«… ὤ μοι ἔπειτ᾽ Ὀδυσῆος ἀμύμονος, ὅς μ᾽ ἐπὶ βουσὶν
εἷσ᾽ ἔτι τυτθὸν ἐόντα Κεφαλλήνων ἐνὶ δήμῳ….».
.Με το επιχείρημα αυτό καταργούνται οι θεωρίες της Ερύσσου, Άσσος και Φισκάρδο και του Πόρου γιατί από την Κεφαλονιά στην Κεφαλονιά δεν περνάς με σχεδία. Η θεωρία της Λευκάδας καταργείται γιατί απέναντι είναι η Ακαρνανία και όχι ο δήμος Κεφαλλήνων.
Αυτο το επιχείρημα και μόνο θα έφτανε, όμως και σε έξι άλλα διαπιστώνουμε ότι η θεωρία της Ερύσσου απέχει από τη Γεωγραφία του Ομήρου:
2. Οι Ιθακήσιοι κατοικούν στο πιο δυτικό σημείο της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, ο τόπος τους είναι χαμηλός και έχει όμορφα δειλινά.
3. Η απόσταση μεταξύ χοιρόμαντρας και παλατιού είναι 4 ώρες από μονοπάτι και 2,5 ώρες από τον κανονικό δρόμο. Η Ιθάκη πρέπει να είναι μεγάλη γιατί το ίδιο δρομολόγιο με πλοίο διαρκεί από το πρωί μέχρι το απομεσήμερο.
Το μέγεθος της Ιθάκης πρέπει να είναι τόσο ώστε το πλοίο του Τηλεμάχου αφού τον αποβίβασε στην πρώτη ακτή να είναι υποχρεωμένο να δαπανήσει τον ίδιο χρόνο, μέχρι να φτάσει στον ημέτερο λιμένα, με το χρόνο που απαιτείται για τα εξής:
α΄. Τον χρόνο που ο Τηλέμαχος έκανε να ανέβει στην πλαγιά για να πάει στην καλύβα του Εύμαιου, σε σημείο από όπου δεν φαίνεται το λιμάνι και ποτέ ο χοιροβοσκός δεν αντιλαμβάνεται αφίξεις πλοίων, όπου συναντά τον πατέρα του (ο΄ 554-557 και π΄ 1-4, στίχοι 8, διάρκεια μία ώρα). Επίσης η αργή πρόσβαση στο σημείο επιβεβαιώνεται και από την αναφορά για τα πέδιλα, που έδεσε καλά στα πόδια του ο Τηλέμαχος, ΣΥΝΥΠΟΛΟΓΙΖΟΝΤΑΣ
Ο ζητιάνος παίρνει τον λόγο επί μακρόν. Ο Τηλέμαχος εξηγεί ότι έχει τον λαό με το μέρος του. Αναλύει το πρόβλημα με τους μνηστήρες, στέλνει τον Εύμαιο στην Πηνελόπη, αλλά εκείνος ζητά οδηγίες ποιον να δει και ποιον να αποφύγει. Γιατί ασφαλώς δεν θέλει να τον δει ο Λαέρτης. (π΄ 5-155, στίχοι 151, μία περίπου ώρα) ΣΥΝΥΠΟΛΟΓΙΖΟΝΤΑΣ
γ΄. Τον χρόνο τέλος που χρειάζεται ο Εύμαιος - 3 ώρες δρόμο - για να μεταβεί στο παλάτι όπου εκεί συναντά τον κήρυκα που μόλις έφτασε απ’ το πλοίο, το οποίο είχε φτάσει λίγο πριν, ενώ συγχρόνως γίνονται τα εξής γεγονότα στη χοιρόμαντρα: Η Αθηνά καλεί και μεταμορφώνει τον Οδυσσέα. Ο Τηλέμαχος τον περνά για θεό, αλλά εκείνος βεβαιώνει ότι τον έχει μεταμορφώσει η Αθηνά.
Οδηγίες για μετάβαση στην πόλη και καρτερικότητα στους εξευτελισμούς, απόκρυψη οπλοστασίου οικίας, σχέδιο κρυφά από όλους, δοκιμασία των πάντων αν είναι πιστοί. Λοιπές λεπτομέρειες. (π΄ 156-322, στίχοι 167, περίπου τρεις ώρες).
Συνολική διάρκεια αυτών των γεγονότων, περίπου 5 ώρες, στίχοι από ο΄ 554- π΄322, 326 στίχοι συνολικά.
Πάντως ο Οδυσσέας, σαν ζητιάνος με μπαστούνι, περπατώντας πίσω από τον Εύμαιο, κατά μήκος της αρισφαλούς οδού κρυφά, έκανε τέσσερις ώρες (έφυγαν μετά το μεσημεριανό και έφτασαν πριν το βραδινό φαγητό !).
Είναι εμφανές πως η διάρκεια του δρομολογίου του πλοίου είναι πολύ μεγάλη. Όσο και η διάρκεια των γεγονότων από τη στιγμή που άφησε τον Τηλέμαχο κι εκείνος πήρε τον ανήφορο από την παραλία ώσπου να γίνουν οι συζητήσεις, να φτάσει στο παλάτι ο Εύμαιος και να συναντήσει τον κήρυκα ενώπιον της Πηνελόπης.
4. Η Ιθάκη πρέπει να έχει ευθύγραμμες ακτογραμμές, διότι η λέξη Ιθάκη προέρχεται από το ιθύς = ευθύς.
Οι Τάφιοι και οι Ιθακήσιοι ήταν γείτονες. Μάλιστα ο πατέρας του Αντίνοου είχε κάνει μια πειρατική αλητεία εναντίον των Θεσπρωτών μαζί με Τάφιους σαλταδόρους (που πήρε απ’ την πιάτσα εκεί κοντά στη Spiazza), κι όταν εκείνοι ΕΡΧΟΝΤΑΝ προς Τάφο και Ιθάκη δίπλα-δίπλα, να τους τσακίσουν οι Θεσπρωτοί (να τους κρεμάσουν ανάποδα; Κάτι λέει να τους αφαιρέσουν εν ζωή την καρδιά όπως οι Ίνκας), ο Οδυσσέας τους αναχαίτισε.
Ο Ταφιός είναι στο πίσω μέρος της Παλικής.
Τα χρόνια του Λαέρτη εκεί γίνονταν όργια λαθρεμπορίου και άλλα στα κρυφά. Το όνομα είχε σωθεί τυχαία, από χριστιανικές πηγές, οι οποίες ασφαλώς δεν τοποθέτησαν το όνομα για να κατασκευάσουν καμιά Ιθάκη και να ξαναζωντανέψουν την Αθηνά που υποστηρίζει τον Οδυσσέα. Σώθηκε κατά τύχη.
Αυτό το αγνοούν ΟΛΟΙ και τοποθετούν τους Ταφίους όπου να ‘ναι, διότι ξέχασαν ότι η αλήθεια βρίσκεται μόνο στις περιγραφές του Ομήρου κι όχι στην φαντασίωση του καθενός που τον παραφράζει.
Και μια παράκληση προς τους ιδίους: «Μην παίζετε με Ταφιούς λαθρέμπορους και σωματέμπορους (αυτοί πούλησαν τον Εύμαιο μικρό στον Λαέρτη), γιατί θα σαλτάρουν και θα σας βουλιάξουν το καράβι!»
.Για τους οκτώ αυτούς λόγους και ειδικά επειδή από εκεί δεν πας σε κανένα δήμο Κεφαλλήνων με σχεδίες, αφαιρεί την Έρυσσο από τον κατάλογο των υποψηφίων για διεκδίκηση της Ομηρικής Ιθάκης. Η Έρυσσος επίσης δεν είναι ‘‘χθαμαλή’’. Και ενώ ο χρόνος του ταξιδιού για την επιστροφή από την Πύλο σχεδόν ταιριάζει (βλ. Παλική), κατά την αναχώρηση η απόσταση ξεφεύγει, είτε για το Φισκάρδο μέσω διαύλου, είτε για την Άσσο περιπλέοντας την Παλική, σχεδόν το ίδιο κατά 220 μίλια.
Όμως, ενώ αυτοδύναμα η Έρυσσος ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ, η ίδια ανήκει στην Ομηρική Ιθάκη με τα δυό της διαμερίσματα, την Αιγίλιπα και τα Κροκύλεια, τα οποία Κροκύλεια περιλαμβάνουν παράλια ακόμα πιο νότια και από την Αγία Ευφημία, όσο διαρκούν αυτά τα βράχια σαν τσουλίθρες και σαν την πλάτη του κροκόδειλου.
1. Δήμος Ομηρικής Ιθάκης (Το Άστυ της Ιθάκης είναι τα πέριξ του Λιβαδιού. Η Νήσος Ιθάκη είναι όλη η Κεφαλλονιά.)
2. Δήμος Κεφαλλήνων
3. Η διείσδυση του Δουλιχίου της Οδύσσειας επί της Κεφαλληνίας.
4. Ομηρική Σάμη