ΔΙΑΛΕΞΗ 21/1/2006 στο Σύλλογο "Η ΕΥΓΕΡΟΣ" Φαρακλάδων.

1590522678422.png

Ήθελα τη διάλεξη σήμερα να την κάνω
με στίχους και ρητορική - πολλές πληροφορίες -
για τούτο εδώ το ζήτημα που είναι Ομηρικό,...
Και τώρα δα θυμήθηκα πως λίγο πριν οι Άγγλοι
ασχοληθούν και παινευτούν πως όλα τα είχαν βρει,...
... έστειλα μιαν επιστολή προς την εφημερίδα
που ΕΒΔΟΜΑΔΑ λέγεται, πωλείται στο νησί.

Ήτανε το Φθινόπωρο ΣΥΝΕΔΡΙΟ να γίνει
οι αρχαιολόγοι να μας πουν στον Πόρο τ' είχαν βρει,
γι' αυτό κι αυθόρμητα εγώ ανέπτυξα το θέμα
πως ο Λαός θα έπρεπε να ενημερωθεί !

...Και τη διαβάζω για εσάς τώρα τους Φαρακλάδες
που γίναμε επίκαιροι για να ξανά ακουστεί:

"Δεν είναι το Συνέδριο που θά 'πρεπε να γίνει
νά 'ρθει ο Οδυσσέας μας το σπίτι του να βρει...
Είναι πιο πρώτα ο λαός για να το καταλάβει,
ο κόσμος την Ιθάκη μας να την αφουγκραστεί.

Δεν είν' οι δέκα ειδικοί να φάνε και να πιούνε,
είν' οι Κεφαλλονίτες μας να μάθουν και να δουν
πως ο 'Δυσσέας ο λαμπρός στα χώματά τους μένει
Κι οι τάφοι των προγόνων του αυτό μας μαρτυρούν!

-Γνωρίζετε τι βρήκανε ψάχνοντας στην Ιθάκη
να δουν τον Οδυσσέα μας αν είναι ζωντανός;
-Ευρήματα ελάχιστα σ' ένα νησί 'που τρέχει'
κι ο κόσμος ν' αγωνίζεται για να δικαιωθεί....

...Και δίπλα στην Κεφαλλονιά που έχει κι άλλα τόσα
παλιά μα και περίεργα και εξαιρετικά
κανείς δεν ενδιαφέρεται να βρει και ν' αναδείξει
στου Οδυσσέα το νησί να πει πως είναι αυτά.

Ελάχιστοι και σπάνιοι ήταν οι πρωτεργάτες
που μίλαγαν για Όμηρο κι όπως τα είχε πει
και τους οφείλουμε εμείς μια θύμηση μια μνήμη
αγώνα για δικαίωση που κάποτε θα 'ρθει.

Βολτέρα θε' να θυμηθώ μα και τον Τσιμαράτο
Τσιτσέλη
, Λιβιεράτο... μα σαφώς τον Μαρινάτο
και νά 'ρθουμε στα χρόνια μας και στον Αποστολάτο
να μου θυμίζει που ξεχνώ τον Χούκοπ διαρκώς.

Η Putman και ο Μεταξάς, στις μέρες τους ο Νίκος
ο Τουμασάτος-Λιβαδάς που έφυγε νωρίς
κι όλοι αυτοί να λεν σιγά - μη θίξουνε τους άλλους -
εκείνη η τρανή γραφή πως θα δικαιωθεί !

Είμαι εγώ ο 'γιόκας' τους που όλους τους λατρεύω
γιατί σε χρόνια δύσκολα προσπάθησαν δειλά,
να πουν ετούτο το λαμπρό, ο Όμηρος το δείχνει,
πως την Ιθάκη βρέχουνε του Αίνου τα νερά.

Κι ας βάλουμε με τη σειρά τις γνώσεις και τις θέσεις
τα λόγια του 'Δυσσέα μας μα και της Αθηνάς
πως "-Νήπιος θα ήσουνα αν δεν παραδεχόσουν
ότι η Ιθάκη βρίσκεται πέρα στα δυτικά"...

Έχει ηλιοβασίλεμα που στα Κηπούρια βλέπεις
κι οι άλλες θέσεις βρίσκονται στα ανατολικά !...
...Είναι μακριά στη θάλασσα και φαίνεται απ' τον Αίνο
να 'σβήνει' μες στη θάλασσα και νά 'ναι χαμηλά !!
...Νά 'χει λιμάνια κι έξοδους και βόρεια και νότια
του Λιβαδιού να λέγεται Πολυβενθής σοφά !!!

Και τί 'ναι το Δουλίχιο; Που Ζάκυνθος; Που Σάμη;
Κροκύλια και Αιγίλιππα ποια απ' όλα τα 'καλά';

Δουλίχι ήταν πλούσιο ήταν και σιτοφόρο
κι η Σιτεμπόρων η οδός πάντα καθοδηγεί
τη σκέψη μου, μα κι ο Ελειός μαζί με τον Δρακία
που σε Αδράκι, Κατελειό τούτα έχουν σωθεί.

Ελειός από τους Επειούς και από την Ηλεία,
Δρακίας του Δουλίχιου πολέμαρχος στην Τροία
κι έτσι η νότια πλευρά απ' τ' όμορφο νησί μας
φιλοξενούσε κάποτε ετούτα τα παιδιά.

-Μήπως η Λάσση σαν στενή και δολιχή δεν είναι;

Κι όπως και σήμερα λοιπόν αυτή η αναλογία
Ιθάκη και Δουλίχιο δεν ήτανε κοντά;
Ληξούρι κι Αργοστόλι που ...μικρό μα και μεγάλο
και τότε το Δουλίχιο ήταν το πιο ισχυρό !

Μνηστήρες είχε τέσσερις φορές απ' την Ιθάκη
πενήντα δυο και χωριστά και υπηρέτες έξη
κι όταν παλιά κινήσανε να πάνε για την Τροία
σαράντα αυτοί και δώδεκα πλοία ο Βασιλιάς.

Δεν είν' λοιπόν Δουλίχιο η Πάλλη και το Θιάκι
μα τ' Αργοστόλι, ο Λουρδάς, ο Κατελειός κι η Λάσση
κι όλα εκείνα τα νησιά πέρα προς τη στεριά,
ο Αστακός, μα κι η Λευκάς, μα και το Μεγανήσι
κι ο Οδυσσέας όλα του τα άλλα τα λοιπά:

Τον Αίνο και την Έρυσσο, την Πύλαρο, τη Σάμη,
τον Πόρο και τη Ζάκυνθο, την Πάλλη, τη Θηνιά
και ασφαλώς και τη μικρή τη νήσο αυτό το Θιάκι
που βάση στρατιωτική και στόλο κι η αδελφή...

...Η αδελφή του η Κτίμενη που πάντρεψαν στη Σάμη
και Σάμη τότε λέγονταν εκείνο το νησί,
γιατί Σαμά, απόκρημνο θα πει κι αυτό το Θιάκι
απόκρημνο μου φαίνεται και τό 'χω επισκεφθεί.

Δεν είναι η Πάλλη απόκρημνη κυρία Τσιμαράτου
αλλά τη βλέπω χαμηλή είναι και δυτική...

Ξαναγυρνώ για μια στιγμή στο Θιάκι που λατρεύω
Κι είναι η θεωρία μας και διαφορετική,
γιατί εμείς που έχουμε Πάλλης τη θεωρία
υπόσταση του δίνουμε πανίσχυρη λαμπρή.

Είναι η Σάμη απόκρημνη Αγκαίου κι Οδυσσέα
που είχε τα ευρήματα πάνω στον Αετό
που οι Κορίνθιοι - γι΄αυτό βλέπε και στο Μουσείο -
εποίκησαν, παρέμειναν, διώξαν τους Αχαιούς
κι έτσι με μιας τα ονόματα άλλαξαν απ' αυτό.

Δεν είν' λοιπόν μονάχα αυτό που λέγανε οι άλλοι:
"-Ο Όμηρος πως δηλαδή αλλιώς τα είχε πει".
-Είναι Ιθάκη απ' το ΙΘΥΣ-ΕΥΘΥΣ όπου σημαίνει...
-Είναι οι Τάφοι οι πολλοί που βρήκε ο Μαρινάτος
οι εκατοντάδες λαξευτοί που βρίσκονται παντού
...

-Είναι ο πλούτος νά 'χουνε τα πλοία ένα λιμάνι,
όπως αυτό του Λιβαδιού που φαίνεται μακρύ...
-Να 'ναι κι ο Αίνος έλατο να δίνει για καράβια...
-Να 'ν' οι Ταφιοί οι πρόγονοι που βρίσκονται κοντά...
Να 'ν' η Παλλάδα Αθηνά την Πάλλη να επιβλέπει...

...Κι οι Κεφαλλήνες ν' αγαπούν ακόμα τα κουπιά'

Μέντωρ


Ο Μέντωρ έγινα εγώ σαν έφυγε ο Νίκος και θέλω στον Τηλέμαχο - τον Μάκη Λιβαδά -
να κάνω καθοδήγηση με έμπνευση και γνώση τον Οδυσσέα-Πατέρα του για να αναζητά.

Το όνομα της τό 'δωκε "Ιθάκη" η Βενετιά. Παλιότερα την έλεγαν "Μικρή Κεφαλλονιά"
κι ο Τσιμαράτος εύρηκε τον "Βάλτο του Κουμπάρου"
και βάλτωσε η έρευνα στα διάφανα νερά !

1590522149978.png

Τούτα λοιπόν τα έστειλα στα μέσα του Σεπτέμβρη
με σιγουριά πως δίκαια τα λέγαμε αυτά,
και ψάχνοντας θυμήθηκα μιαν άλλη επιστολή
προς των Χαβδάτων έντυπο Ιούνιο νωρίς:

Με ρώταγε με έκφραση μαζί και απορία
ο Κατερέλος πρόεδρος Χαβδάτων Αθηνών,
αν η Ιθάκη βρίσκονταν μαζί κι οι Κεφαλλήνες
επάνω στο τρανό νησί, αυτήν Κεφαλλονιά
και τού 'λεγα με σύνεση μαζί και με συμπόνια
πως τα Χαβδάτα δεν μπορεί Ιθάκη να τα πει.
Γιατί αυτά ευρίσκονται απ' τα παλιά τα χρόνια
στα χώματα των Ταφιωτών του Μέντη βασιλιά.

Μα Μέντης, μα και Μέντορας φίλοι του Οδυσσέα
κι ο πρώτος τον Τηλέμαχο πηγαίνει και ρωτά
στον Νέστορα ο δεύτερος. ... Στη Μνηστηροφονία
τον Οδυσσέα από κοντά ολόψυχα βοηθά.

Και τότε σε ερώτηση: "-Πόσο κοντά η Τάφος
στο Θιάκι εκείνο το παλιό και την Κεφαλλονιά;"
Απάντησα με σύνεση - Ομήρου πεπνυμένος -
πως η Ιθάκη κι οι Ταφιοί ευρίσκοντο κοντά.

Και τον Λαέρτη σαν Ταφιό φαίνεται αναφέρει
η Πηνελόπη δυο φορές στ' ωμέγα και στο ταυ:

«Αφού Οδυσσέας πέθανε μνηστήρες νεαροί μου
τον γάμο μου μη βιάζεστε, μέχρι κι ένα πανί
φτιάξω, μη μου χαλάσουνε ζωύφια τις κλωστές,
για τον Λαέρτη τον Ταφιό τον ήρωα σαν έλθει
η μοίρα του αλύπητου (τον) ρίξει του θανάτου,
μη με μισήσει Αχαιών καμιά ‘‘γριά’’ στην πόλη,
πως κείται δίχως σάβανο, κι ας είχε πολλά αποκτήσει».
Οδύσσεια τ' 141-147 και ω' 131-137

Η Τάφος μια περιοχή όπως την Πάφο λένε
με μια πληθώρα λαξευτούς κι αρχαία 'υλικά'
όπου Χαβριάτα και Χαβδάτα μέρη ονομάζουν
και 'Φοίνικες' οι πρόγονοι και χρόνια ηρωικά.

1590598806734.png

-Μα πού 'ναι η συνάφεια μαζί κι η γειτονία;

Ο Οδυσσέας μες στο χι ζητά με αγωνία
καθώς τον επλησίαζαν μνηστήρες φανερά:

«Βόηθα, γενναίε Μέντορα, κι αγαπημένο φίλο σου θυμήσου,
που σου θυσίαζα καλά· κι εσύ μ’ εμέ στην ίδια ηλικία».
Οδύσσεια χ'208-209

-Μα υπάρχει κάτι δυνατό Όμηρος να μας λεει,
που αναδεικνύει έμπρακτα ετούτο που ρωτώ;
-Έτσι απείλησε στο χι τον Μέντορα μνηστήρας.
Αγέλαος:
«Μη, Μέντορα, σε παρασύρει με λόγια ο Οδυσσεύς
να πολεμάς μνηστήρες, και να αμύνεσαι μ’ αυτόν.
Διότι βέβαια αυτό που είν’ μες στο δικό μας το μυαλό νομίζω πως θα γίνει·
κι όταν σκοτώσουμε αυτούς, πατέρα και υιό,
μαζί μ’ αυτούς κι εσύ έπειτα θα χαθείς, (μ’) αυτά που προσδοκάς
να γίνουν στο παλάτι... θα χάσεις και το κράτος σου (θα φας την κεφαλή σου).
Αφού βεβαίως τ’ αφαιρέσουμε από σας με βία με χαλκό,
όσα σ’ ανήκουν κτήματα, τα δώθε και τα κείθε (εντός και τα εκτός)
δικά σου θα ενώσουμε μ’ αυτά του Οδυσσέα· ούτε τους γιους
θ’ αφήσουμε να ζουν μες στα παλάτια, ούτε τις θυγατέρες,
ούτε γυναίκα σεβαστή κάτω στην πόλη της Ιθάκης να γυρίζει».
Οδύσσεια χ'213-223

Αφού μνηστήρ Αγέλαος ο υιός του Δαμαστόρου,
εκβίαζε τον Μέντορα με λόγια σαν αυτά,
φαίνεται πως οι Τάφιοι μαζί με την Ιθάκη
εφάπτονταν, γειτνίαζαν και ήταν κοντινά
!

...Ώστε τα πλούτη και των δυο Μέντορα-Οδυσσέα
να δύνανται να ενωθούν
κάποιοι να καρπωθούν.

...Είκοσι χρόνια να μπορεί ο Μέντορας κοντά τους
Λαέρτη να καθοδηγεί, γυναίκα και παιδί,
στην Πύλο τον Τηλέμαχο
, τώρα τον Οδυσσέα
και νά 'ναι η ίδια η Αθηνά ετούτη η μορφή
.

Από τους υιούς τις κόρες του, του Μέντορα γυναίκα
καταλαβαίνουμε κι εμείς πως ήτανε κοντά
κι αν αναγνώστης μια ματιά στον Όμηρο κοιτάξει
αυτή η γυναίκα η σεβαστή όλα θα του τα πει:

...Διότι στο πρωτότυπο 'κατὰ ἄστυ πολεύειν' (χ' 223)
κι έτσι το δρομολόγιο θα μάθει στη στιγμή:
Απ' τον Ταφιό στον Κρίκελλο μες από μονοπάτια,
που τ' όνομα προδίνουνε το τόσο φανερό.
Μονο-πολάτα έμεινε όνομα στους αιώνες
και άπειρα ευρήματα το κάνουν φανερό !

Μέντωρ

Βαρύ το όνομα αυτό που έχω όταν γράφω και Μέντορα θα ήθελα εμένα να με λέν'
γιατί ο Μέντορας βοηθά τότε τον Οδυσσέα κι εγώ εσάς θα ήθελα τώρα να σας βοηθώ:

Ν' ανακαλύψετε με μιας ετούτη την Ιθάκη που Οδυσσέας έψαχνε χρόνια για να τη βρει
κι ο Όμηρος περιέγραφε με τόση νοσταλγία με μιαν ακρίβεια λαμπρή που κάνει φανερή.

Για δυτική και χαμηλή μας είπε την Ιθάκη...
Για Κεφαλλήνες το λαό κι ενώπιον βουνό, γι' αυτό και είναι φανερή τη βλέπουν κι απ' τη δύση
και τη γλυκιά πατρίδα τους ότι την αγαπούν... Ε, κι άμα είναι μακριά ότι τη νοσταλγούν.





"Ομηρική Ιθάκη είναι η Παλική Κεφαλληνίας", Δεκέμβριος 2008. ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ

Ο Νίκος Καμπάνης είναι ένας λαμπρός επιστήμονας, που ασχολείται επίσης με την έρευνα της ιστορίας την οποία λατρεύει και υπηρετεί.
Η εργασία του γύρω από τον Όμηρο και τον Οδυσσέα προβληματίζει και διεκδικεί.
Τα βιβλία του διέπονται από πλούσιο περιεχόμενο και το γράψιμό του στηρίζεται όσο είναι δυνατό σε στοιχεία τα οποία διαρκώς ερευνά.
Η σύζυγός του Δώρα είναι από την Κεφαλλονιά, αλλά ο Νίκος αγαπά την Κεφαλλονιά τόσο πολύ, που δίκαια λέγεται από πολλούς ότι είναι βέρος Κεφαλονίτης.
Στο βιβλίο του «Ομηρική Ιθάκη είναι η Παλλική», ακολουθεί το δρόμο που χάραξε ο αείμνηστος Κεφαλονίτης Νίκος Λιβαδάς.
Ο Νίκος Καμπάνης μεταξύ των άλλων είναι ένας εξαιρετικός καθηγητής σκακιού με πάρα πολλές διακρίσεις.
Είναι ένας άνθρωπος αξιοζήλευτος και ειλικρινής.
Με εκτίμηση,
Παναγής Λυκούδης
Πρόεδρος Συλλόγου “ΕΥΓΕΡΟΣ” Φαρακλάτων








 

Συνημμένα

  • 1590781373729.png
    1590781373729.png
    995,7 KB · Προβολές: 23
  • 1590781530246.png
    1590781530246.png
    995,7 KB · Προβολές: 25
Τελευταία επεξεργασία:
Μπλουζα Κάτω μέρος