… ΗΤΑΝ λοιπόν, τόσο μεγάλη η ασάφεια στην τοποθέτηση του ονόματος ’’Ιθάκη’’ στο μικρό, άνυδρο κι απόκρημνο νησί, δίπλα στην Κεφαλονιά, που ο καθένας, κάτι να εύρισκε στην Οδύσσεια, που να ταιριάζει καλύτερα στον τόπο του και τα πέριξ και, αμέσως έφτιαχνε θεωρία.
Συνήθως, σε περιοχές που δεν ήταν ώριμες για κάτι τέτοιο, αλλά που στη συνέχεια, οι της τοπικής κοινωνίας, τρίβανε τα χέρια τους για το δώρο που τους έπεσε από τον ουρανό.
Όμως, επειδή η Ιθάκη δεν ορίζεται μόνο από ένα χαρακτηριστικό, τον μεν ερευνητή γενικά αντιμετωπίζουν ως πρίγκιπα, δυστυχώς όμως αυτός ο πρίγκιπας αποδεικνύεται όπως της Σταχτοπούτας, που προσπαθούσε μέρες (οι πρίγκιπες των θεωριών χρόνια) να ταιριάξει το γοβάκι σε λάθος ποδάρι. Και για να μην ξεχνάμε αυτό που είπαμε στην αρχή και την αρχή όλων τους, όλα ετούτα οφείλονται στο άσχετο σχήμα, μέγεθος και εμφάνιση της ονομαζόμενης σήμερα Ιθάκης, σε σχέση πάντα με το πως την περιγράφει στο έπος της Οδύσσειας ο Όμηρος.
Και ασφαλώς όλοι αυτοί, επειδή όλο και κάτι είχαν καλύτερο στον τόπο τους από το Θιάκι, παίρνανε θάρρος και, υπό τις επευφημίες των τοπικιστών της αντίστοιχης κοινωνίας, προχωρούσαν πάρα κάτω.
Κάποιοι έβαζαν και κανένα ερωτηματικό σε αυτά που έλεγαν, είτε γιατί διατηρούσαν αμφιβολίες, είτε γιατί και οι ίδιοι δεν τα πίστευαν.
Κάποιοι όμως άλλοι, μην έχοντας καν αυτή την έσχατη τιμιότητα, προχωρούσαν πάρα κάτω, γύριζαν τους χάρτες λοξά, παραποιούσαν το κείμενο του Ομήρου και κάποτε ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν πολύ μεταγενέστερες ιστορικές πηγές, πολλές φορές λογοτεχνικές και ερευνητών, οι οποίοι και αυτοί είτε είχαν άγνοια του τί λέει ο Όμηρος, είτε είχαν καταλήξει από πριν σε λανθασμένες τοποθετήσεις επί του χάρτου.
Μετά και μόνο από αυτή την εισαγωγή, είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί, όλο και περισσότεροι από τους νεώτερους, καταλήγουν στη θεωρία της δυτικής Κεφαλονιάς για την Ομηρική Ιθάκη.
Γιατί, αντίθετα με όλες τις άλλες θεωρίες, που ξεκινώντας από ένα επιχείρημα προσπαθούν να ταιριάξουν χειρουργικά όλα τα άλλα, στη θεωρία της δυτικής Κεφαλονιάς, αρχίζοντας από το ότι η Ιθάκη περιγράφεται στην Οδύσσεια ως δυτική με όμορφα δειλινά, έρχεται άλλη πληροφορία που αναφέρει τις υπόλοιπες κτήσεις του Οδυσσέα πιο ανατολικά και προς την Ηλεία. Στη συνέχεια ‘’κολλάει’’, για τη δυτική Κεφαλονιά, ότι ανήκει στο μεγάλο νησί με το μεγάλο και επιβλητικό βουνό, ότι έχει ενότητες Μυκηναϊκών μνημείων, έχει τα προβλεπόμενα τέσσερα λιμάνια, είναι χαμηλή (όπως η δυτική χερσόνησος η Παλική λέμε), είναι μεγάλη και ευρύχωρη για τον Άργο να κυνηγάει ζαρκάδια και για το πλοίο να κάνει μισή μέρα να πάει από το ένα λιμάνι στο άλλο, δεν είναι άνυδρη και τα ρυάκια της τρέχουν όλο το χρόνο, έχει την Παλική σε σχέση με την Παλλάδα (Παλ-λάς=Κουνό-πέτρα) να υποστηρίζει σκανδαλωδώς τον Οδυσσέα πάντα, έχει λιμάνι άφιξής του που κοιτά ευθεία Κέρκυρα με κοκκομετρία της άμμου συμπαγή για να μπορεί να ανέβει το πλοίο το μισό στη στεριά με τη φόρα των κωπηλατών, έχει χώρο για παλάτι τεραστίων διαστάσεων σαν Palais de Sports (βλ. αγώνας του τόξου). Η Ομηρική Ιθάκη της δυτικής Κεφαλονιάς καλύπτει τις προδιαγραφές του έπους ώστε να μπορεί να έρχεται κανείς πεζός από τον κυρίως κορμό της Κεφαλληνίας στην Παλική -έστω δύσκολα- και τέλος (εν κατακλείδι) έχει και το τοπίο εκείνο από όπου βγήκε το όνομα ‘’Ιθάκη’’, κάποτε, στα χρόνια που μιλούσαν την Ομηρική διάλεκτο και το ιθύς σήμαινε ευθύς.
.https://homericithaca.com/threads/50/.
Το καταπληκτικό όμως είναι άλλο, καμία θεωρία δεν ακουμπάει πάνω στα επιχειρήματα των άλλων θεωριών, όπως ο διάολος το λιβάνι. Συνήθως τα αποκρύπτουν από τους οπαδούς τους. Η θεωρία όμως της δυτικής Κεφαλονιάς, όχι μόνο δεν φοβάται τι λένε οι άλλοι, όχι μόνο εξετάζει τα επιχειρήματά τους σε βάθος, επιπλέον, ένα προς ένα τα αφομοιώνει και τα χρησιμοποιεί βελτιωμένα!
Ας πάρουμε τώρα, μία-μία τις άλλες θεωρίες, με σκοπό να εστιάσουμε πάνω στον πυρήνα τους ώστε να παρουσιάσουμε το γιατί αυτός ο πυρήνας ισχύει για εμάς ακόμα πιο πολύ:
Το εύκολο πέρασμα στη Λευκάδα από απέναντι...
1. ΛΕΥΚΑΔΑ: Κανείς πριν από τον Νταίρπφελντ δεν είχε ποτέ την υποψία ότι ο Οδυσσέας θα μπορούσε να ήτανε στην άκρια του κεντρικού Ιονίου Πελάγους και στη Σάντα Μαύρα. Κι εκείνος, άριστος μεν στην αρχαιολογία, μετεξεταστέος δε στη γεωγραφία, παρατήρησε ότι τέσσερις φορές στην Οδύσσεια αναφέρεται ότι πάει κανείς πεζός στην Ιθάκη…
… Μετεξεταστέος γιατί η μια από τις τέσσερις φορές δεν αναφέρεται για κάποιον από απέναντι που πάει πεζός στην Ιθάκη, αλλά από την Τάφο -τον Ταφιό- και, επιπλέον δεν είδε; Ξέχασε; Έκρυψε από το κοινό; Ό,τι και για τον Κάτω Κόσμο μπορεί κανείς να ταξιδέψει πεζός άλλες δυο φορές στην Οδύσσεια!
Αυτά τα τρία τελευταία, αν τα προσθέσουμε, τινάζουμε στον αέρα τη χρήση του πεζού στην Οδύσσεια, τη βάση δηλαδή αφετηρίας της θεωρίας της Λευκάδας και γενικά ότι επακολούθησε σε σχέση με τη θεωρία αυτή.
Τί καταφέραμε εμείς πάνω σε αυτό;
Όχι μόνο βοηθάει ο πεζός την Παλική με τη δυσκολία μετάβασης που εμπεριέχει, όχι μόνο ο Ταφιός φέρνει την Ομηρική Ιθάκη επί της Παλικής, αλλά συνάμα μας έδωσε χείρα βοηθείας σε ένα δύσκολο προσδιορισμό του ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟΥ ΤΗΣ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ σχετικά με την οδική μετάβαση από τις εγκαταστάσεις της Κίρκης στην εκεί Πύλη του Κάτω Κόσμου, δηλαδή ότι ευρίσκονται και τα δυο στο ίδιο νησί, τη Μάλτα!
… Και συνεπώς, όχι μόνο αφαιρείται αυτό το εναρκτήριο επιχείρημα της Λευκάδας, αφού δεν μπορεί ούτε να αποδείξει, ούτε να δικαιολογήσει πεζή μετάβαση από Λευκάδα σε Ταφίους ( Μεγανήσι; ) και από Κίρκη σε Κάτω Κόσμο. Συγχρόνως, επειδή εμείς είμαστε οι μόνοι που το ψάξαμε και το τεκμηριώσαμε, είμαστε και οι μόνοι που έχουμε, ως θεωρία, το δικαίωμα να το χρησιμοποιούμε!! Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/26/ και https://homericithaca.com/threads/148/.2. Σημερινή ΙΘΑΚΗ: Καμία από τις περιγραφές της Οδύσσειας δεν ταιριάζει σε αυτό το νησί, οπότε τί να χρησιμοποιήσει η θεωρία της δυτικής Κεφαλονιάς εκτός από την Αστερίδα, που τη μοιραζόμαστε από κοινού ως θεωρίες και που έτυχε να είναι ανάμεσα σε Ιθάκη και Κεφαλονιά, αλλά όσον αφορά τη θεωρία της σημερινής Ιθάκης, τί δουλειά είχαν εκεί, έξω από το Φισκάρδο, να περιμένουν οι μνηστήρες τον Τηλέμαχο, αφού γυρίζοντας από την Πύλο, θα είχε ήδη φτάσει στο λιμάνι;
Το μόνο που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε, από αυτά που προβάλλει προς τα έξω η Ιθάκη, είναι το ίδιο το όνομα ‘’Ιθάκη’’ και ότι στη δυτική Κεφαλονιά, Ομηρικά ταιριάζει καλύτερα σε σχέση με το Θιάκι.
Και ναι, στην Παλική της δυτικής Κεφαλληνίας ταιριάζει καλύτερα, γιατί υπάρχουν ευθύγραμμες ακτογραμμές, είναι ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΘΕΙΕΣ και η φράση αυτή, λόγω του ΙΘΥΣ (=ΕΥΘΥΣ), σημαίνει ΙΘΑΚΗ, ώστε να πάρει το όνομα αυτό την εποχή του Οδυσσέα, τότε που ομιλούσαν την Ομηρική διάλεκτο. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/34/, https://homericithaca.com/threads/35/ και https://homericithaca.com/threads/36/.Ο μόνος λόγος στον οποίον οφείλει την ονομασία ΙΘΑΚΗ τα Ομηρικά χρόνια η χερσόνησος ΠΑΛΙΚΗ της Κεφαλλονιάς είναι
αυτή η ευθυγράμμιση, γιατί η λέξη ΙΘΥΣ σημαίνει ευθύς. Οι φωτογραφίες είναι από τα Λέπεδα και το Λογγό κοντά στο ΛΗΞΟΥΡΙ.
3. ΕΡΥΣΣΟΣ: Είπαμε, η βόρεια Κεφαλονιά ανήκει σύσσωμη στην Ομηρική Ιθάκη της δυτικής Κεφαλληνίας, λόγω της Αστερίδα, της βραχονησίδας δηλαδή που παραμόνευαν οι μνηστήρες τον Τηλέμαχο, όπως επέστρεφε από την Πύλο. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/44/ και https://homericithaca.com/threads/157/.1. Δήμος Ομηρικής Ιθάκης (Το Άστυ της Ιθάκης είναι τα πέριξ του Λιβαδιού. Η Νήσος Ιθάκη είναι όλη η Κεφαλλονιά.)
2. Δήμος Κεφαλλήνων 3. Η διείσδυση του Δουλιχίου της Οδύσσειας επί της Κεφαλληνίας. 4. Ομηρική Σάμη
4. ODYSSEUS UNBOUND: Η θεωρία αυτή ‘’πατάει’’ πάνω στη θεωρία του Γεράσιμου Βολτέρα και υποστηρίζει επίσης ότι ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΛΙΚΗ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ ως ξεχωριστό νησί και ότι από την Αγία Κυριακή στο Σωτήρα υπήρχε θαλάσσιο πέρασμα προς τον κόλπο του Λιβαδιού.
Τόσο οι Βολτέρας-Bittlestone, όσο και ο Jil le Noan υπέθεσαν ότι ο Απολλόδωρος και ο Στράβων μιλούσαν για εκείνο το σημείο ότι ήταν στη Θηνιά. Στην πραγματικότητα όμως, οι αρχαίες περιγραφές αναφέρονταν σε άλλο σημείο και, το οποίο βρισκότανε στον νότο της Παλικής, όπου η χερσόνησος επεκτεινόταν και πέραν των Βαρδιάνων. Εκείνη την εποχή η θάλασσα είχε αποκόψει ένα κομμάτι, από το οποίο σήμερα έχουνε απομείνει μόνο οι Βαρδιάνοι. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/165/, https://homericithaca.com/threads/166/ και https://homericithaca.com/threads/168/.
5. Η θεωρία του Μάκη Μεταξά για τον ΠΟΡΟ: Όλα ξεκίνησαν στις αρχές των ’90 με την ανακάλυψη του Θολωτού Τάφου στα Τζαννάτα Πρόννων Κεφαλληνίας.
Είναι η θεωρία που πάντα, σε αυτά που ανακοινώνει, βάζει ερωτηματικό και για τον Τάφο ότι είναι της Ύστερης Μυκηναϊκής περιόδου και ΑΝ αποδειχτεί ότι είναι του Οδυσσέα, τότε το εκεί Μυκηναϊκό κέντρο του ανήκει και άρα είναι η Ομηρική Ιθάκη.
Εμείς δεν λέμε γενικά και ίσως, εμείς λέμε ότι ο Τάφος είναι του Οδυσσέα και ταιριάζει στη θεωρία της δυτικής Κεφαλονιάς, μια που, με βάση επαναλαμβανόμενες περιγραφές της Οδύσσειας, ο Οδυσσέας αφότου γύρισε, πήγε μακριά από την πατρίδα με πλοίο, έφτιαξε τον Τάφο του (βλ. μάντις Τειρεσίας-ραψωδίες λ’, τ’ και ψ’) εκεί που κάρφωσε το κουπί του και, γύρισε συνεπώς με τα ποδάρια στην πατρίδα (πολύ μακριά αλλά πάνω στο ίδιο νησί), όπου και πέθανε ευτυχής ανάμεσα στους δικούς του. Βλέπε:
https://homericithaca.com/threads/105/.