό τον συνεργάτη μας στη Βαρκελώνη Rodi de Fuca, εκπονούμε μελέτη για τη μορφή που είχε το Μητροπολιτικό Δουλίχιο στο νησιωτικό σύμπλεγμα των Ομηρικών Εχινάδων κοντά στο Μεσολόγγι και ‘φέρνουμε’ με τη ραψωδία ε’ (ελληνικά και αγγλικά) τον Οδυσσέα στους Έρμονες, από το Gozo-Ωγυγία στη Σχερία-Κέρκυρα, με συνεργάτες τους Γιώργο Ρώτα και Dimitris G. Metallinos .
Το 2017 ασχοληθήκαμε με το Εύμαιο στον Αθέρα και τους Λαούς της Θάλασσας στην Αίγυπτο (ραψωδία ξ’) και με τους Τάφιους, το μέγεθος της Ιθάκης και την ΠΕΖΗ μετάβαση σε αυτήν (ραψωδία π’).
Το 2018 συνοδεύσαμε τον έφηβο Οδυσσέα στον Παρνασσό, μας είπε η Πηνελόπη τις πονηριές της με τον Ιστό, θαυμάσαμε την Ευρύκλεια, ανακαλύψαμε τον Τάφο του Οδυσσέα στα Τζανάτα και το οικόσημό του. Στη μελέτη για τον Παρνασσό είχαμε την πολίτιμη συνεργασία του ΕΟΣΑχαρνών και της προέδρου Εύας Μπάλιου, ενώ για το κυνήγι του αγριόχοιρου τη συνεργασία της ΚΥΝΗΓΕΣΙΑΣ (ραψωδία τ’). Στο μεταξύ ο Οδυσσέας συνάντησε τη Ναυσικάα στους Έρμονες, εκείνη τον οδήγησε στην πόλη και εμάς να παρουσιάσουμε τη ραψωδία ζ’ στην Κέρκυρα και πάλι ο Δημήτρης Μεταλληνός. Συνεργάτης αυτή τη φορά και για τα δύο ο διδάκτωρ στρατιωτικής γεωγραφίας Νίκος Σύρμας.
Το 2019, διάσημοι τοξοβόλοι – Spyros Bakas και Νίκος Βισβάρδης – μας έμαθαν πως λειτουργεί το τόξο του Οδυσσέα , μας έκαναν να καταλάβουμε ότι το παλάτι του Οδυσσέα είναι Palais de Sports και διαπιστώσαμε ότι ανάμεσα στην όποια Ιθάκη και στην Ηλεία υπάρχουν νησιά (ραψωδία φ’). Διαπιστώσαμε επίσης ότι από το δήμο Κεφαλλήνων στο δήμο Ιθάκης περνάς με απλές σχεδίες και ότι ο Φιλοίτιος βόσκει τα βόδια και τις αίγες του Οδυσσέα στην Κριτονού (ραψωδία υ’).
Παράλληλα, χάρη στον συνεργάτη μας στη Βαρκελώνη Rodi de Fuca (o Άκαστος από Μεσολόγγι) αναπτύξαμε τα 16 ατράνταχτα επιχειρήματα της θεωρίας μας στα ελληνικά, ισπανικά και γαλλικά (αυτό στη μνήμη του πατέρα μου Φραγκίσκου, τα άλλα στη μνήμη της Marise).
Αρχές του 2020 με τη ραψωδία χ’, διαπιστώσαμε ότι ο Οδυσσέας έχει το τεκμήριο αθωότητας σκοτώνοντας 120 παλιανθρώπους αφού ήταν το εκτελεστικό όργανο της Αθηνάς. Συνεργάτες εδώ οι εξέχοντες νομικοί Ιωάννης Κλάππας, Ναταλία Λιαροπούλου καθώς και ο διαπρεπής λογοτέχνης – φιλόλογος θανασης μουσοπουλος .
Λόγω του κορωνο ιού δεν προλάβαμε να εκδώσουμε για την Κέρκυρα τη ραψωδία η', αλλά το 2021 τα 16 ατράνταχτα επιχειρήματα της θεωρίας μας κυκλοφόρησαν στα αγγλικά !
ς' Λίγο πριν την καραντίνα και λόγω του πρόσφατου θανάτου της φιλέλληνος ευεργέτιδάς μας ζωγράφου Marise Rite από τη Βαρκελώνη με καταγωγή από τη Σαραγόσα, ο σύζυγός της, συνεργάτης μας και ιστορικός ερευνητής Rodi de Fuca, με τεράστιο φιλανθρωπικό έργο και οι δυο, μας προμήθευσε όλο τον ηλεκτρονικό μας εξοπλισμό, δημιούργησε αυτή την Ομηρική ιστοσελίδα και χρηματοδότησε μια σειρά από τα βιβλία μας που κυκλοφόρησαν μεταξύ 2019 και 2022 στη μνήμη της ζωγράφου αυτής που τόσο λάτρεψε την Ελλάδα και ειδικά τη Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου και αυτή την Ιεράν Πολιτείαν, όπως είχανε κάνει και με κάποια βιβλία μας στην κρίση του 2015.
Το έναυσμα αυτό ήταν και η αιτία που εργαστήκαμε μέρα νύχτα δυο χρόνια ώστε να ολοκληρώσουμε την έρευνα για την Ομηρική Ιθάκη, να ετοιμάσουμε το υλικό για τις επόμενες ραψωδίες της Οδύσσειας (9) ώστε να ολοκληρωθεί αυτό του 24τομο έργο και να προχωρήσουμε στη μαζική εκλαΐκευση τού όλου θέματος.
ζ' Οι ειδικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν για όλο τον κόσμο την περίοδο του κορωνο ιού, εκτός που μας έβαλαν σε σκέψη, εκτός που μας υποχρέωσαν να εργαστούμε ατέλειωτες ώρες επί των θεμάτων που μας απασχολούσαν, μας βοήθησαν να καταλάβουμε ότι μια που βρεθήκαμε χωρίς να θέλουμε εντός ενός παγκόσμιου βιολογικού εργαστηρίου, θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε πιο γρήγορα τα αντίστοιχα θέματα του Φανταστικού της Οδύσσειας.
... Ειδικά τον Αίολο, τους Λαιστρυγόνες, τη ΜΑΓΙΣΣΑ ΚΙΡΚΗ, τον Κάτω Κόσμο, τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη. Βιαζόμασταν να τελειώσουν όλα τούτα για να ξαναβρεθούμε, όχι στο ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ, αλλά στην Κεφαλλονιά και στην Κέρκυρα.
Βοήθησαν πολλοί φίλοι και συγγενείς αρχής γενομένης από την Κέρκυρα με τις δικές της ραψωδίες, η’ στο Παλάτι του Αλκίνοου (εδώ είχαμε χάσει στην αρχή της καραντίνας τον συνεργάτη Μάρκο Βάπτισμα αλλά βρήκαμε στην πορεία προς την Παλαιόπολη το Θοδωρή τον Μεταλληνό) το 2021, θ’ το Δημόδοκο και πολλούς πρωταθλητές στα τέλη του 2022, ν’ στα μέσα του 2022 μαζί Κέρκυρα-Θοδωρής Παγιάτης και Κεφαλλονιά για την επιστροφή του Οδυσσέα.
Παράλληλα λ’ και μ’ το Πάσχα του 2022 με βοήθεια όπως είπαμε από συγγενείς και το Μεσολόγγι, τόπος καταγωγής του συνεργάτη μας στη Βαρκελώνη.
Η Θράκη μας βοήθησε, μαζί με την Κεφαλλονιά, για τη ραψωδία ι’ στα μέσα του 2023 και κυρίως που από το 2020 τα βιβλία μας επιμελείται ο Θρακιώτης Λογοτέχνης θανασης μουσοπουλος.
Στις 15 Δεκεμβρίου του 2023 έκλεισε ένας κύκλος, κυκλοφόρησαν οι δύο τελευταίες ραψωδίες της Οδύσσειας, η ψ’ για το κρεβάτι της Πηνελόπης και τα υπεραιωνόβια ελαιόδεντρα της Κεφαλλονιάς και η ω’, όπου το αφιέρωμα για την Κράνη μας έφερε κοντά σε δεκάδες υποστηρικτές από το Αργοστόλι.
Αλκίνοος, Μέντωρ και Μέντωρ, Άκαστος, γραφέας Άνι.
Όλα αυτά τα χρόνια τυπογραφείο μας ήταν, σχεδόν αποκλειστικά ο Μίμης Μητσέλης και τώρα ο υιός του ο Σπύρος, βιβλιοδετείο ο Βαγγέλης Άνδροβικ και τώρα το "Άνδροβικ" του Κώστα Μητσέα, ενώ ως κεντρική διακίνηση των βιβλίων μας και αφού έφυγε πρόωρα ο Θανάσης Χριστάκης, τώρα πια είναι το Happy House στο Ληξούρι.