Ραψωδία ι' – Νίκος Καμπάνης - Μέντωρ: Η ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΦΟΡΑΣ

H Αγγελική Μουρατίδου στο 2ο κεφάλαιο, Η χώρα των Λωτοφάγων ΛΗΘΗ ΚΑΙ Α-ΛΗΘΕΙΑ, του πρόσφατου βιβλίου της "ΟΔΥΣΣΕΑΣ ο ταξιδευτής της ζωής", ΙΑΜΒΛΙΧΟΣ 2022, υποστηρίζει ότι:

Πολλοί ανάμεσά μας προτιμούν να ξεχάσουν αυτό που πραγματικά θέλουν. Αντί να προσπαθήσουν να πετύχουν αυτό που θέλουν, παραιτούνται. Άλλοι, πάλι, προτιμούν να εξαπατούν τον εαυτό τους, να ζουν μέσα στο ψέμα τους, επιλέγουν την ψευδαίσθηση από την αληθινή ζωή. Μήπως γιατί ψάχνουν μια έξοδο διαφυγής από την απαιτητική και δύσκολη πραγματικότητα; Μήπως γιατί αποφεύγουν την αλήθεια που τους πονά; Ή μήπως γιατί η αληθινή ευτυχία σπάνια έρχεται άκοπα, τυχαία;

........................................................................
ευτυχία είναι ο δρόμος προς την Α-Λήθεια.​

2.4 ΚΥΡΙΟ ΜΗΝΥΜΑ ΜΥΘΟΥ- ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΤΑΔΙΟ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑΣ:​

Σαν αναζητητής της αλήθειας («Οδυσσέας») θα προσπεράσεις την ευτυχία που σου προσφέρει η Ζωή στο ψέμα, η ψευδαίσθηση («χώρα Λωτοφάγων») γιατί δεν επιζητάς την ψεύτικη ευτυχία της Λήθης («λωτός»), γιατί θέλεις τη δική σου Α-Ληθινή ευτυχία, στη δική σου πραγματική ζωή, στην Ιθάκη σου.

2.5 Η ΠΡΟΤΡΟΠΗ ΤΟΥ («ΟΔΥΣΣΕΑ») ΓΙΑ ΔΡΑΣΗ:​
Μην αφεθείς στη Λήθη του προορισμού σου.​
Βγες εκεί έξω, κυνήγησε τη ζωή, μην την περιμένεις…​

1683179924629.png
Ετοιμάζοντας στην Κίνα λωτούς για το παζάρι...​

Νίκος Καμπάνης - Μέντωρ: Η ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΦΟΡΑΣ

Μετά την αναχώρηση από την Τροία οι Κεφαλλήνες του Οδυσσέα, στους ΚΙΚΟΝΕΣ χάνουν έξι συντρόφους από κάθε πλοίο, 72 στο σύνολο σε έναν τυχοδιωκτισμό του Οδυσσέα μέσα σε δυο ημέρες.

Μετά από τη θαλασσοταραχή, σε 15 ημέρες από την αναχώρηση φτάνουν στους ΛΩΤΟΦΑΓΟΥΣ όπου είχαν μια ευκαιρία να παραιτηθούν από το νόστο, τη συμφορά και το κακό που πρόκειται να πάθουν. Τους παρασύρει ‘στον σωστό δρόμο’ ο Οδυσσέας (μία ημέρα).

Στον ΚΥΚΛΩΠΑ χάνουν 6 συντρόφους σε έναν τυχοδιωκτισμό του Οδυσσέα και πάλι.

Μετά τον ΑΙΟΛΟ είχαν μοναδική ευκαιρία να φτάσουν στην πατρίδα αλλά αυτό ματαιώνεται από απερισκεψία κάποιων συντρόφων (διάρκεια 30+9+9=48 ημέρες).

Στους ΛΑΙΣΤΡΥΓΟΝΕΣ χάνουν 11 από τα 12 πλοία λόγω εχθρικής στάσης των ιθαγενών με αιτία προκατάληψη και την κακή φήμη των ΛΑΩΝ της ΘΑΛΑΣΣΑΣ σε όλη τη Μεσόγειο. Ο Οδυσσέας πασχίζει να σώσει ότι μπορεί.


1683179735918.png

Στην ΚΙΡΚΗ –με εσωτερική μετάβαση στον ΚΑΤΩ ΚΟΣΜΟ- είχαν μια δεύτερη ευκαιρία να παραιτηθούν αυτοί οι λίγοι που έχουν απομείνει και συγχρόνως να συμβάλουν στην αναπαραγωγή και στην αύξηση του πληθυσμού της Μάλτας μια που ο ανδρικός πληθυσμός έχει εξαφανιστεί από τον καιρό που ακολούθησε και συμμετείχε στις επιδρομές των ΛΑΩΝ της ΘΑΛΑΣΣΑΣ. Οι σύντροφοι του Οδυσσέα το ματαιώνουν, τον παίρνουν και φεύγουν (διάρκεια ένα έτος).

Ακολουθούν οι ΣΕΙΡΗΝΕΣ το τραγούδι των οποίων εμποδίζει ο Οδυσσέας να το ακούσει το πλήρωμα μια που θα μάθαιναν τι τους περιμένει και θα αρνιόντουσαν να συνεχίσουν.

Στη ΣΚΥΛΛΑ και όχι τη ΧΑΡΥΒΔΗ οδηγώντας με προτροπή του Οδυσσέα σκοπό έχουν να χάσουν μόνο έξη συντρόφους και όχι όλους προς το παρόν. Ο Όμηρος δεν τους θέλει αθώα θύματα υπερφυσικών τεράτων και τους προτιμά θύματα θεών και δικής τους ατασθαλίας, ώστε να επιβραβεύσει τον εγκρατή.

Τέλος, στο ΝΗΣΙ του ΗΛΙΟΥ χάνονται όλοι οι σύντροφοι από δική τους ατασθαλία και σώζεται μόνο ο Οδυσσέας που την ίδια στιγμή προσεύχεται στους θεούς! (διάρκεια 37 ημέρες, σύνολο περιπλανήσεων 480 ημέρες).


Η συμπεριφορά του Οδυσσέας είναι διαδοχικά η εξής: Τυχοδιωκτισμός, προσήλωση στον στόχο, τυχοδιωκτισμός, προσήλωση στον στόχο, τυχοδιωκτισμός συντρόφων, πολλαπλές αρνητικές συνέπειες και καταστροφές.

ΒΛΕΠΟΥΜΕ μέχρις εδώ ότι κάθε φορά και μετά από συντριβή επανερχότανε στο στόχο μέχρι που στην Κίρκη επήλθε προσωρινή παραίτηση. Μετά από προτροπές, ενδοσκόπηση και αναζήτηση επαφής με το παρελθόν και τις αξίες επανέρχεται στο στόχο.

Για την εγκράτεια χρειάζεται πίεση και εξαναγκασμό. Παλεύει στη Σκύλλα να βρει το σωστό δρόμο και ενώ οι άλλοι συνεχίζουν να παρασύρονται, δικαιώνεται η προσευχή, η εγκράτεια κι η περισυλλογή.


Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ ΚΑΙ Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

Στη ραψωδία κ’, όπως θα δούμε, ο Όμηρος περνάει τρέχοντας δυο από τα σημαντικότερα γεγονότα της Οδύσσειας;

- Την καταστροφή στους Λαιστρυγόνες των έντεκα από τα δώδεκα πλοία σα να επιθυμεί να απαλλαγεί από τα βαρίδια των επόμενων περιγραφών και, που θα βρει άλλο νησί με γίδια, όπως αυτό αντίκρυ των Κυκλώπων, για να ταΐσει τόσα πληρώματα. Για τον εφοδιασμό έχει ήδη καταστρέψει μια πόλη στους Κίκονες.

- Όπως οι μελλοθάνατοι που θέλουν να έχουν μια τελευταία επιθυμία, ο Όμηρος με τον Αίολο πετυχαίνει ανοίγοντας τον ασκό να δούνε το χώμα της πατρίδας για τελευταία φορά.

Τον Όμηρο δεν τον ενδιαφέρει κανένας νόστος και κανενός από τους πολεμιστές της Τροίας πλην ελαχίστων. Ενδιαφέρει την ΑΘΗΝΑ αποκλειστικά ο νόστος του Οδυσσέα.


Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥ ΚΑΛΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ, μεταξύ Αθηνάς και Ποσειδώνα.​

Η τιμωρία των αθώων Φαιάκων από τον Ποσειδώνα για τη μεταφορά του Οδυσσέα στην πατρίδα (ραψωδία ν’) γίνεται με συνοπτικές διαδικασίες. Το ΚΑΚΟ επιβάλλεται σε χρόνο dt.

H τιμωρία των υβριστών και ενόχων μνηστήρων από την Αθηνά γίνεται σε βάθος χρόνου, μελέτη, περίσκεψη, σχέδιο και οργανώνεται στην ίδια ραψωδία ν’, ενώ όλο το έπος ασχολείται με αυτό το θέμα.

Συμπέρασμα: Ενώ η αδικία πραγματοποιείται ταχύτατα, το δίκιο για να θριαμβεύσει απαιτεί χρόνο.


Το κακό ακόμα και έναντι της προσευχής υπερτερεί! Όταν στη ραψωδία μ’ προσεύχεται ο Οδυσσέας δεν πιάνει. Όταν με τα ίδια ακριβώς λόγια προσεύχεται ο Υπερίωνας πιάνει, ίσως όμως γιατί έχει μεσολαβήσει η ύβρις και ασέβεια από τη στιγμή που οι σύντροφοι σκότωσαν τα βόδια και τελικά διασώζεται μόνο ο προσευχόμενος και όχι οι φίλοι τους οποίους προσπαθεί να καλύψει.

Αυτή ήταν μια ανάλυση του σκοπού και του βαθύτερου νοήματος της Οδύσσειας.


Από την ημέρα της αναχώρησης για την Τροία, με άγνωστο αριθμό θυμάτων εκεί στον πόλεμο, και κατά το ταξίδι της επιστροφής πραγματοποιήθηκε μια πορεία απόλυτης καταστροφής, με τον Οδυσσέα να επιστρέφει στη μήτρα, τη μητριαρχική κοινωνία, όπου παρέμεινε επτά χρόνια στην αφάνεια μέχρι να τον ανασύρει η Αθηνά με σκοπό να τιμωρήσει τους υβριστές. Κάπου μετά τον ενδέκατο χρόνο συναντά στον Κάτω Κόσμο ακόμα και το πνεύμα της μητέρας πριν ξαναγεννηθεί ο ίδιος. Για τους υπόλοιπους όλο αυτό το διάστημα συντελέστηκε μια σταδιακή γενοκτονία.

Τελικά, είχε ο Οδυσσέας δίκιο στους ΛΩΤΟΦΑΓΟΥΣ και οι σύντροφοι στην ΚΙΡΚΗ να επιμείνουν να επαναφέρουν τα μελλοντικά θύματα αυτής της γενοκτονίας στον στόχο;


1684528721914.png
 
Τελευταία επεξεργασία:
Νικόλαος Καμπάνης - Mentor

Νικόλαος Καμπάνης - Mentor

Μπλουζα Κάτω μέρος