Ραψωδία φ΄: Περίληψη

1611778013115.png



ΙΣΤΟΡΙΚΟ

1 - 79 Η γλαυκώπις Αθήνη βάζει στο μυαλό της Πηνελόπης να διοργανώσει τον αγώνα του τόξου​
(13-41: Πώς ήρθε το τόξο στα χέρια του Οδυσσέα, γιατί δεν το πήρε στην Τροία. Εύρυτος-Ίφιτος-Ηρακλής).​
80-139 Συγκίνηση, τουλάχιστον από τους βοσκούς στη θέα του κειμηλίου (όπως και νωρίτερα από την Πηνελόπη). Διχασμός αν θα δοκιμάσουν οι μνηστήρες. Προτροπή από τον Τηλέμαχο, που γνωρίζει την κατάληξη του αγώνα. Ο ίδιος προετοιμάζει τον αγωνιστικό χώρο και μάλιστα δοκιμάζει πρώτος να τεντώσει τη χορδή, αλλά παραιτείται μετά από νεύμα του πατέρα του.​
140-434 Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΟΥ ΤΟΞΟΥ, έως το τέλος της ραψωδίας. Επί μέρους γεγονότα:​
140-187 Αντίνοος και Ευρύμαχος αναλαμβάνουν διευθυντές αγώνων. Πρώτος αποτυγχάνει ο Λειώδης, απογοητευμένος και ηττοπαθής. Ο Αντίνοος τον επιπλήττει. Διατάζει τον Μελάνθιο να φέρει πυρ και λίπος να μαλακώσουν το έλασμα του κεράτου.​
188-241 Από εδώ και καθ’ όλη τη διάρκεια της προσπάθειας άλλων 103 μνηστήρων, έξω από το παλάτι ο Οδυσσέας αποκαλύπτεται στους πιστούς βουκόλο και χοιροβοσκό και στη συνέχεια οργανώνουν το σχέδιο πώς θα έρθει το τόξο στα χέρια του Οδυσσέα (Εύμαιος) και πώς θα προετοιμαστεί ο χώρος της μνηστηροφονίας (Φιλοίτιος).​
242-273 Εισέρχονται την ώρα της αποτυχίας και απογοήτευσης του προτελευταίου Ευρύμαχου. Την ώρα που ο Αντίνοος ζητά αναβολή με τη δικαιολογία ότι είναι μέρα Λαμπρής και διασκέδασης για τον Απόλλωνα τον κλυτοτόξο.​
274-310 Αναπάντεχα παίρνει το λόγο ο ζητιάνος Οδυσσέας και ζητά να δοκιμάσει. Ο Τηλέμαχος συμφωνεί. Οι μνηστήρες αντιδρούν και ο Αντίνοος παρομοιάζει τον Οδυσσέα με τον μεθυσμένο Κένταυρο Ευρυτίωνα και αυτά που θα επακολουθήσουν, αν δοκιμάσει, με την κενταυρομαχία.​
311-358 Επεμβαίνει η Πηνελόπη και καθησυχάζει ότι δεν θα παντρευτεί τον ζητιάνο αν επιτύχει του άθλου. Ο Ευρύμαχος επισείει το ρεζιλίκι για τους ίδιους. Ο Τηλέμαχος παίρνει την κατάσταση στα χέρια του και η Πηνελόπη αποχωρεί.​
359-379 Το τόξο κατευθύνεται προς τον Οδυσσέα. Οι μνηστήρες αρνούνται. Ο Εύμαιος δειλιάζει. Ο Τηλέμαχος είναι κάθετος.​
380-434 Το τόξο το ανά λαμβάνει και το επεξεργάζεται ο Οδυσσέας. Ο Τηλέμαχος διατάζει Ευρύκλεια και Φιλοίτιο να σφραγίσουν το ανάκτορο. Οι μνηστήρες θαυμάζουν και απορούν, γιατί διαβλέπουν έναν ειδικό στα τόξα, ο οποίος εξετάζει από όλες τις μεριές το ‘‘εργαλείο’’ που κρατά. Η χορδή περνά εύκολα, το τόξα κελαηδά σαν χελιδόνι, το βέλος διαπερνά τα πελέκια και ο Οδυσσέας καμαρώνει ότι τιμά το ψωμί που τρώει. Καλεί τον Τηλέμαχο να ‘‘ετοιμάσουν το γεύμα των Αχαιών’’ και εκείνος στέκεται κοντά του αρματωμένος σαν αστακός.​
ΕΙΚΟΝΕΣ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ
Λεπτομέρεια ανάγλυφου από το Βρετανικό Μουσείο (www.britishmuseum.org) που αναπαριστά τον τρόπο που ο Οδυσσέας πέρασε τη χορδή στο τόξο.
Ανάγλυφη αναπαράσταση προετοιμασίας τόξου για τον βασιλιά Ashurbanipal.
(Βόρειο παλάτι, Νινευή, βόρειο Ιράκ, 645-635 π.Χ)
Αναλυτική παρουσίαση του θέματος από τον συνεργάτη μας Σπύρο Μπάκα. (σελίδες 53-55)

ΕΙΚΟΝΑ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟΥ
Ο Τηλέμαχος ενημερώνει τη μητέρα του ότι όσον αφορά τον γάμο δεν θα φέρει καμία αντίρρηση και η Πηνελόπη μπορεί να ακολουθήσει οποιονδήποτε επικρατήσει στον αγώνα του τόξου είτε από την Ιθάκη είτε από τα υπόλοιπα νησιά που είναι ανάμεσα σε αυτήν και την Ήλιδα. Ομήρου Οδύσσεια ραψωδία φ΄ 346-347:​
«... οὔθ᾽ ὅσσοι κραναὴν Ἰθάκην κάτα κοιρανέουσιν,
οὔθ᾽ ὅσσοι νήσοισι πρὸς Ἤλιδος ἱπποβότοιο
· ...»
... ούτ’ όσοι απ’ τους πλούσιους που εξουσιάζουν την Ιθάκη,
ούτ’ όσοι στα νησιά τα προς την Ήλιδα αλογοτρόφο
· ...​
Αυτό σημαίνει ότι ανάμεσα στην Ιθάκη της Οδύσσειας, δηλαδή την Ομηρική Ιθάκη και την Ηλεία, υπάρχουν νησιά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
https://homericithaca.com/threads/15/ , https://homericithaca.com/threads/46/ , https://homericithaca.com/threads/47/ , https://homericithaca.com/threads/73/ .
 
Τελευταία επεξεργασία:
Μπλουζα Κάτω μέρος