Το άρθρο αυτό το έγραψα μετά το καλοκαίρι του 2010, όχι τόσο γι’ αυτούς που χαίρονται για τις ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΣΤΟ ΘΙΑΚΙ (είχαν γίνει κάτι ανακοινώσεις τότε ότι είχε βρεθεί το παλάτι του Οδυσσέα, ανακοινώσεις που τις πίεζε το άγχος που προκάλεσαν οι ανακοινώσεις των Βρετανών του 2005 για την Ομηρική Ιθάκη), αλλά για εκείνους που ακόμα απορούν για το ΑΝ Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΙΧΕ ΕΔΡΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΝΗΣΙ! Οι περισσότερες από τις θεωρίες που έχουν ως ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ τη Λευκάδα ή την ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ σε ένα πράγμα συμφωνούν: ΟΤΙ το μικρό απόκρημνο νησί, που όντως μαζί με Κεφαλονιά και Ζάκυνθο ανήκαν στον ΟΔΥΣΣΕΑ και στους ΚΕΦΑΛΛΗΝΕΣ ήταν η ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ ή ΑΠΟΚΡΗΜΝΗ (παιπαλόεσσα), ονομαζόταν ΣΑΜΗ, διότι ΣΑΜΑ στα φοινικικά σημαίνει ψηλό κι απότομο, σήμερα ΘΙΑΚΙ. Η ΟΜΗΡΙΚΗ αυτή ΣΑΜΗ είχε μεγάλη δύναμη διότι από τους 108 μνηστήρες είχε τους 24 στο παλάτι της Πηνελόπης, ενώ στη ΣΑΜΗ είχε παντρευτεί και η ΑΔΕΛΦΗ του Οδυσσέα η ΚΤΙΜΕΝΗ.
Αργότερα, όταν επέδραμαν οι Κορίνθιοι Δωριείς (βλέπε κορινθιακά κεραμικά μουσείου Ιθάκης), ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΑΓΚΑΙΟΣ (πιθανόν γιος της Κτιμένης, μετά από σθεναρή αντίσταση την παρέδωσε κατόπιν συμφωνίας (δεν βρέθηκαν ίχνη φωτιάς στις καταστροφές) και κίνησε για το ΑΙΓΑΙΟ όπου κατέλαβε τη ΣΑΜΟ (πρώην ΦΥΛΛΑΣ) και αφού άφησε πρώτα τυχόν ανήμπορους και πολιτικούς αντιπάλους απέναντι απ’ το Θιάκι στην Κεφαλονιά, όπου και ίδρυσαν τη ΣΑΜΗ, όπως λέγεται μέχρι σήμερα.
Κάθε εύρημα συνεπώς που αποκαλύπτεται στο ΘΙΑΚΙ μας ενδιαφέρει, γιατί ήταν σίγουρα της ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ. Πόσο μάλλον αν είναι και βασιλικό π.χ. του ΑΓΚΑΙΟΥ.
Θα μας ενδιέφερε επιπροσθέτως να μάθουμε αν βρέθηκαν ίχνη φωτιάς.
…Ίχνη που όπως προαναφέρει δεν ευρέθησαν στο άλλο, πάνω από τον ΠΙΣΑΕΤΟ (θέση “Αλαλκομενές”).
Μυκηναϊκά ευρήματα στον Αετό, δήθεν Αλαλκομενές, την Ομηρική Αστυπαλαία,
από το νησί που ενέπνευσε τον Όμηρο για την περιπέτεια και καταστροφή στους Λαιστρυγόνες, τη σημερινή Ιθάκη.
Ούτως ή άλλως ΣΥΓΧΑΙΡΩ τους ερευνητές για την αποκάλυψη, και τους ιδιοκτήτες των οικοπέδων που δεν συγκάλυψαν και δεν μπάζωσαν την ανακάλυψη.
Όμως, γιατί επιμένουμε ότι δεν ανήκουν τα ευρήματα στον πυρήνα της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα και στην ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ;
-Διότι απλά, ΕΠΕΙΔΗ ο όρος Ιθάκης “ετέθη υπό του ΟΜΗΡΟΥ”, πρέπει να τη δεχτούμε όπως την περιγράφει και όχι όπως θα θέλαμε.
Όσον αφορά τα τρία λιμάνια (που ήταν τέσσερα), αυτά πρέπει να μην είχαν σχέση όλα μεταξύ τους και δεν φαίνονται από το ίδιο σημείο.
Π.χ. Το λιμάνι του Φόρκυνα από το παλάτι απείχε τουλάχιστον 5 ώρες. Το λιμανάκι του Ρείθρου ήταν σε κρυφό σημείο (νόσφι πόληος) και όποιος άραζε εκεί ήταν ΑΘΕΑΤΟΣ από την πόλη και το παλάτι.
Τέλος ο ΗΜΕΤΕΡΟΣ ΛΙΜΗΝ (της πόλης) πρέπει να ήταν στο εσωτερικό (στο μυχό) του ΠΟΛΥΒΕΝΘΟΥΣ ΛΙΜΕΝΟΣ.
Τώρα γιατί επιμένουμε ΑΚΟΜΑ ότι άλλη είναι η σημερινή και άλλη η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ;
-Διότι ο ΤΑΦΟΣ του ΟΔΥΣΣΕΑ έχει ήδη αποκαλυφθεί και ευρίσκεται στα ΤΖΑΝΑΤΑ ΠΡΟΝΝΩΝ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ (βλέπε ΣΦΡΑΓΙΔΟΛΙΘΟΣ και αντίστοιχο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ στο βιβλίο ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΘΕΙΕΣ).
-Διότι όπως λέει ο Οδυσσέας στον βασιλιά της Κέρκυρας Αλκίνοο (ραψωδία ι’): Η Ιθάκη είναι δυτικά (προς ΖΟΦΟΝ) του συμπλέγματος των νησιών, είναι χαμηλή και πέρα-πέρα (ΧΘΑΜΑΛΗ ΠΑΝΥΠΕΡΤΑΤΗ) και είναι σε θέση προς το ΔΕΙΛΙΝΟ, έχει καλά δειλινά-ΚΑΛΟΔΕΙΛΙΝΑΤΗ (ΕΥΔΕΙΕΛΟΣ).
-Διότι όπως λέει η θεά Αθηνά στον ίδιο τον Οδυσσέα (ραψωδία ν’): Η Ιθάκη έχει ρυάκια που τρέχουν ολόχρονα (ΕΠΗΕΤΑΝΟΝ).
-Διότι από το παλάτι σε ελάχιστα λεπτά τρέχοντας είσαι στο λιμάνι (ραψωδία β’).
-Διότι όπως λέει ο Τηλέμαχος μες στην ομήγυρη των μνηστήρων (ραψωδία φ’): Οι άρχοντες που διεκδικούν την Πηνελόπη ανήκουν σε νησιά που βρίσκονται ανάμεσα στην Τραχειά Ιθάκη και στην Ήλιδα την αλογοτρόφο (ιπποβότοιο).
Όλα αυτά επιβεβαιώνουν ένα πράγμα: Ότι η ΟΜΗΡΙΚΗ (αυτή που περιγράφει ο ΟΜΗΡΟΣ) ΙΘΑΚΗ είναι στα δυτικά της Κεφαλονιάς και λέγεται ΠΑΛΙΚΗ.
Η ΠΑΛΙΚΗ επίσης έχει μιαν έκπληξη: Περιλαμβάνει ακόμα και σήμερα το τοπίο από το οποίο έλαβε το όνομα η Ιθάκη. Έχει στην περιοχή ΛΗΞΟΥΡΙΟΥ ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΕΣ ΑΚΤΟΓΡΑΜΜΕΣ. Διότι βέβαια το Ομηρικό κείμενο μας δίδαξε ότι ΕΥΘΥΣ=ΙΘΥΣ, απ’ όπου προέρχεται και η λέξη Ιθάκη.
…ΠΑΛΙΚΗ απ’ όπου μπορεί και να προέρχεται το επίθετο υποστήριξης της Αθηνάς προς τον Οδυσσέα (ΠΑΛ-ΛΑΣ), που άνετα μπορεί να μεταφραστεί σε ένα σύγχρονο τοπίο “μαγεμένο” την ΚΟΥΝΟ-ΠΕΤΡΑ, το οποίο τα προϊστορικά χρόνια ίσως ήταν και η αιτία δημιουργίας μιας θεάς.
Στην Παλική επίσης μπορεί να πάει κανείς ΠΕΖΟΣ προερχόμενος από μεγάλη ενότητα (βλ. Κυρίως Κεφαλονιά).
...Γιατί περιλαμβάνει ο Όμηρος και αυτό το εξοργιστικό: Τέσσερις (4) φορές στην Οδύσσεια δίνεται η δυνατότητα σε κάποιον να μεταβεί πεζός στην Ιθάκη. Στο Θιάκι πως θα πάει πεζός;
Εμείς, της θεωρίας του Νίκου Λιβαδά Τουμασάτου με τίτλο “ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ, Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΙΘΑΚΗΣ, ΟΜΗΡΟΣ ΚΑΙ ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΟΙ ΚΕΦΑΛΛΗΝΕΣ”, ούτε μια στιγμή δεν κλονιστήκαμε στο άκουσμα της αποκάλυψης μεγάλου ευρήματος στο ΘΙΑΚΙ. Διότι και αυτό, πιθανόν να βρέθηκε στην τοποθεσία ΣΑΜΙΚΟ της νήσου Ιθάκης. Για εμάς είναι το Θιάκι, η ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ, που ήταν εξάρτημα της αυτοκρατορίας του ΟΔΥΣΣΕΑ.
Θέλαμε μάλιστα να ΣΥΓΧΑΡΟΥΜΕ τους ερευνητές, αλλά και να καλέσουμε συνάμα στην ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ και την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ να ασχοληθούν και με τον κύριο κορμό της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, την ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ.
Και κάτι τελευταίο. Γιατί δεν υποχωρούμε στο ποια είναι η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ;
-Διότι γνωρίζουμε ότι το μικρό απόκρημνο νησί στο πλάι της Κεφαλονιάς μέχρι το 1504 ονομαζόταν VAL DE COMPARE και Μικρή Κεφαλονιά (Cephalonia picciola), και αφού περιήλθε τότε περίπου από τους Τούρκους στη Βενετία ονομάστηκε (όχι αυθαίρετα TEACCHI (=Θέαση;! - είχε πράγματι ωραία θέα!) που έγινε Θιάκι στην τοπική ντοπιολαλιά, και γύρω στα 1800 (βλ. Λόρδος Βύρων) Ιθάκη (ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΑΙΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ, Αντ. Μηλιαράκης, 1890).
Η θέα από ψηλά στο νησί που ενέπνευσε τον Όμηρο για την περιπέτεια και καταστροφή στους Λαιστρυγόνες, τη σημερινή Ιθάκη.
Αμυντικό μενίρ από τη βόρεια σημερινή Ιθάκη.
Ό,τι και να βρεθεί στο ΘΙΑΚΙ λοιπόν, έχει για εμάς μεγάλη αξία.
Ανήκει στο βασιλιά ΑΓΚΑΙΟ, που ίδρυσε τη ΣΑΜΟ, και που πριν σ’ αυτό το ίδιο το νησί, την τότε ΣΑΜΗ, που σήμερα ονομάζουμε Ιθάκη, βασίλευε η αδελφή του Οδυσσέα η ΚΤΙΜΕΝΗ.
Συγχαρητήρια λοιπόν.
ΝΙΚΟΣ Φ. ΚΑΜΠΑΝΗΣ (ΜΕΝΤΩΡ)
Γεωλόγος Α.Π.Θ.- Ομηριστής
Εφημερίδα ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ,11/09/2010
Tο διαβάσαμε στο ithacanews.gr
Δημοσιεύθηκε στο KEFALONIA TODAY στις 30/7/2013 και τέλος,
Κοινοποιήθηκε στην "Ομηρική Ιθάκη" του facebook από τον Makis Lykoudis την ίδια ημέρα.
Η παραλία “στα δεξά”, στο νησί που σήμερα ονομάζεται Ιθάκη.
Εκεί που κάνει τις στροφές ο δρόμος, από πάνω διακρίνεται η θέση “Αλαλκομενές”, όπου και τα Μυκηναϊκά ευρήματα.
Με βάση τη μελέτη που πραγματοποιήσαμε σχετικά με την Α’ Μεταναστευτική, τη Σάμο, τον Αγκαίο, τον Τεμβρίονα και τον Προκλή,
καθώς και τις πρώιμες ονοματοδοσίες της Σάμου, Χυσία και Αστυπαλαία, προκύπτει ότι
η μητρόπολη της πεδινής Αστυπαλαίας της Σάμου, είναι η πράγματι απόκρημνη αυτή εδώ πολιτεία της Ομηρικής Σάμης.
Αστυπαλαία σημαίνει απόκρημνη πόλη.